Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ma wykształcenie: - wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym, kierunek: filologia polska; - studia podyplomowe, kierunek: edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z językiem angielskim; - certyfikat językowy TELC potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie B2. Czy nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w przedszkolu i nauczaniu zintegrowanym?
Studia podyplomowe na kierunku edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z językiem angielskim dają kwalifikacje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz, w przypadku posiadania certyfikatu językowego, prawo do nauczania j. angielskiego na I etapie edukacyjnym.
ŚWIADECTWA POTWIERDZAJĄCE ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH określa Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim znajomość jęzka angielskego potwierdzają:
1. Podstawowa znajomość języka:
a) First Certificate in English (FCE), University of Cambridge ESOL Examinations (dawniej University of Cambridge Local Examinations Syndicate), ocena A lub B,
b) International English Language Testing System (IELTS), z wynikiem 5,0 pkt - 6,0 pkt,
c) Test of English as a Foreign Language (TOEFL) - Educational Testing Service, Princeton, USA:
- wersja iBT (internetowa) - z wynikiem całkowitym minimum 57 pkt,
- wersja CBT (komputerowa) - minimum 173 pkt i dodatkowo minimum 3,5 pkt z pracy pisemnej (TWE) oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego (TSE),
- wersja PBT (tradycyjna) - minimum 500 pkt i dodatkowo minimum 3,5 pkt z pracy pisemnej (TWE) oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego (TSE),
d) City & Guilds Level 1 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Communicator (B2) 500/1765/2 funkcjonujący również pod nazwą: City & Guilds International ESOL (IESOL) - poziom "Communicator"
łącznie z City & Guilds Level 1 Certificate in ESOL International (Spoken) Communicator (B2) 500/1775/5 funkcjonującym również pod nazwą: City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) - poziom "Communicator";
2. Zaawansowana znajomość języka:
a) Certificate in Advanced English (CAE), University of Cambridge ESOL Examinations (dawniej University of Cambridge Local Examinations Syndicate), ocena A, B lub C,
b) International English Language Testing System (IELTS), z wynikiem 6,5 pkt - 7,0 pkt,
c) Test of English as a Foreign Language Educational Testing Service (TOEFL), Princeton, USA:
- wersja iBT (internetowa) - z wynikiem całkowitym minimum 87 pkt,
- wersja CBT (komputerowa) - minimum 213 pkt i dodatkowo minimum 4,5 pkt z pracy pisemnej - TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE,
- wersja PBT (tradycyjna) - minimum 550 pkt i dodatkowo minimum 4,5 pkt z pracy pisemnej - TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE,
d) City & Guilds Level 2 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Expert (C1) 500/1766/4 funkcjonujący również pod nazwą City & Guilds International ESOL (IESOL) - poziom "Expert"
łącznie z City & Guilds Level 2 Certificate in ESOL International (Spoken) Expert (C1) 500/1768/8 funkcjonującym również pod nazwą City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) - poziom "Expert";
3. Biegła znajomość języka:
a) Certificate of Proficiency in English (CPE), University of Cambridge ESOL Examinations (dawniej University of Cambridge Local Examinations Syndicate), ocena A, B lub C,
b) International English Language Testing System (IELTS), z wynikiem 7,5 pkt - 9,0 pkt,
c) Test of English as a Foreign Language Educational Testing Service (TOEFL), Princeton, USA:
- wersja iBT (internetowa) - z wynikiem całkowitym minimum 110 pkt,
- wersja CBT (komputerowa) - minimum 250 pkt i dodatkowo minimum 5 pkt z pracy pisemnej - TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE,
- wersja PBT (tradycyjna) - minimum 600 pkt i dodatkowo minimum 5 pkt z pracy pisemnej - TWE oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego - TSE,
d) City & Guilds Level 3 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Mastery (C2) 500/1767/6 funkcjonujący również pod nazwą City & Guilds International ESOL (IESOL) - poziom "Mastery"
łącznie z City & Guilds Level 3 Certificate in ESOL International (Spoken) Mastery (C2) 500/1771/8 funkcjonującym również pod nazwą City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) - poziom "Mastery";
4. Egzaminy nauczycielskie
Świadectwa złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z języka obcego stopnia I lub II przed Państwową Komisją Egzaminacyjną powołaną na podstawie zarządzenia nr 33 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 1990 r. w sprawie egzaminów państwowych z języków obcych.
Jeżeli certyfikat, który posiada nauczyciel nie mieści się w żadnym z powyższych, nie posiada on uprawnień do nauczania języka angielskiego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na stanie placówki zatrudniony jest nauczyciel informatyki i j. niemieckiego, który przebywa od 8 lat na urlopie wychowawczym (2 dzieci). Jest to nauczyciel dyplomowany, posiadający umowę o pracę przez mianowanie. Placówka w tym czasie przeszła dwukrotne przeobrażenie. Najpierw w 2012 r. połączyła się z gimnazjum, następnie w 2019 r. stała się Zespołem Szkół, w skład którego weszła Specjalna Szkoła Podstawowa i Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi dla uczniów ze spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergera. Uczniowie są w normie intelektualnej. Na stanie placówki jest germanista z pełnymi kwalifikacjami (nauczyciel dyplomowany, umowa o pracę przez mianowanie jako nauczyciel j. niemieckiego), w tym ze studiami podyplomowymi w zakresie pracy z uczniami autystycznymi. Posiada kilkuletnią praktykę w pracy z ww. uczniami. Ponadto od grudnia 2020 r. został objęty szczególną ochroną stosunku pracy. Wiem, że nauczyciele j. obcych nie muszą mieć ukończonych studiów podyplomowych w zakresie pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Jest też zatrudniony nauczyciel mianowany z pełnymi kwalifikacjami do nauczania informatyki - posiada też studia podyplomowe w zakresie pracy z uczniami autystycznymi.
Chciałabym rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem przebywającym na urlopie wychowawczym z dniem 31.08.2021 r. Z jakich przepisów powinnam skorzystać? Czy jest tez może inne rozwiązanie, np. etat świetlicy? Jednak przypominam, że ów nauczyciel nie ma kwalifikacji do pracy z uczniami autystycznymi.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka w 2017 roku złożyła do NFZ wniosek o leczenie sanatoryjne. W terminie od 31 marca 2018 roku do 21 marca 2018 roku NFZ wyznaczył jej pobyt w sanatorium. Czy w świetle nowych przepisów w sprawie udzielania nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia dyrektor szkoły może udzielić w/w nauczycielce urlopu dla poratowania zdrowia na czas pobytu w sanatorium? Proszę o podanie podstawy prawnej.
- Mam nauczycielkę, która jest w początkowej zagrożonej ciąży i dostarcza mi zwolnienia na okresy 1 miesiąca. Czy w związku z tym mogę zatrudnić nauczyciela na zastępstwo na czas choroby, jaka będzie podstawa prawna takiej umowy? Jeżeli zgłosi się nauczyciel dyplomowany to czy mogę go zatrudnić na czas określony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły powinien uzyskać od organu prowadzącego zakres kompetencji dotyczący podejmowania decyzji w sprawie remontów i inwestycji w szkole? W jakim zakresie i do jakich kwot?
- Czy nauczyciele dotychczasowego gimnazjum, które zostanie 1.09.2018 włączone do liceum, muszą zrobić badania lekarskie (ze względu na zmianę pracodawcy), czy też zachowują ważność badania robione w gimnazjum?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe