Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od roku szkolnego 2014/2015 o przydziale dziecka do klasy I szkoły podstawowej decydować ma rok i miesiąc jego urodzenia, pierwszeństwo dając uczniom najmłodszym. Przewidziano również pewne wyjątki, kiedy można odstąpić od podziału dzieci według wieku. Co znaczy ustawowy „szczególnie uzasadniony przypadek”?
Rzeczywiście przepisy ustawy z 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw dają rodzicom prawo do wnioskowania do dyrektora o wprowadzenie innych rozwiązań niż te, które wynikają z podstawowych uregulowań. To zadaniem dyrektora szkoły jest określenie, które sytuacje można uznać za szczególnie uzasadnione przypadki. Na tej podstawie dyrektor rozstrzyga, czy wnioski rodziców są zasadne.
Podział uczniów klasy I w latach 2014/2015 i 2015/2016
Ww. ustawa wprowadziła w art. 4 zasadę, że podziału uczniów klasy I publicznej szkoły podstawowej na oddziały dokonuje się według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od uczniów najmłodszych.
Szczególnie uzasadnione przypadki
Art. 4 ust. 2 ustawy daje dyrektorowi szkoły możliwość odstępstwa od tej zasady, wskazując dwa kryteria:
- wniosek rodziców,
- szczególnie uzasadniony przypadek.
We wzorze wniosku rodziców można określić kryteria
Dobrą praktyką jest opracowanie wzoru wniosku, który rodzice mogą składać do dyrektora szkoły w formie pisemnej. Ponieważ ustawodawca nie określił katalogu „szczególnie uzasadnionych przypadków”, dyrektor powinien umieć uzasadnić powód innego przydziału uczniów, np. z powodu organizacji tylko jednego oddziału klasy I.
Zatem do kompetencji dyrektora należy sposób udokumentowania zasadności zastosowania odstępstwa od ustawowych uregulowań.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedszkole niepubliczne może skorzystać z tzw. postojowego dla pracowników? Jakie są wymagania formalne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin karcianych ma do przepracowania nauczyciel zatrudniony na 5/18?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulacje dotyczące tego, w jaki sposób należy wnioskować o przyznanie świadczenia, można zapisać w regulaminie ZFŚS w następujący sposób? 1. Pracownik ubiegający się o przyznanie świadczenia ZFŚS jest zobowiązany złożyć do dyrektora szkoły wniosek o przyznanie świadczenia w trybie i terminie określonym w dalszych postanowieniach regulaminu. 2. Wysokość świadczenia przyznanego pracownikowi jest uzależniona od jego sytuacji socjalnej (materialnej, życiowej, rodzinnej). 3. Jednym z kryteriów określenia sytuacji materialnej jest złożone przez pracownika oświadczenie o dochodach w rodzinie (załącznik nr 1). 4. Pracownik, który nie złoży oświadczenia o dochodach w rodzinie, zostanie uznany jako osoba o najwyższych dochodach.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z likwidacją i wykreśleniem z ewidencji Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1, a tym samym utworzeniem w to miejsce nowej Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 prowadzonej przez nowy organ,zwracamy się z prośbą o udzielenie nam wskazówek jakie działania należy podjąć, aby dokumenty NPPP nr1 zostały przekazane NPPP nr 2. Zgodnie z art. 84 pkt 4 ustawy dokumentację należy przekazać organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny ( w tym wypadku proszę o przesłanie procedur przekazania).
Nasi dotychczasowych klienci, niejednokrotnie powracają do nas na diagnozy, konsultacje, terapie lub po dodatkowe odpisy opinii, czy też proszą o wgląd do badań. Przekazanie tych dokumentów organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny byłoby w tym momencie bardzo dużym utrudnieniem dla osób korzystających z naszych usług (byli by przekierowywani do Kuratorium), a także specjalistów obecnie przeprowadzających badania i konsultacje z uwagi na niemożność wglądu do dotychczasowej dokumentacji. Podkreślam, że zmienił się tylko organ prowadzący oraz nazwa poradni. Zmiana nastąpiła na zasadzie „przejęcia” poradni poprzez wykreślenie z ewidencji starej i wpisanie nowej placówki, natomiast zatrudniona kadra, wyposażenie oraz siedziba pozostały bez zmian. Sensowne wydaje się być w tym przypadku przekazanie dokumentacji pomiędzy dwoma organami co z pewnością ułatwiło by pracę specjalistów oraz funkcjonowanie poradni, a także było by z korzyścią dla dzieci i młodzieży korzystającej nadal z naszych usług, których dobro jest naszym dobrem najwyższym. W związku z tym proszę o udzielenie informacji jakie działania należy podjąć, w przypadku: - przekazania całej dokumentacji nie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, ale aby przekazanie nastąpiło pomiędzy dwoma organami prowadzącymi poradnię (byłym i obecnym), oraz - kiedy rozpoczęto badania w kierunku Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, a kontynuacja nastąpi w NPPP nr2 ( badanie psychologiczne i pedagogiczne wykonane na testach dla dzieci powtórzone w ciągu miesiąca będzie nierzetelne i nie odzwierciedlające faktycznego stanu zdolności i kompetencji dziecka).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieją przepisy określające długość przerw międzylekcyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe