Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na czym polega instytucja uzupełnienia pensum? Kogo dotyczy? Jakie są zasady jej stosowania?
Karta Nauczyciela przewiduje pewne specyficzne rozwiązania w sferze stosunków pracy. W sytuacji braku możliwości zapewnienia nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania (dotyczy również nauczycieli kontraktowych zatrudnionych na podstawie umowy na czas nieokreślony) pełnego wymiaru godzin, organ prowadzący może nałożyć na niego obowiązek uzupełnienia pensum w innej szkole lub szkołach. Aby zastosować tę konstrukcję, w macierzystej szkole musi się znaleźć dla nauczyciela co najmniej 1/2 etatu.
Karta nauczyciela wprowadziła instytucję uzupełnienia etatu
Instytucję uzupełnienia etatu określono w art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jej istota polega na tym, że nauczyciel mimo zatrudnienia w jednej szkole, spełnia swoje obowiązki nauczycielskie w kilku szkołach w celu uzupełnienia obowiązkowego wymiaru zajęć. W drugiej szkole nauczyciel wypełnia zadania edukacyjne, uzupełniając swój etat ze szkoły macierzystej.
Uzupełnianie przez nauczyciela obowiązującego go wymiaru zajęć może się odbywać nie tylko w szkołach znajdujących się w tej samej miejscowości, w której mieści się dotychczasowa szkoła, lecz także w innej miejscowości.
Zgoda na uzupełnienie pensum nie zawsze jest wymagana
Odnośnie do uzupełniania etatu można wyróżnić dwie sytuacje szczególne. Pierwsza polega na tym, że organ prowadzący nakłada na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach na tym samym stanowisku. W tym przypadku zgoda nauczyciela jest niepotrzebna, ponieważ zobowiązuje się go, by zastosował się do polecenia przełożonych: dotyczy to także nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania.
Druga sytuacja polega na tym, że organ prowadzący nakłada na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach na innym stanowisku. W tym przypadku jest wymagana zgoda nauczyciela, także zatrudnionego na podstawie mianowania.
W przypadku niewyrażenia zgody nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie za część obowiązkowego wymiaru zajęć.
W wyroku z 20 marca 1991 r. (sygn. akt IPR 6/91) Sąd Najwyższy stwierdził, że nie jest wymagana zgoda nauczyciela na pracę w innej szkole w tej samej miejscowości w celu uzupełnienia obowiązującego wymiaru zajęć dydaktycznych (wychowawczych) w wymiarze nie większym niż 1/2 etatu. Jest ona, zgodnie z art. 22 KN, wymagana wyłącznie w przypadku zatrudnienia na innym stanowisku.
Nauczyciel jest pracownikiem wyłącznie dotychczasowej szkoły
Między nauczycielem a szkołą, w której uzupełnia on wymiar zajęć, nie powstaje nowy stosunek pracy. Przez cały czas uzupełniania etatu nauczyciel pozostaje wyłącznie pracownikiem dotychczasowej szkoły i to nadal zatrudnionym w pełnym wymiarze zajęć.
W treści dotychczasowego stosunku pracy zmienia się jedynie miejsce wykonywania niektórych czynności pracowniczych.
W przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia z dwoma stosunkami pracy, a nie z instytucją uzupełnienia zatrudnienia. Wszystkie obowiązki pracodawcy w stosunku do nauczyciela wypełnia dyrektor szkoły macierzystej, a organ prowadzący zabezpiecza środki na wynagrodzenie i inne świadczenia przysługujące nauczycielowi.
Godziny ponadwymiarowe
Uzupełnianie odbywa się wyłącznie do pełnego wymiaru pensum nauczyciela. Nauczyciel w szkole (szkołach), w której uzupełnia pensum, nie może mieć przydzielonych godzin ponadwymiarowych.
Jeżeli szkoła chce powierzyć nauczycielowi prowadzenie zajęć w wymiarze przekraczającym liczbę godzin koniecznych do uzupełnienia pensum, zawiera z nim odrębny stosunek pracy na liczbę godzin ponad pensum.
W razie reorganizacji szkoły nauczyciel może uzupełniać pensum w innej szkole
W razie częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć (art. 20 ust. 1 KN), nauczyciel może być zobowiązany do uzupełniania pensum w innej szkole (szkołach), jeżeli istnieją możliwości takiego uzupełniania.
Jeśli nie ma takich warunków, nauczyciel może wyrazić zgodę na ograniczenie wymiaru zatrudnienia i zmniejszenie wysokości wynagrodzenia, jeżeli w szkole pomimo zachodzących w niej zmian jest w stanie nadal realizować co najmniej połowę obowiązującego go wymiaru zajęć.
Jeśli nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania nie wyrazi takiej zgody, dyrektor szkoły rozwiązuje z nim stosunek pracy lub przenosi - na wniosek nauczyciela - w stan nieczynny.
Organ prowadzony jako dysponent uzupełnienia zatrudnienia
Instytucji uzupełnienia etatu nie stosuje dyrektor szkoły, lecz organ prowadzący szkołę. To organ prowadzący ma uprawnienie do nałożenia na nauczyciela obowiązku pracy w innej szkole (szkołach) w celu uzupełnienia pensum.
W przypadku nałożenia przez organ prowadzący obowiązku uzupełnienia przez nauczyciela etatu w szkole, dla której nie jest organem prowadzącym, pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego powinno zostać zawarte stosowne porozumienie o refundacji kosztów.
Jest to bardzo istotne, ponieważ nauczyciel otrzymywałby wynagrodzenie ze szkoły prowadzonej przez jeden organ, a część godzin dydaktycznych realizowałby w szkole prowadzonej przez inny organ, który nie ponosiłby z tego tytułu żadnych kosztów.
Możliwość uzupełnienia wymiaru godzin pracy w innej szkole, należy rozważać przede wszystkim w odniesieniu do szkół prowadzonych i finansowanych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego.
Dopiero gdy nie ma takiej możliwości, należy rozważać możliwość nałożenia na nauczyciela obowiązku uzupełnienia etatu w szkole, dla której dana jednostka samorządu terytorialnego nie jest organem prowadzącym. Wtedy oba organy prowadzące powinny podpisać stosowne porozumienie i dopiero potem zobowiązać nauczyciela do uzupełnienia etatu w tej konkretnej szkole.
Uzupełnienie etatu na wniosek dyrektora szkoły lub nauczyciela
Przepisy nie określają procedury uzupełniania etatu. W szczególności nie jest wskazane na podstawie jakiego impulsu organ podejmuje decyzję o uzupełnieniu etatu. Oznacza to, że z inicjatywą może wystąpić zarówno dyrektor szkoły zatrudniającej nauczyciela, jak i sam nauczyciel.
W związku z tym, że owo wystąpienie nie ma charakteru ściśle proceduralnego, pismo skierowane do organu prowadzącego też nie musi spełniać ścisłych wymogów formalnych. Powinno zawierać elementy istotne z punktu widzenia ustalenia treści oświadczenia woli, czyli oznaczenie petenta oraz, wniosek o uzupełnienie etatu w trybie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela w związku z niemożnością utrzymania przez nauczyciela zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy.
W sytuacji wystąpienia z wnioskiem przez nauczyciela właściwe wydaje się, aby jego wniosek zawierał także oświadczenie dyrektora szkoły, że w związku z przyjętą organizacją pracy szkoły nie ma warunków do zatrudnienia tegoż nauczyciela w pełnym wymiarze czasu pracy.
Cofnięcie zobowiązania do uzupełnienia pensum
Ponieważ nauczyciel cały czas pozostaje zatrudniony w macierzystej szkole w pełnym wymiarze zajęć, nie ma przeszkód, by – jeśli pojawi się taka możliwość – realizował w szkole macierzystej pełny wymiar obowiązującego go pensum. W takiej sytuacji organ, który nałożył na nauczyciela obowiązek uzupełniania pensum, powinien cofnąć to zobowiązanie.
Nałożonego przez organ prowadzący zobowiązania nie może bowiem uchylić umowa między stronami stosunku pracy.
Taka zmiana może nastąpić także w trakcie roku szkolnego, ponieważ art. 22 ust. 1 KN nie określa momentu zastosowania tej normy. Jeśli w kolejnym roku szkolnym nauczyciel nie będzie mógł realizować pełnego obowiązującego go wymiaru zajęć w szkole macierzystej, to działania dotyczące nałożenia na nauczyciela obowiązku uzupełniania pensum powinny zostać wszczęte na nowo.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podstawę prawną zarządzenia wprowadzającego procedurę postępowania z pieczęciami urzędowymi oraz pieczątkami służbowymi w Zespole Szkolno-Przedszkolnym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na czas określony od 01.09.2021 r. do 31.08.2022 r. złożył podanie o rozwiązanie umowy o pracę z dniem 30.09.2021 r. Przepracował 1 miesiąc. Czy należy mu wypłacić ekwiwalent urlopowy za 6 dni? (56 : 10 = 5,6 ~ 6)? Drugi nauczyciel zatrudniony od 01.09.2010 r. na podstawie mianowania złożył wypowiedzenie z pracy z dniem 30.11.2021 r. Do końca 31.08.2021 r. wykorzystał przysługujący mu urlop w wymiarze 8 tygodni (56 dni). Czy za wrzesień, październik i listopad 2021 należy mu wypłacić ekwiwalent urlopowy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej ogólnodostępnej mamy ucznia (obecnie w klasie V), który posiada orzeczenie o indywidualnym nauczaniu oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną ze względu na niepełnosprawność sprzężoną: niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową (mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe). Chłopiec potrzebuje nieustannie pomocy innej osoby, nie potrafi samodzielnie się przemieszczać, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych, nie pisze samodzielnie, ma niewyraźną mowę. Jak wynika z orzeczenia, wiele zdiagnozowanych funkcji osiągnęło poziom niepełnosprawności stopnia umiarkowanego.
Przez wiele lat przyjeżdżała do dziecka nauczycielka ze szkoły specjalnej. Obecnie przydzieliłam nauczanie indywidualne jednej nauczycielce naszej szkoły, która ukończyła oligofrenopedagogikę (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2008.175.1086) - paragraf 3 (szczególne punkt 2).
Przydzielając jedną osobę przychyliłam się do prośby rodziców chłopca, którzy pisali, że „syn bardzo trudno przyzwyczaja się do nowych osób, źle znosi obecność nieznanych sobie osób, w związku z czym ogromnie się stresuje. Znacznie lepiej byłoby dla chłopca, żeby przyzwyczaił się do metod pracy i osobowości jednego nauczyciela. Jedna osoba jest również w stanie zmieniać i dostosowywać treści z różnych przedmiotów do samopoczucia syna i jego chęci pracy w danym dniu”.
Pracująca z uczniem nauczycielka opracowała indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowując treści programowe do możliwości intelektualnych dziecka. Uczy wszystkich podstawowych przedmiotów przewidzianych ramowym planem nauczania. Ma możliwość modyfikowania, dostosowywania treści poszczególnych przedmiotów do samopoczucia dziecka i jego chęci pracy danego dnia.
Pytania:
- Czy wobec powyższej sytuacji dyrektor może przydzielić uczniowi klasy V nauczanie indywidualne jednemu nauczycielowi czy też muszą to być nauczyciele przedmiotowcy?
- Czy ze względu na bardzo ograniczone możliwości intelektualne chłopca na świadectwie końcoworocznym/arkuszu ocen powinny zostać wystawione oceny z poszczególnych przedmiotów czy tez może to być ocena opisowa - wspierająca?
- Jeżeli uczeń pozostaje w tej samej klasie, to czy w arkuszu wpisuje się adnotację „niepromowany do następnej klasy” czy też można zapisać „wydłużono etap edukacyjny”?
- Czy w pracy z uczniem należy korzystać z podręczników wybranych w szkole dla danej klasy czy tez mogą to być podręczniki dostosowane do możliwości dziecka? (takie podręczniki opracowuje wydawnictwo WSiP)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianami w ustawie z dnia 29 grudnia 2015r. dot. realizacji przygotowania do podjęcia obowiązku szkolnego mam następujące pytanie: Czy przygotowanie do podjęcia obowiązku szkolnego przez dzieci sześcioletnie jest obowiązkowe? Z zapisu wynika, że dziecko nie musi odbywać takiego przygotowania lecz przed podjęciem nauki w szkole musi uzyskać pozytywna opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy w takim razie obowiązek został zniesiony, a jeżeli nie, to w jakich przypadkach rodzic może nie posyłać dziecka do tzw. "zerówki"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły, nie mam zastępcy, a wyjeżdżam na 3 dniowe szkolenie. Na jakiej podstawie i komu powinnam powierzyć obowiązki pełnienia zastępstw? Proszę o pilna odpowiedź ponieważ wyjeżdża 19 marca.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe