Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prosiłbym o wyjaśnienie jak ma wyglądać procedura przekształcenia publicznej sześcioklasowej szkoły w ośmioklasowa, ale prowadzoną przez Stowarzyszenie?
Na podstawie projektowanych przepisów art. 119 i art. 120 - 121 ustawy przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=1031) z dniem 1 września 2017 r. z mocy prawa dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa stanie się ośmioletnią szkołą podstawową. Gmina w uzgodnieniu ze stowarzyszeniem będzie uprawniona do zmiany ustalonego obwodu, a stowarzyszenie do dnia 31 stycznia 2017 r. będzie mogło złożyć oświadczenie o rezygnacji z obwodu. Stowarzyszenie, które zamierza dalej prowadzić szkołę podstawową po reformie, będzie miało termin do dnia 30 czerwca 2017 r., na przedłożenie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta): 1) wykazu nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w publicznej ośmioletniej szkole podstawowej, zawierającego imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach; 2) projektu aktu założycielskiego publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej oraz projektu statutu tej szkoły, dostosowane do przepisów ustawy Prawo oświatowe; 3) zobowiązania do zapewnienia warunków działania szkoły publicznej, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, oraz zobowiązania do przestrzegania przepisów dotyczących szkół publicznych. Na wniosek stowarzyszenia powyższy termin będzie mógł zostać wydłużony maksymalnie do 31 lipca 2017 r. Nieprzedłożenie ww. dokumentów w ustawowym lub przedłużonym terminie będzie skutkowało przekształceniem szkoły z dniem 1 września 2017 r. w ośmioletnią szkołą podstawową obejmującą strukturą organizacyjną klasy I–VI oraz jej likwidacją z dniem 31 sierpnia 2018 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy magister biologii może uczyć przyrody w szkole podstawowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w zakresie działań związków na terenie szkoły, jedne z nich zwraca się do Dyrektora szkoły o następującą rzecz: „W przesłanym do Zarządu Oddziału (nazw związków zawodowych) w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli na 2020 rok zaplanowano kwotę 3.000 złotych na szkolenie rad pedagogicznych natomiast w sprawozdaniu z wykonania planu za 2020 rok kwota ta wzrosła do 12.700. W związku z tym prosimy o przedstawienie szczegółowego rozliczenia tak wysokiej kwoty. Interesuje nas również na jakie materiały szkoleniowe i informacyjne została wydana kwota 1499,98 i jakie wydatki planuje Pani w tym paragrafie zwiększając kwotę do 6874 złotych na 2021 rok”. W odniesieniu do jakiej podstawy prawnej może podjąć takie działania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację stanowiska MEN odnośnie udostępniania uczniom i rodzicom prac pisemnych ,czy sprawdziany i prace klasowe udostępnia się na wniosek rodzica, czy są one do wglądu bez wniosku
Poniżej artykuł ze strony MEN i nie rozumiem jak odnieść się do sprawdzianów i prac klasowych.
W związku z pytaniami i wątpliwościami kierowanymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wyjaśniamy: Ocenianie uczniów - W procesie nauczania nauczyciele ustalają oceny (bieżące i klasyfikacyjne), wskazujące na poziom i postęp w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności nabywanych w trakcie nauki. Ocenianie osiągnięć ucznia przeprowadzane jest na bazie wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; Istota oceniania bieżącego - Ocena bieżąca jest nieodzownym elementem procesu nauczania, z którym uczeń styka się na każdej lekcji. Istotą oceniania bieżącego jest stałe monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu (na bieżąco) informacji o jego osiągnięciach, które stanowią motywację do dalszego działania. Ocenianie bieżące jest również źródłem bardzo istotnych dla ucznia (i jego rodziców) informacji – wskazuje na to co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak uczeń powinien się dalej uczyć, aby osiągnąć sukces. Nauczyciele mają obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia stosowanych przez nich w procesie nauczania. Jednym z powszechnie stosowanych sposobów sprawdzania osiągnięć są prace pisemne wykonywane przez ucznia – klasówki, sprawdziany, kartkówki itp. ; Udostępnianie sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych uczniów
Przepis art. 44e ust. 4 ustawy stanowi[1], że sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Oznacza to, że uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy[2]). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne[3]. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 ustawy wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka. Ważne jest aby określony przez szkołę sposób udostępniania sprawdzonych prac był w pełni akceptowany przez uczniów i ich rodziców, jako pełnoprawnych uczestników procesu kształcenia.; Udostępnianie innej dokumentacji przebiegu nauczania uczniów - Znowelizowana ustawa o systemie oświaty utrzymuje natomiast dotychczasowe regulacje dotyczące innej dokumentacji przebiegu nauczania. Dokumentacja dotycząca m.in. egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia[4] jest udostępniania tylko do wglądu i na wniosek złożony przez ucznia lub jego rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może zamieścić arkusz oceny własnej działalności w BIP-ie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń z opinią o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia powinien mieć opracowany indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe