Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wyjaśnienie i podstawę prawną. Jestem dyrektorem szkoły, w której pracuje moje dziecko. Czy mogę być członkiem komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego? Jeśli nie, to jakie obowiązki muszę wykonać wobec organu nadzoru?
Stopień awansu nauczyciela dyplomowanego jest nadawany w postępowaniu administracyjnym, ponieważ kończy się wydaniem decyzji administracyjnej zgodnie z art. 9b ust. 4 i 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762). W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzą:
1) przedstawiciel kuratora oświaty,
2) dyrektor szkoły,
3) trzej eksperci z listy ekspertów prowadzonej przez MEIN (art. 9g ust. 3 KN).
Z kolei pracownik organu podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu administracyjnym w sprawie krewnych do drugiego stopnia oraz powinien podejmować tylko czynności niecierpiące zwłoki ze względu na ważny interes stron (art. 24 § 1 pkt 2 i § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, Dz. U. z 2021 r., poz. 735). Dyrektor powinien więc poinformować kuratora oświaty o wyłączeniu od udziału w postępowaniu administracyjnym dotyczącym awansu córki; komisja będzie wówczas działała w niepełnym składzie (§ 13 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz. U. z 2020 r., poz. 2200).
Ponieważ obowiązkiem dyrektora jest wydanie niezbędnej dokumentacji, dyrektor powinien wydać nauczycielowi:
1) kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe i kopię aktu nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego, poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
2) zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu, przyczynach wydłużenia okresu stażu ze wskazaniem podstawy prawnej oraz okresu nieobecności w pracy;
3) kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem;
4) kopię oceny dorobku zawodowego za okres stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.
W razie dalszych wątpliwości należy je wyjaśniać z kuratorem oświaty, który jest organem właściwym do oceniania ważności czynności awansowych (art. 9h KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego. Przystępowałam do konkursów przez dwie kolejne kadencje. Moje pytanie: Czy aktualne przepisy prawa oświatowego związane z reformą oświaty pozwalają, aby organ prowadzący szkołę - liceum powierzył mi stanowisko dyrektora szkoły na następną kadencję bez zorganizowania konkursu? Jeżeli tak to poproszę o wykładnię prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o interpretację art. 16 pkt 3 ustawy o systemie oświaty: Jako dyrektor szkoły, do której zostało przyjęte w wyniku rekrutacji dziecko spoza obwodu szkolnego na wniosek rodziców wydałem decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego - zgodnie z opinią PPP. Rekrutacja przeprowadzona w kwietniu 2015, a wniosek rodziców wpłynął w okresie wakacyjnym. Dyrektor sąsiedniej szkoły, w obwodzie którego mieszka dziecko twierdzi, że podjąłem decyzję niezgodnie z art. 16 ustawy o systemie oświaty. Czy słusznie????
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczą wypełniania świadectwa uczniom szkoły podstawowej.
1. Czy dobrze rozumiem, że uczniom kl. IV i VII wpisujemy w rubryce "Inne zajęcia" zajęcia z wych. do życia w rodzinie?
2. Co z uczniami z powyższych klas, którzy nie chcieli chodzić na te zajęcia. Czy wpisujemy im ten przedmiot, a przy nim nie uczestniczył, czy w ogóle nie wpisujemy tego przedmiotu?
3. Co z uczniami kl. V i VI? Czy wpisujemy im i gdzie ten przedmiot? Co z dziećmi, które nie chciały chodzić na ten przedmiot?
4. Jaki i czy w ogóle wpisujemy uczniom kl. V i VI symbol przy obowiązkowym j. angielskim? Bardzo proszę o szybką odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie § 19 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, przedszkole, szkoła i placówka gromadzi, w indywidualnej teczce dla każdego dziecka, ucznia, uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, słuchacza lub wychowanka objętego odpowiednio kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz indywidualne programy zajęć.
Proszę o wyjaśnienie, czy "indywidualną teczkę" zakłada wychowawca klasy, kto ją przechowuje i co rozumiemy przez "dokumentacja badań i czynności uzupełniających".
Jeżeli w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną objętych jest ok. 300 uczniów(zajęcia specjalistyczne, rozwijające itp.) Czy to oznacza, że tyle "indywidualnych teczek" powinniśmy posiadać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w szkole podstawowej, mam kwalifikacje do edukacji wczesnoszkolnej, czy po ukończeniu kursu kwalifikacyjnego ( 280 godz.) nabędę kwalifikacje do pracy w gimnazjum? Czy mogę wówczas ubiegać się o stanowisko dyrektora zespołu szkół (podstawówka i gimnazjum)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe