Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 2003 roku prowadzę przedszkole niepubliczne ogólnodostępne. W tej chwili mamy pięcioro dzieci niepełnosprawnych i chcielibyśmy stworzyć grupy integracyjne. Jak to zrobić i kogo o tym powiadomić?
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
2) Ustawa z dnia 27lipca 2012 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
2a) oddziale integracyjnym - należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty;
2c) szkole integracyjnej - należy przez to rozumieć szkołę, w której wszystkie oddziały są oddziałami integracyjnymi;
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5. Art. 71b ust. 5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.
Rozdział 8
Szkoły i placówki niepubliczne.
Art. 82. 1. Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Art. 90. 1. Niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy. 1a. Niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe oraz ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które, zgodnie z art. 71b ust. 2a, prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, pod warunkiem że osoba prowadząca przedszkole, szkołę, ośrodek lub poradnię poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. 2b. Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.
Oznacza to, że należy zgłosić zamiar zmian do organu prowadzącego, do samorządu terytorialnego w terminie do 30.09 roku poprzedzającego wprowadzenie zmian w celu uzyskania dotacji. Organ ten poinformuje szczegółowo, jakich dokumentów będzie wymagać od przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jednym z elementów funkcjonowania kontroli zarządczej jest jej ocena. W jaki sposób szkoła powinna przeprowadzić taką ocenę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w czasie przerwy świątecznej, w szkole feryjnej, nauczyciele powinni obowiązkowo przebywać na terenie placówki? Czy dyrektor szkoły może zlecić nauczycielom wykonaanie określonych zadań związanych z działalnością statutową szkoły, np. dokonanie analizy egzaminów próbnych itd. i wyrazić zgodę na to, by nauczyciele taką pracę wykonali w domu, bez konieczności przychodzenia, w dniach przerwy świątecznej, do szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi przyznany został dodatek motywacyjny od 1 września do 28 lutego (okres 6 miesięcy). W trakcie jego pobierania od 31 grudnia przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy takiemu nauczycielowi wstrzymuje się, odbiera, pozbawia się go dodatku motywacyjnego, gdyż zgodnie z art.73 ust. 5 KN nauczyciel zachowuje prawo do wynagrodzenia zasadniczego, dodatku za wysługę lat oraz innych świadczeń pracowniczych, w tym dodatków socjalnych, o których mowa w art. 54.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, chciałabym zapytać czy plan pracy szkoły to ten sam dokument co koncepcja pracy szkoły? Na ile lat obowiązują te dokumenty i proszę o przepisy, które regulują tworzenie tych dokumentów. Dziękuję i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Waszą odpowiedzią: "Nauczyciel nie musi mieć indywidualnego zakresu czynności na piśmie, ponieważ na mocy § 11 rozporządzenia w sprawie ramowych statutów – statut określa zakres zadań nauczycieli. Natomiast, jeśli dyrektor opracuje indywidualne zakresy czynności – oczywiście może je wdrożyć.
§10. 1. Rozporządzenia: szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły.
Oznacza to, iż zadania i obowiązki wychowawcy wynikają z arkusza organizacyjnego, zatem dyrektor nie musi sporządzać odrębnego pisma ".
Czy w poradni psychologiczno-pedagogicznej także nie jest konieczne odrębne pismo? Wystarczy ogólny zakres umieszczony w statucie? Proszę także o informację na jakie akty prawne (proszę o wykaz wszystkich), należy się powołać przygotowując odrębny zakres czynności (np. dla zatrudnianego pracownika pedagogicznego ). A może istnieje wzór?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe