Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nie jest to odpowiedź na moje pytanie. Przywołany przepis znam, nie pytałam o sprzedaż soli, a o to czy można ją postawić na stolikach w stołówce szkolnej. Pytanie brzmiało: "Czy można to zrobić? A jeśli nie, z jakich przepisów wynika ograniczenie uczniom dostępu do soli?" Ponownie proszę o pilną odpowiedź na pytanie: Czy można postawić sól uczniom na stolikach w stołówce szkolnej?
Z § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach, Dz.U. z 2016 r., poz. 1154 wynika wykaz środków spożywczych, jakie w stołówce mogą być udostępniane uczniom przez szkołę, a wśród nich nie jest wymieniona sól do przyprawiania potraw. Ustawodawca użył sformułowania „sprzedaż” w związku z zasadą odpłatności za korzystanie ze stołówki (art. 106 ust. 2 PO). Nie oznacza to, że inne produkty niż wymieniane w przepisach (np. sól do przyprawiania) mogą być udostępniane uczniom nieodpłatnie przez szkołę. Wynika to w szczególności z § 2 rozporządzenia, zgodnie z którym środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty (czyli potrawy i produkty podawane w stołówce) muszą spełniać odpowiednie wymagania dla danej grupy wiekowej, wynikające z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej. Z uzasadnienia do projektu rozporządzenia wynika, że zalecenia żywieniowe dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym oraz zalecenia WHO nakazują eliminowanie soli, poza wymienionymi w § 1 rozporządzenia grupami środków spożywczych, gdzie jest ściśle określona jej dopuszczalna maksymalna zawartość
(https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//516/12285304/12352534/12352535/dokument221088.pdf).
Uczeń może przynieść do szkoły swoją sól, a szkoła nie będzie uprawniona do jej odebrania ani zakazania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 1 września 2020 r. został zatrudniony nauczyciel licencjat – specjalność pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna na stanowisko nauczyciel wychowania fizycznego w klasach I–III oraz nauczyciel świetlicy szkolnej.
Czy prawnie został zatrudniony nauczyciel? Czy posiada kwalifikacje, aby te przedmioty uczyć? Czy należy wystąpić o zgodę na zatrudnienie kuratorium?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń gimnazjum nie otrzymał promocji kończącej gimnazjum. W kwietniu ukończył 18 lat. Teraz zgłosił się do dyrektora z pytaniem czy może kontynuować naukę w gimnazjum, znów w klasie III? Czy może?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole można zbierać pieniądze na cele charytatywne, np. Szlachetna Paczka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może iść na urlop dla poratowania zdrowia tuż przed wakacjami letnimi lub w czasie trwania wakacji?
- Witam!
Mam nauczyciela nauczyciela nauczania indywidualnego na całym etacie, czyli 18 godzin 60 minutowych. Jako godziny kartowe otrzymał jedną godzinę nauczania indywidualnego, czyli 60 minut i jedną godzinę zdw.
-Czy godzina kartowa zdw powinna być 60 minutowa czy 45 minutowa.
-Czy godziny kartowe odnoszą się do etatu czy do rodzaju zajęć.
Skoro nauczyciel ma nauczanie indywidualne cały etat 18 godzin 60 minutowych to powinien mieć 2x60 minut godzin kartowych.
Podobną sytuację mam z nauczycielem w świetlicy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe