Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację dotyczącą wymagań wobec nauczyciela języka angielskiego w przedszkolu. Dotychczasowy nauczyciel nauczania zintegrowanego ma kurs kwalifikacyjny z języka angielskiego dla klas 0-III.
Kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolu określa § 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575. Nauczyciel powinien posiadać jeden z następujących zestawów kwalifikacji: 1) ukończone studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia angielska lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego, oraz przygotowanie pedagogiczne; 2) ukończone studia w kraju, w którym językiem urzędowym jest język angielski oraz przygotowanie pedagogiczne; 3) studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na dowolnym kierunku (specjalności), i dodatkowo legitymuje się świadectwem egzaminu z języka angielskiego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz przygotowanie pedagogiczne lub świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z języka angielskiego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia; 4) nauczycielskie kolegium języków obcych w specjalności języka angielskiego; 5) ukończone studia pierwszego stopnia na kierunku filologia w specjalności języka angielskiego oraz przygotowanie pedagogiczne lub w specjalności języka angielskiego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz przygotowanie pedagogiczne; 6) ukończone studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i legitymuje się świadectwem egzaminu z języka angielskiego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz przygotowanie pedagogiczne lub świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z języka angielskiego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia; 7) ukończony zakład kształcenia nauczycieli w dowolnej specjalności oraz legitymuje się świadectwem egzaminu z języka angielskiego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz przygotowanie pedagogiczne lub świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z języka angielskiego stopnia I lub II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia; 8) legitymuje się świadectwem dojrzałości i świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z języka angielskiego stopnia I lub II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia; 9) ukończone studia na kierunku pedagogika w zakresie dającym przygotowanie do nauczania w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych, a dodatkową specjalnością nauczycielską był język obcy; 10) ukończone studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku pedagogika w zakresie nauczania języka obcego w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych; 11) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych,a ponadto legitymuje się świadectwem egzaminu z języka angielskiego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, i ukończył studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego (posiada je nauczyciel wymieniony w pytaniu); 12) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych oraz legitymuje się świadectwem egzaminu z języka angielskiego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, a ponadto ukończył studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na kierunku filologia, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka obcego. Ponadto do dnia 31 sierpnia 2020 r. kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach oraz legitymuje się świadectwem znajomości języka angielskiego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia (§ 30 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciele podczas ferii zimowych mogą opiekować się uczniami podczas ich wyjazdów np. na basen, do kina itp. nieodpłatnie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel (mgr biologii i podyplomowe studia z geografii), któremu w 2004 roku dyrektor uznał zbliżoność do nauczania przyrody w szkole podstawowej i który uczył jej do roku szkolnego 2016/2017, może jej uczyć także od 1.09.2021 roku? Czy te nabyte kwalifikacje, zgodnie z rozporządzeniem MEN z 1 sierpnia 2017 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (§ 28) zostaną zachowane?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Na radzie pedagogicznej (w kwietniu) został przedstawiony projekt organizacji pracy szkoły na nowy rok. Zaopiniowany został pozytywnie.
Szczegółowy przydział czynności nie został podany, każdy nauczyciel ma zapewniony etat i jeszcze godziny ponadwymiarowe. Z dwojgiem nauczycieli dyrektor przeprowadził rozmowę, w której poinformował ich o planowanym przydziale czynności, zgodnie z kwalifikacjami. Warunki umowy o pracę nie ulegną zmianie. Nauczyciele stwierdzili, że nie wyrażą na to zgody. Jakie kroki powinien dyrektor podjąć w sytuacji, gdy nauczyciel nie wyrazi zgody na proponowany zakres czynności? Uprzejmie proszę o pilne udzielenie odpowiedzi (w maju).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym (Zespół Aspergera) oraz orzeczenie o nauczaniu indywidualnym. Ma przyznane: 8 godzin nauczyciela współorganizującego, 2 godziny rewalidacje, 9 godzin nauczania indywidualnego. Nauczyciel współorganizujący jeździ do domu dziecka na lekcje prowadzone przez innych nauczycieli oraz na własną rewalidację. Za pracę w warunkach trudny nauczycielom prowadzącym nauczanie indywidualne należy się 120%. Czy nauczycielowi, który współorganizuje proces kształcenia oraz prowadzi rewalidację w domu ucznia również należy wyliczać płace ze 120%?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na umowę na czas określony od.01.09 2017 do 30.06.2018 przebywał 1 dzień na zwolnieniu lekarskim (5.02.2018) czy w związku z tym należy mu się „13” za 2018 rok?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe