Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie podstaw prawnych do zarządzeń dyrektora w sprawie: 1) powołania komisji Skrutacyjnej i komisji wnioskowej 2) w sprawie powołania stałego protokolanta na br. 3 )w sprawie wprowadzenia instrukcji na wypadek pożaru w budynku bursy 4) w sprawie wprowadzenia procedur w razie wypadku ucznia na terenie bursy 5) w sprawie wprowadzenia regulaminu zwalniania nauczycieli, obowiązujący w bursie
Obowiązujące przepisy wprost nie zobowiązują dyrektora bursy do wydania powyższych zarządzeń. Jeśli komisja skrutacyjna i wnioskowa mają wykonywać zadania z zakresu rachunkowości, decyzja dyrektora o ich powołaniu wynika z ogólnych obowiązków kierownika jednostki (art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2016 r., poz. 1047). Przepisy nie przewidują funkcji „stałego protokolanta”, a w związku z tym powołanie takie osoby jest uzależnione od zakresu powierzonych obowiązków, wynikających z wewnętrznych regulacji (np. statutu, regulaminu rady pedagogicznej) – jeśli osoba na tym stanowisku ma protokołować przebieg zebrań rady pedagogicznej, jest powoływana przez dyrektora jako przewodniczącego organu w oparciu o art. 69 ust. 4 PO w związku z odpowiednim postanowieniem regulaminu rady pedagogicznej. Wprowadzenie instrukcji na wypadek pożaru wynika z ogólnych kompetencji związanych z kierowaniem przez dyrektora bursą oraz zapewnianiem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć (art. 68 ust. 1 pkt 1 i 6 PO). Wprowadzenie procedury w razie wypadku ucznia również wynika z ww. ogólnych kompetencji dyrektora bursy (art. 68 ust. 1 pkt 1 i 6 PO). Z kolei ustalenie regulamin zwalniania nauczycieli wynika z kompetencji dyrektora w zakresie kierowania zakładu pracy (art. 68 ust. 5 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Poproszę o wzór decyzji odroczenia obowiązku szkolnego. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Samorząd terytorialny zastosował aktualne kwoty dotacji przeliczone w X 2017 r. od I 2017 roku,a nie od 1 listopada jak wynika z ar t78a-e ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty co skutkowało znacznym zmniejszeniem dotacji bieżącej. Czy to jest właściwe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy mogę nauczyciela ukarać upomnieniem? Jakie ma dyrektor inne formy wyegzekwowania od nauczyciela wykonania zleconej pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób zaopiniować arkusz organizacyjny szkoły? Czy rozesłać arkusz wszystkim nauczycielom? W jaki sposób poprosić o opinię związków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź ale pytam dalej,
ponieważ w żadnym z moich pytań nie sugerowałam, że przerwy świąteczne to czas wolny dla nauczyciela. Przypominam swoje pytanie:
Na jakiej podstawie prawnej (a pytam o konkretny paragraf) szkoła jest zobowiązana do organizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych konkretnie W CZASIE WIOSENNEJ LUB ZIMOWEJ PRZERWY ŚWIĄTECZNEJ, a więc w dniach, które nie są wymienione w rozporządzeniu w katalogu dni dodatkowo wolnych ustalonych przez dyrektora i podanych do publicznej wiadomości do 30 września – dla szkół podstawowych – do 8 dni. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych nie są dniami zawierającymi się ani w wiosennej przerwie świątecznej ani w zimowej przerwie świątecznej.
Państwa odpowiedź:
Nasze stanowisko w tej sprawie jest oparte na interpretacji zapisów dotyczących przerw w pracy szkoły, w tym w szczególności wynikających z przepisów ustalających okres urlopowania nauczycieli w szkołach feryjnych.Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.Przepis oznacza, że nauczyciele pracują w pozostałe dni roku szkolnego tym w dniach, o których mowa wyżej.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 64.
Tak więc postaram się zadać pytanie jeszcze inaczej. Nie pytałam w żadnym pytaniu czy przerwy świąteczne to czas urlopu dla nauczycieli. BO CHYBA JUŻ WSZYSCY WIEDZĄ, ŻE NIE.
Chciałabym zrozumieć (bo czytać umiem i sama mogę rozporządzenia i ustawy sobie przeczytać) która część art. 64 KN mówi o bezpośredniej pracy z dziećmi o ile nie są to egzaminy?
Art. 64. 1. Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.
2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, może być zobowiązany przez dyrektora do wykonywania w czasie tych ferii następujących czynności:
1) przeprowadzania egzaminów;
2) prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego;
3) opracowywania szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w określonej formie.
Dalej też nic nie znalazłam.
Jeżeli chodzi wyłącznie o interpretację zapisów to rozumiem, że zależy ona od tego kto je interpretuje.
Szanowni Państwo,
jeżeli nie ma nic do dodania oprócz interpretacji bardzo proszę pominąć moje zapytanie. Te dwie odpowiedzi ja interpretuje , jako brak podstaw prawnych do nakładania na nauczycieli obowiązku bezpośredniej pracy z dzieci w czasie przerw świątecznych.
Oczywiście w pracy jesteśmy OBECNI i np uczestniczymy w doskonaleniu zawodowym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe