Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Niepromowanie ucznia klasy I do klasy II. Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie w stopniu lekkim. Powtarzał już oddział przedszkolny (w innej placówce), mimo tego, w opinii uczących go wówczas wychowawców, i tak nie uzyskał gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. W r.sz. 2018/2019 uczęszczał do klasy I integracyjnej w naszej szkole, gdzie objęty został zindywidualizowaną ścieżką kształcenia ( 6 godz. zajęć indywidualnych), jak również pomocą psychologiczno – pedagogiczną (terapia SI, terapia logopedyczna, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze). Niestety w opinii uczących go nauczycieli i specjalistów uczeń nie opanował wymagań edukacyjnych przewidzianych dla klasy pierwszej. Rodzice chłopca na bieżąco w ostatnim roku szkolnym informowani byli o trudnościach edukacyjnych ich dziecka. Na miesiąc przez radą klasyfikacyjną otrzymali informację o zagrożeniu brakiem promocji do klasy II. W dniu 12 czerwca b.r. na wniosek wychowawcy, decyzją Rady Pedagogicznej, chłopiec nie otrzymał promocji. Przed podjęciem uchwały Rada Pedagogiczna została zapoznana z uzasadnieniem wniosku oraz opinią rodziców, którzy nie wyrazili zgody na pozostawienie dziecka w klasie I. Po zakończeniu r. sz. do Dyrektora szkoły wpłynęło pismo rodziców, w którym składają oficjalne odwołanie od decyzji Rady Pedagogicznej, powołując się na art. 44o pkt 1-2 ustawy o systemie oświaty. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że stanowisko kuratorium oświaty przekazane w rozmowie tel. dyrektorowi szkoły jest jednoznaczne: uczeń na opanowanie treści wynikających z podstawy programowej ma 3 lata. Pytanie brzmi: czy dyrektor może zmienić zdanie, podważyć uchwałę Rady? A rodzice – czy mogą odwołać się od przedmiotowej decyzji Rady? Jak w tej sytuacji my jako placówka powinniśmy postąpić i jakie mamy możliwości?
Przepis art. 44o ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm. nie stanowi, że daną klasę uczeń realizujący obowiązek szkolny może realizować tylko raz. Ponadto w wyjątkowym przypadku niepromowania ucznia na etapie edukacji wczesnoszkolnej nie jest potrzebna zgoda rodzica ani kuratora oświaty, gdy wniosek złożył wychowawca klasy. Jeśli dyrektor uważa, że jednak przepis ten został naruszony, czyli rada pedagogiczna nieprawidłowo ustaliła, że poziom rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stan zdrowia ucznia nie rokują nadrobienia zaległości w kolejnej klasie, dyrektor najpierw musi sprawdzić, czy zastrzeżenia rodzice wnieśli w ciągu 2 dni roboczych od zakończenia zajęć dydaktycznych. Jeśli termin jest dochowany, dyrektor niezwłocznie powołuje 3 – osobową komisję (dyrektor jako przewodniczący lub inny upoważniony nauczyciel; 2 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej), która przeprowadzi sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustali większością głosów roczną ocenę klasyfikacyjną, co powinno nastąpić w terminie 5 dni od wniesienia zastrzeżeń - § 17 ust. 5 i 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1534. Dyrektor nie może natomiast samodzielnie zmienić ani uchylić uchwały rady pedagogicznej w sprawie niepromowania ucznia, ponieważ do takiego działania nie uprawnia go żaden obowiązujący przepis.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy będzie można skorzystać ze wzoru znowelizowanego statutu uwzględniającego nowe przepisy;Szkoły i placówki muszą dostosować swoje statuty do 1 września 2015 r., tak by były one zgodne z nowymi przepisami ustawy o systemie oświaty (art. 32 ustawy z 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 357)
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie poprawnego zwrotu stosowanego w zapisie w protokołach rad pedagogicznych. Jak powinno być sformułowane zdanie: "posiedzenie rady pedagogicznej", czy "zebranie rady pedagogicznej"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z sytuacją w Polsce można dać nauczycielowi skrócony okres wypowiedzenia?
Nadmieniam, iż czekamy na odpowiedź z MEN w sprawie zażalenia na decyzję Kuratora o zamknięciu szkoły. Już jest miesiąc po terminie, MEN na dzień dzisiejszy poinformował, że zgodnie z przepisami z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 … (Dz. U. poz. 568) zwalniają organy publiczne z konieczności dochowania ustawowych terminów dla spraw administracyjnych, w szczególności określonych w art. 35 kpa.
Co z wypowiedzeniami dla nauczycieli?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, bardzo proszę o zajęcia stanowiska w sprawie kwalifikacji niezbędnych do pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej, do której uczęszczają uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności(uczeń niedowidzący, uczeń z afazją motoryczną, uczeń z zespołem Aspergera, uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim). Czy taką funkcję może pełnić nauczyciel oligofrenopedagog, przy założeniu, że zajęcia rewalidacyjne będą prowadzone przez nauczycieli posiadających kwalifikacje zgodnie z rodzajem niepełnosprawności uczniów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Ile razy w ciągu roku szkolnego dyrektor szkoły składa radzie sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego; podstawa prawna jaka?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe