Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podczas zajęć rekreacyjnych z nauczycielami (siatkówka) na szkolnej sali gimnastycznej dyrektor zerwał ścięgno Achillesa. Zdarzenie odbyło się bez udziału osób trzecich - złe stąpnięcie. Jak traktować ten wypadek: w domu, w drodze do pracy czy też w pracy? Proszę o podstawę prawną.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
1) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
2) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
3) w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Wypadek opisany w pytaniu nie miał żadnego związku z wykonywaną pracą. Nie można go więc zakwalifikować jako wypadek przy pracy.
Również nie będzie można zakwalifikować go, jako wypadek w drodze do pracy, poniewaz zgodnie z art. 57b ust. 1 ustawy z dnia 17.12.1998 r. emeryturach i rentach z FUS, za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Jednakże uważa się, że wypadek nastąpił w drodze do pracy lub z pracy, mimo że droga została przerwana, jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, atakże wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.
Reasumując, wypadek nie spełnia przesłanek niezbędnych do zakwalifikowania go do wypadków związanych z pracą, lecz jest wypadkiem, który wydarzył się w czasie wolnym i traktowany jest tak samo, jak wypadki, które zdarzają się w m.in. domu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z tym, iż ma być jeden statut, to który artykuł znajduje zastosowanie do statutu 112 czy 98 prawa oświatowego? W przykładowym statucie ośrodka szkolno-wychowawczego w Państwa zasobach (ze stanem prawnym na dzień 1-go września br.) jest statut ośrodka, który odsyła do statutów poszczególnych szkół, dlaczego?
W takim razie czy szkoła podstawowa specjalna wchodząca w skład ośrodka nie funkcjonuje odrębnie, np. w przypadku likwidacji ośrodka automatycznie zostaje zlikwidowana szkoła specjalne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy my dobrze rozumiemy i w takim razie czy na tym samym oddziale musimy zatrudnić jeszcze jednego oligofrenopedagofa, bo wszak jeden już jest? A jeśli trafi na ten sam oddział kolejne dziecko z takim orzeczeniem, to kolejnego oligofrenopedagofa. Czy to nie jest droga ad absurdum...
Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/" Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Ponieważ uczeń ma zalecenie pracy z nauczycielem, jego wykonania nie stanowi tylko zatrudnienie asystenta nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Taka osoba mogłaby zostać zatrudniona dodatkowo pod warunkiem, że nauczyciel z kwalifikacjami oligofrenopedagoga będzie pełnił funkcję nauczyciela wspomagającego ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy nauczyciela zatrudnionego na podstawie art. 15 ust 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996), a konkretnie o: urlop dla nauczyciela. Wg. art. 15 ust 3 ustawy Prawo Oświatowe zatrudnia się na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, co to znaczy? Czas pracy jest taki jak u nauczyciela, wg pensum. a co z innymi zasadami? Tj: urlop? Świadczenie urlopowe dla nauczycieli?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W regulaminie ZFŚS w szkole jest zapis mówiący, że do Komisji powołuje się 3 przedstawicieli z nauczycieli, po 1 przedstawicielu administracji i obsługi oraz przedstawiciele związków zawodowych funkcjonujących w szkole. W grudniu kończy się 4 letnia kadencja i w okresie kadencji komisja poszerzyła się z 2 związkowców do 6 (każdy związek jest oddzielny z siedzibą po całej Polsce - czyli odrębne związki). Komisja liczy obecnie 11 osób, choć czynnych tj. działających tak naprawdę 7.Czy w komisji oprócz związkowców ponadto powinni być dalej przedstawiciele nauczycieli, administracji, obsługi? Dodam, że związkowcy to nauczyciele, a uważam, że obecna komisja jest za duża. Dodatkowo informuję, że w szkole pracuje razem z obsługą i administracją 123 osób.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie wyjeżdżają na wycieczkę w czasie zajęć lekcyjnych. Jeden z nauczycieli opiekunów ma zaplanowaną w tym czasie przerwę między lekcjami – tzw. okienko. Jak należy potraktować tę godzinę i wynagrodzenie za nią? Czy praca w tym czasie wynika z realizacji zadań statutowych szkoły i mieści się to w 40-godzinnym okresie pracy? Jak należy potraktować okienko nauczyciela pozostającego w czasie wycieczki szkolnej w placówce?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe