Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od kilku lat jest w szkole ten sam problem. Moim zdaniem ze szkoły nie mogą wychodzić żadne oficjalne dokumenty w języku obcym, tylko te napisane w języku polskim. Rodzice przynoszą dokumenty w języku obcym i proszą o ich podpisanie. Proszę o informację, jak wygląda ta sytuacja wg prawa polskiego.
W szkole tworzy się dokumentację dotyczącą niemalże każdego aspektu jej działania. Najważniejszym aktem prawnym określającym rodzaje dokumentacji szkolnej jest rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Tytuł tego aktu prawnego wskazuje, że dotyczy on bezpośrednio dokumentowania przebiegu nauczania. Określono w nim szczegółową treść i sposób wypełniania m.in. ksiąg ewidencji, ksiąg uczniów, dzienników lekcyjnych, dzienników pozostałych zajęć i arkuszy. W żadnym przepisie tego aktu prawnego ani żadnego innego nie wskazano możliwości sporządzania dokumentacji szkolnej w języku obcym.
Zgodnie powszechnie obowiązującymi przepisami, tj. art. 27 Konstytucji, językiem urzędowym jest język polski i w takim języku musi być sporządzana oficjalna dokumentacja.
Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1326) o zawodzie tłumacza przysięgłego:
„Tłumacz przysięgły jest uprawniony do:
1) sporządzania i poświadczania tłumaczeń z języka obcego na język polski, z języka polskiego na język obcy, a także do sprawdzania i poświadczania tłumaczeń w tym zakresie, sporządzonych przez inne osoby;
2) sporządzania poświadczonych odpisów pism w języku obcym, sprawdzania i poświadczania odpisów pism, sporządzonych w danym języku obcym przez inne osoby;
3) dokonywania tłumaczenia ustnego”.
O ile pracownik szkoły nie jest tłumaczem przysięgłym danego języka obcego, nie ma prawa poświadczać żadnej dokumentacji sporządzonej w języku obcym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od września 2011 dzieci sześcioletnie mogą rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Jakie są procedury przyjmowania sześciolatków do szkoły? Czy dziecko musi mieć opinię poradni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocenę pracy nauczyciela należy zrobić wszystkim w ciągu roku? Jak jest ze stażystą skoro dopiero rozpoczął pracę? Zrobić wszystkim na koniec roku to jest ogrom pracy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kilka lat temu zostałam wpisana na liste ekspertow od spraw awansu zawodowego,nie otrzymałam powiadomienia,że zostałam skreślona z listy.Jadnocześnie rozporządzenie zaleca uaktualnianie danych.Gdzie znajdę taką listę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego?
2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować.
3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie?
4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie?
5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią.
6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie?
W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze.
Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany z 12-letnim stażem pracy pedagogicznej pracuje w szkole X i Y. W szkole X ma półtora etatu. Jest tam ogłoszony konkurs na dyrektora szkoły i oprócz aktualnego dyrektora startuje również ów nauczyciel. Do swojego pracodawcy nie przyszedł po ocenę pracy ani po zaświadczenie o stażu pracy, a te dokumenty są potrzebne. Powiedział, że ma te dokumenty ze szkoły Y. Czy w konkursie powinien mieć dokumenty z głównego miejsca pracy, czy może mieć od innego pracodawcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe