Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel pracuje pełny etat (20h pensum) i dodatkowo ma 10 godzin ponadwymiarowych tygodniowo. Czy dodatkowo jeszcze może realizować godziny które dotyczą projektu z Unii Europejskiej?
Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j Dz. U. z 2020, poz. 910) oraz art. 35a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215), do prowadzenia zajęć edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Spójności mogą być zatrudniani nauczyciele na podstawie ustawy – Karta Nauczyciela bądź ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j Dz.U. z 2020 r. poz. 1320). Wszystko zależy od tego czy nauczyciel jest już zatrudniony w szkole lub placówce. W przedstawionej sytuacji mamy nauczyciela zatrudnionego w pełnym etacie, który dodatkowo realizuje godziny ponadwymiarowe w wymiarze połowy etatu. Zasadne więc będzie zastosowanie art. 35a ustawy Karta Nauczyciela, który stanowi, że nauczycielom którzy w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej prowadzą zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć przysługuje wynagrodzenie według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy. Ponadto, zajęcia te nie są wliczane do tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz.
Zgodnie z wytycznymi z dnia 1 sierpnia 2020 r. Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej opracowanymi we współpracy z Ministerstwem Edukacji w przypadku zorganizowania w publicznej szkole lub placówce zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, dyrektor szkoły lub placówki może powierzyć prowadzenie tych zajęć nauczycielowi na podstawie tej ustawy. Ważne jest to, że nauczyciel szkoły, w której w organizacji pracy przewidziano ferie szkolne, nie może świadczyć na tej podstawie pracy w celu realizacji zajęć w projekcie EFS w okresie ferii letnich oraz ferii zimowych.
Nie ma przeszkód prawnych co do tego, aby nauczyciel wskazany w pytaniu realizował godziny z projektu unijnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie przepisy określają możliwość zatrudnienia "pomocy nauczyciela" w grupie 3 - latków w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy ucznia klasy II. Otóż w dniu dzisiejszym rodzic dziecka przyniósł wniosek o kontynuację nauki dziecka w klasie II w roku szkolnym 2016/2017. Do wniosku dołączył podanie z prośbą i motywacją dotyczącą złożenia dokumentu po terminie. Proszę o pomoc, jak rozwiązać ten problem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację jakich uczniów mam wpisywać do księgi ewidencji wiem, że podstawą wpisu do księgi ewidencji jest miejsce zamieszkania ucznia, uwzględniając zasady ustalania miejsca zamieszkania dziecka wynikające z art. 25-28 Kodeksu cywilnego. Ustalając miejsce zamieszkania dziecka nie mogę opierać się wyłącznie na miejscu zameldowania. Nie mogę wykluczyć rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym, a jego urzędowym potwierdzeniem.
1. Czy wobec tego nadal do księgi ewidencji powinnam wpisywać uczniów z listy, którą otrzymuję z gminy o zamieszkaniu, a do księgi uczniów wszystkich uczniów z obwodu i spoza obwodu, którzy uczęszczają do mojej szkoły?
2. Czy jeśli nie mam na liście z gminy ucznia, który nie ma u nas zamieszkania a uczęszcza do naszej szkoły to powinnam zażądać informacji od rodzica gdzie powinnam wysyłać informację o realizacji obowiązku szkolnego? czy to dziecko z automatu po zamieszkaniu w naszym obwodzie powinnam wpisać do księgi ewidencji?
3. Co w sytuacji kiedy rodzic zabiera dziecko np. ze względu na przeprowadzenie się do innego miasta a nie skreśla adresu zamieszkania w gminie na naszym terenie?
4. Co w sytuacji kiedy rodzic zabiera dziecko ze szkoły ze względu na zmianę zamieszkania do innego miasta i to dziecko nie trafia do szkoły, którą wskazał rodzic ze względu na przeprowadzkę ani też nie otrzymujemy informacji gdzie się przeprowadzili ? jak w takiej sytuacji szukać ucznia, czy powinna być poinformowana Policja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W grupie przedszkolnej 3-4-latków oraz 4-5-latków, funkcjonującej w Szkole Podstawowej, musi być zatrudniona osoba wspomagająca pracę nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym może być niepromowany? Czy można mu tylko przedłużać etap edukacyjny zgodnie z obowiązującymi przepisami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe