Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik zatrudniony w poradni p-p realizuje 20 godzin pensum dydaktycznego oraz 20 godzin poza pensum (do 40 godzin w tygodniu). Z przyczyn lokalowych realizuje swoje obowiązki w 4 dniowym tygodniu pracy pracując codziennie po 5 godzin plus wypracowując pracę poza pensum. Jeden dzień w tygodniu nie świadczy pracy. W ostatnim czasie w dniu, w którym nie przypada dzień roboczy pracownik otrzymał polecenie służbowe wykonania określonych obowiązków. Dyrektor wytłumaczył to tym, iż pracownik pozostaje do jego dyspozycji przez cały tydzień i musi wykonywać polecenia także w tym dniu. Nadmienię, iż z uwagi na 4 dniowy rozkład pracy, urlopy osób pracujących w 4 dniowym tygodniu pracy są rozliczane na zasadzie potrącania 10 godzin z każdego dnia wg siatki (10x4- urlop przeliczany na godziny). Proszę o wyjaśnienie, czy w przypadku realizacji obowiązków w trybie 4 dniowym uzasadnione jest wymaganie od pracownika stawiania się w "wolnym dniu" na naradach czy wykonywania innych obowiązków? Swój etat wypracowuje on w 4 dniach, co związane jest również z odpowiednim rozliczaniem urlopu. Czy praca w 5-tym dniu nie jest już pracą w godzinach nadliczbowych, jeśli w 4 pozostałych dniach nauczyciel wypracował całe swoje pensum i godziny poza pensum?
Nauczyciel poradni zatrudniony na pełen etat pozostaje do dyspozycji dyrektora przez 5 dni w tygodniu. Na podstawie art. 42c ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy. Nauczycielom dokształcającym się, odbywającym szkolenie branżowe, wykonującym inne ważne społecznie zadania lub - jeżeli to wynika z organizacji pracy w poradni - dyrektor szkoły może ustalić czterodniowy tydzień pracy. Warunki lokalowe poradni nie należą do żadnej z ww. sytuacji uprawniających do ustalenia 4 – dniowego tygodnia pracy, skoro poradnia pracuje przez 5 dni w tygodniu. W związku z tym dyrektor może również w piątym dniu pracy polecić chociażby wykonywanie zadań statutowych w siedzibie pracodawcy – np. udział w naradach (art. 42 ust. 2 pkt 2 KN); dotyczy to także innych zadań służbowych wykonywanych na stanowisku nauczyciela, które wymienia art. 42 ust. 2 KN. Skoro dyrektor (zgodnie z ww. przepisami) twierdzi, że nauczyciel pozostaje do jego dyspozycji przez 5 dni w tygodniu to wskazuje po pierwsze, że najprawdopodobniej dyrektor nie ustalił dla nauczyciela 4-dniowego tygodnia pracy, co zresztą w sytuacji podanej w pytaniu naruszyłoby art. 42c ust. 1 KN oraz po drugie, że organizacja pracy poradni wymaga obecności nauczyciela w pracy przez 5 dni w tygodniu. Ponadto przepisy KN nie stanowią, że nauczyciel każdego dnia ma do przepracowania tę samą liczbę godzin, a więc rozkład pracy w ciągu 5 dni nie musi być równomierny. Praca w piątym dniu tygodnia co do zasady nie jest więc pracą w godzinach nadliczbowych, ponieważ nauczyciel nie wykonuje jej w dniu wolnym od pracy. Jeżeli natomiast dyrektor przydziela danemu nauczycielowi w tygodniu obowiązki, których prawidłowe wykonywanie trwa ponad 40 godzin, wtedy dochodzi do przekroczenia czasu pracy nauczyciela (art. 42 ust. 1 KN); w sytuacji, gdy to przekroczenie wynika z realizowania zadań statutowych, samodoskonalenia, doskonalenia zawodowego lub przygotowywania się do zajęć, wówczas nauczyciel pracuje w godzinach nadliczbowych (art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 KN, art. 151 i n. ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację paragrafu 15 dotyczącego zapewnienia posiłku uczniom do rozporządzenia MEN w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego z marca 2017.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o opinię prawną dotyczącą kwalifikacji nauczyciela języków obcych.
Opis sytuacji nauczyciela 1: nauczyciel zatrudniony w 1996 r. Wykształcenie: licencjat z języków obcych. Brak studiów magisterskich. Zatrudnienie przez mianowanie (akt nadania): 2005 r. Późniejsze dyplomowanie z 2011 r.
Czy nauczyciel ma prawo nauczać w szkole ponadpodstawowej na podstawie posiadanych kwalifikacji? Czy należy zatrudnić go z aktu mianowania, czy jako nauczyciela bez uprawnień spoza tabeli?
Opis sytuacji nauczyciela 2: nauczyciel zatrudniony w 2007 r. Wykształcenie: studia magisterskie z filologii germańskiej, licencjat z filologii angielskiej. Zatrudnienie przez mianowanie (akt nadania): 2019 r. Nauczyciel zatrudniony w wymiarze 15/18 j. niemiecki oraz 5/18 j. angielski.
Czy nauczyciel powinien być zatrudniony na podstawie mianowania z obu przedmiotów? Czy z języka niemieckiego z aktu mianowania, a z angielskiego jako bez odpowiedniego wykształcenia spoza tabeli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Po lekcjach ostatnia z klasy wychodziła nauczycielka, zostawiając okno otwarte i światło. Na moją uwagę odpowiedziała, że nie ma obowiązku tego czynić. Powtórzyłam, że proszę zamknąć okno i zgasić światło, stwierdziła, że może to zrobić sprzątaczka a ona tego nie zrobi, bo musiałaby wejść na krzesło /jest niskiego wzrostu/ a to zagraża jej bezpieczeństwu i nie mam prawa wydawać jej takiego polecenia.Jak postąpić? Odpuścić? Ukarać? Sporządzić notatkę służbową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zaplanował w arkuszu organizacyjnym szkoły na rok 2018/2019 zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (rewalidacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze). Organ prowadzący zatwierdził tylko godziny rewalidacji. Pozostałe godziny w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zalecił usunąć z arkusza. Czy organ prowadzący może nie wyrazić zgody na umieszczenie w arkuszu zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skoro dyrektor ma obowiązek zaplanowania w/w zajęć? Jakich argumentów użyć w stosunku do organu prowadzącego? Proszę o podanie podstawy prawnej dotyczącej obowiązku organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dyrektora szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej rodzice zwrócili się z prośbą o zwalnianie uczniów zdrowych w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych np. mają umówioną wizytę u lekarza lub inne sprawy. Dyrektor wyraża zgodę na zwalnianie uczniów jedynie w wtedy kiedy rodzic osobiście odbierze dziecko. Nie wyraża zgody gdy rodzice zwalniają przez telefon, lub na pisemną prośbę. Czy i na jakiej podstawie prawnej dyrektor może zwolnić ucznia bez osobistego odebrania dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe