Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od ponad 30 lat pracuję jako wychowawca w internacie. Jestem nauczycielem z mianowania. Do 2012 roku internat wchodził w skład Zasadniczej Szkoły Zawodowej łącznie z warsztatami szkolnymi, a obecnie należy do Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego ( z warsztatami). Jest to samodzielna placówka, w której uczniowie technikum i zawodówki mają zajęcia praktycznej nauki zawodu. Mam ukończone Pedagogiczne Studium Techniczne uprawniające do pracy na stanowisku nauczyciela praktycznej nauki zawodu oraz kurs kwalifikacyjny z pedagogiki opiekuńczo- wychowawczej do pracy w internatach, bursach itp.. Na dzień 01.09.2017 r. zostały mi uznane kwalifikacje do pracy w internacie. Obecnie nadal pracuję, ale osoba zatwierdzająca arkusz organizacyjny w Kuratorium kwestionuje moje kwalifikacje jeżeli chodzi o internat.
Zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. w skład centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego wchodzi co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe oraz co najmniej jedna placówka kształcenia praktycznego. Nawet jeśli w skład takiego centrum wchodzi szkoła branżowa I stopnia, do pracy w internacie w ww. centrum nie jest wystarczające posiadanie dyplomu ukończenia pedagogicznego studium technicznego, ponieważ § 24 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 nie odsyła do stosowania § 6 pkt 2 ww. rozporządzenia, czyli do kwalifikacji nauczyciela praktycznej nauki zawodu. Do pracy w internacie nie jest również wystarczające ukończenie kursu kwalifikacyjnego z pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej, ponieważ takich kwalifikacji nie wymienia § 24 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia. Kwalifikacje te nie były wystarczające również na gruncie § 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz.U.z 2015 r., poz. 1264, nie mogły zatem zostać prawidłowo uznane za wystarczające do pracy przez nauczyciela zatrudnionego przez mianowanie w internacie w dniu 1 września 2017 r. na podstawie § 27 rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel prowadzi nauczanie indywidualne. Czy należy się nauczycielowi wynagrodzenie za te godziny, jeżeli w tym czasie przebywa na wycieczce z inną klasą?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który rozpoczął urlop macierzyński i rodzicielski 13 stycznia 2023 r., mający wypłatę w wysokości 80% wynagrodzenia może złożyć wniosek o ustalenie zasiłku na nowych zasadach (od 26 kwietnia 2023 r.) w wysokości 81,5% wynagrodzenia? Jeżeli tak, to z jaką datą musi złożyć wniosek i od kiedy wypłacana jest nowa stawka?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuje bardzo za odpowiedź, mam jeszcze pytanie.
Z nauczycielem pierwszą umowę w 2012r. podpisano na 9/18, a w roku
szkolnym 2016/2017 miała za zasadzie porozumienia zmniejszony wymiar
wymiar do 6/18. W jakiej wysokości wypłacamy odprawę czy z 9/18 czy z 6/18.
Z nauczycielem emerytem naszej szkoły błędnie podpisano umowę na dodatkowe godziny j.niemieckiego z organu prowadzonego (umowa została zawarta na czas niekreślony od 01.09.2012r. na podstawie art 10 ust. 6 KN na 9/18, a powinna być na czas określony tj. na rok szkolny 2012/2013 itd w miarę przydziały godzin z organu prowadzącego). Okazało się, że w roku 2017/2018 nie ma dla nauczyciela godzin. Dyrektor poinformował nauczyciela ustnie 19.04.2017r., że nie będzie dla niego godzin. Nie dał nauczycielowi wypowiedzenia stosunku pracy z przyczyn organizacyjnych. W dniu 04.09.2017r. chciał przekazać nauczycielowi świadectwo pracy - stosunek pracy rozwiązano na podstawie porozumienia stron (art 23 ust. 4 pkt 1 KN).Nauczyciel nie przyjął tego świadectwa informując, że oczekuje innej formy rozwiązania stosunku pracy i oczekuje wypłaty odprawy lub innej formy zadośćuczynienia. Proszę o odpowiedź co możemy teraz zaproponować pracownikowi i jak naprawić tą sprawę (proszę o podstawę prawną)?
W szkole feryjnej rozwiązanie stosunku pracy na podstawie oświadczenia (wypowiedzenia) dyrektora jest niedopuszczalne w trakcie roku szkolnego, a jego doręczenie na podstawie art. 27 ust. 1 KN skutkowałoby rozwiązaniem stosunku pracy po upływie 3-miesięcznego wypowiedzenia dopiero w dniu 31 sierpnia 2018 r. W tej sytuacji nauczycielowi można zaproponować rozwiązanie stosunku za porozumieniem stron z przyczyn organizacyjnych (art. 27 ust. 3 w zw. z art. 23 ust. 4 pkt 1 KN), zaś wskazanie w treści porozumienia jako przyczyny rozwiązania umowy o pracę braku godzin dydaktycznych, czyli przyczyny wyłącznie leżącej po stronie pracodawcy, będzie uprawniało nauczyciela do odprawy z art. 8 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz.U. z 2016 r., poz. 1474, pod warunkiem że szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników. W takim przypadku odprawa będzie należna w wysokości uzależnionej od stażu nauczyciela w ramach wszystkich stosunków pracy, które dotychczas miał nawiązane z daną szkołą: jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata; dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat; trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat. W mniejszej szkole odprawa nie przysługuje i nie ma podstaw do jej wypłacenia, ani także „zadośćuczynienia” w innej formie. Jeśli nauczyciel nie zgodzi się na rozwiązanie stosunku pracy w trakcie roku szkolnego na podstawie porozumienia stron, pozostanie w zatrudnieniu, a szkoła będzie zobowiązana do wypłaty wynagrodzenia za przestój (art. 80 i art. 81 § 1 KP).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, w którego skład wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum. W tym roku powołano w Organie Prowadzącym Referat ds. Oświaty, w którym pracują kadrowa, księgowa oraz referent organizacyjny. Ponadto powołano stanowisko kierownika referatu z następującym zakresem obowiązków. 1. organizowanie i kierowanie praca referatu w tym określenie obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników. 2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp. 3. nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków pieniężnych wydatkowanych przez jednostki oświatowe. 4. zatwierdzenie do wypłaty wszystkich płatności związanych z funkcjonowaniem referatu i placówek oświatowych. 5. nadzór nad prawidłową obsługą administracyjną, finansową i organizacyjną Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 6. podejmowanie czynności organizacyjnych w sprawie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 7. koordynowanie polityki kadrowej prowadzonej przez dyrektora Zespołu. przygotowanie projektów składu komisji konkursowych do wyłonienia kandydatów na stanowisko dyrektora Zespołu. 8. opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia wójtowi projektów organizacji roku szkolnego. 9. przygotowanie w porozumieniu z dyrektorem Zespołu projektów planów finansowych. 10. ustalenie terminów inwentaryzacji majątku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 11. określenie potrzeb i planowanie inwestycji, modernizacji i remontów obiektu Zespołu. 12. kontrola nad prawidłowym przygotowaniem Zespołu do realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. 13. organizowanie sprawnego i bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły na terenie gminy. 14. organizowanie wypoczynku dzieci w okresie ferii i wakacji. 15. współdziałanie z organami nadzoru pedagogicznego, instytucjami kulturalno-oświatowymi, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami w zakresie realizacji zadań oświatowych. 16. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy dotyczących działalności referatu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. 17. wykonanie innych zadań oświatowych w zakresie udzielonych upoważnień lub wynikających z odrębnych przepisów. Bardzo proszę o odpowiedź, czy kierownik referatu oświaty ma tak szeroki dostęp do wszystkiego co się dzieje w szkole. Moim zdaniem połowa wyżej wymienionych zadań jest niezgodna z prawem.
- Mam pytanie odnośnie szkoleń nauczycieli zatrudnionych w placówce. Zaplanowane szkolenie przypada na sobotę i niedzielę. Czy należny się dzień odbioru dla nauczyciela z racji szkolenia w niedzielę? Czy szkolenie w tym przypadku będzie realizowane w ramach godzin poza dydaktycznych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe