Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 1 września rozpoczyna naukę w szkole uczeń, który przybył z Ukrainy do Polski po 24 lutego 2022 r. Ukończył szkołę podstawową w Polsce. Uczniowi przysługuje prawo do dodatkowej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez 24 miesiące. Od jakiego momentu mam liczyć te 24 miesiące – od daty przyjęcia od 1 września 2023 r. do "mojej" szkoły ponadpodstawowej czy uwzględnić również okres nauki języka polskiego w szkole podstawowej?
Na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) osoby niebędące obywatelami polskimi (nie tylko z Ukrainy), podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.
Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę.
Zgodnie z § 11a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645 z późn. zm.) w latach szkolnych 2021/2022-2023/2024 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Dyrektor szkoły ponadpodstawowej winien ocenić, czy uczeń pomimo dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w szkole podstawowej nadal zna język polski na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, tym razem w szkole ponadpodstawowej.
Wszak uczeń ukończył szkołę podstawową wraz z egzaminem ósmoklasisty i przeszedł pozytywnie rekrutację do szkoły ponadpodstawowej – według mnie powyższe pokazuje, że już nie trzeba w szkole ponadpodstawowej organizować dla niego dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
Jeżeli jednak jest inaczej, to liczymy 24 miesiące od rozpoczęcia zajęć w szkole podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ocenę z praktyki zawodowej w technikum wpisuje się na świadectwie promocyjnym lub ukończenia szkoły? Czy tą ocenę wlicza się do średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniłam nauczyciela w liceum niepublicznym bez przygotowania pedagogicznego na czas określony do 30 sierpnia 2020 roku. Nauczyciel dostarczył zaświadczenie, że jest słuchaczem studiów podyplomowych nadających uprawnienia pedagogiczne. Czy miałam prawo zatrudnić nauczyciela bez pełnych kwalifikacji bez zgody kuratora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy przedszkolem integracyjnym. Od września w nowej grupie integr. będziemy mieli tylko 1 dziecko niepełnosprawne - z niepełnosprawnością ruchową. W związku z tym, czy musimy zatrudnić dodatkowo dla tego dziecka nauczyciela wspomagającego czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1) W gimnazjum jest zatrudniony jeden n-l biologii, chemii, geografii, fizyki, muzyki, plastyki, zajęć technicznych, edukacji dla bezpieczeństwa. W przypadku choroby n-la dyrektor organizuje zastępstwa. Wiadomym jest, że w takiej sytuacji nie ma możliwości pójścia na zastępstwo specjalisty tego samego przedmiotu. Idzie więc inny specjalista. Ma zostawiony konspekt, karty pracy, dysponuje filmem, prezentacją multimedialną. Czy nauczyciel zastępujący (nie-specjalista) może wpisać kolejny nr lekcji a dyrektor zaliczyć tę lekcję do liczby godzin zrealizowanych danego przedmiotu? Rozporządzenie MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli jest niezwykle istotne w przypadku zatrudniania nauczycieli. Ale czy też tak samo ma być respektowane w przypadku organizacji zastępstw? Czy biolog nie przeprowadzi lekcji chemii, fizyk matematyki a polonista historii?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1) W którym miejscu w arkuszach ocen w liceum na podbudowie gimnazjum wpisać wychowanie do życia w rodzinie: dodatkowe zajęcia edukacyjne czy przedmioty uzupełniające?
2) Uczeń w szkole podstawowej w klasie VII uczęszczał na drugi język niemiecki. W klasie 8 chciałby zmienić język niemiecki na język francuski. Czy jest taka możliwość? Jeżeli tak, to na jakich zasadach? Czy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej wpisuje się wtedy język francuski i język niemiecki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe