Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę podać listę przykładowych pytań, które można zadać nauczycielowi stażyście zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu?
Pytania powinny dotyczyć ustalonych wymagań
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciel stażysta przedstawia komisji sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i udziela odpowiedzi na pytania zadane przez członków komisji. Pytania powinny dotyczyć wymagań, które zostały określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Wymagania te obejmują kolejno:
- znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
- znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów;
- umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Wymaganie: znajomości organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Jak nazywają się akty prawa wymagane w szkole przez prawo oświatowe? Proszę je opisać.
- Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
- Dlaczego ważna jest wiedza z zakresu dokumentów regulujących pracę szkoły?
- Z jakimi dokumentami szkoły zapoznała/zapoznał się Pani/Pan podczas realizowania planu rozwoju zawodowego?
- Co reguluje statut szkoły?
- Jakie są organy statutowe szkoły? Proszę scharakteryzować wybrany organ statutowy.
- Proszę opisać sposób realizacji wybranego zadania statutowego szkoły.
- Jakie są prawa nauczycieli oraz wychowawców w szkoły, a jakie obowiązki? Proszę podać przykłady.
- Co należy do kompetencji rady pedagogicznej?
Wymaganie: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Które z form doskonalenia zawodowego były dla Pani/Pana szczególnie przydatne. Proszę uzasadnić swój wybór.
- Proszę podać przykład zastosowania w praktyce umiejętności i wiadomości, jakie zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas szkoleń przeprowadzanych w szkole.
- Jakie trudności miała/miał Pani/Pan w realizacji programu nauczanego przedmiotu?
- Proszę podać cele dydaktyczne i wychowawcze przykładowych zajęć, które Pani/Pan zrealizowała/zrealizował.
- Jakie sposoby indywidualizowania procesu nauczania poznała/poznał Pani/Pan podczas stażu?
- Jak pracowała/pracował Pani/Pan z uczniem zdolnym?
- Jakich porad udzieliłaby/udzieliłby Pani/Pan nauczycielowi rozpoczynającemu pracę?
- Jakie teoretyczne i praktyczne umiejętności metodyczne pogłębiła/pogłębił Pani/Pan w okresie stażu?
- Na ile wiedza i umiejętności, które zdobyła/zdobył Pani/Pan podczas studiów, przekładają się na praktyczne działania? Proszę podać przykłady.
- Proszę wskazać umiejętności wymagające doskonalenia.
Wymaganie: znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
Przykładowe pytania:
- W jaki sposób uwzględnia Pani/Pan w swojej pracy sytuację rodzinną ucznia?
- W jaki sposób uzyskiwała/uzyskiwał Pani/Pan informacje o problemach środowiskowych ucznia?
- W jaki sposób rozwiązuje Pani/Pan pojawiające się trudności wychowawcze?
- Jakie formy współpracy z rodzicami okazały się najbardziej skuteczne w Pani/Pana dotychczasowej pracy?
- Jak diagnozuje Pani/Pan problemy wychowawcze w klasie?
- Jakie metody wychowawcze lubi Pani/Pan stosować w pracy wychowawczej z uczniami? Swój wybór proszę uzasadnić.
- Jakie spostrzeżenia i wnioski ma Pani/Pan ze spotkań z rodzicami uczniów?
- Co Pani/Pana zdaniem warunkuje dobrą współpracę z rodzicami?
- Jaka jest rola zajęć ponadprogramowych, imprez klasowych i szkolnych?
- Na czym polega Pani/Pana współpraca z pedagogiem i psychologiem szkoły?
- Jaka jest rola opiekuna samorządu uczniowskiego szkole?
Wymaganie: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Przykładowe pytania:
- Proszę omówić przykładowe zajęcia prowadzone przez Panią/Pana, które obserwował opiekun stażu. Proszę przy tym uwzględnić wnioski, jakie zostały sformułowane w wyniku obserwacji.
- Proszę podać przykład kilku wniosków, jakie sformułowała/sformułował Pani/Pan po zajęciach prowadzonych przez innego nauczyciela.
- Jak planuje Pani/Pan wykorzystać obserwacje zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli i opiekuna stażu?
- Jakie ciekawe metody i formy pracy poznała Pani podczas obserwacji zajęć?
- Jakie metody i formy zaobserwowane zastosowała/zastosował Pani/Pan na prowadzonych przez siebie zajęciach?
- Jakie stałe elementy zajęć zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan?
- Jakie postawy i cechy charakteru nauczyciela pomagają budować mu autorytet, a jakie to utrudniają?
- Jakie problemy z gospodarowaniem czasem zaobserwowała/zaobserwował Pani/Pan na zajęciach?
- Co Pani/Pan powtórzy, a co zmieni w sposobie prowadzenia zajęć w kolejnym roku szkolnym?
- W jaki sposób obserwacje wpłynęły na realizowane przez Panią/Pana zajęcia?
- Jak obserwowane zajęcia wzbogaciły Pani/Pana umiejętności wychowawcze?
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel kontraktowy rozpoczął w mojej szkole awans zawodowy na nauczyciela mianowanego z dniem 01.09.2015r., jednak zrezygnował z pracy z dniem 31.08.2016r. Opiekun stażu napisał projekt oceny - pozytywna, Rada Rodziców wystawiła pozytywną opinię. Jako dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę opinię i projekt oceny opiekuna również wystawiłam pozytywną ocenę za okres stażu.
W uzasadnieniu w jednym z punktów znalazły się informacje o słabych stronach nauczyciela (ujęte zresztą w projekcie oceny opiekuna). Nauczyciel odwołał się od tych stwierdzeń. Czy miał prawo odwołać się od nieprzychylnych uwag zawartych w uzasadnieniu pozytywnej oceny za okres stażu? Jeśli tak to na jakiej podstawie prawnej?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jestem organem prowadzącym i dyrektorem niepublicznego przedszkola. Nie mam żadnego awansu zawodowego. Czy mogę zrobić awans? W jaki sposób mam to zrobić? Jakie dokumenty są potrzebne do awansu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Od dnia 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2022 r. jestem dyrektorem w szkole podstawowej (w maju złożyłam rezygnację z pełnienia funkcji dyrektora i zostaję jako nauczyciel). Okres sprawowania funkcji był jednocześnie okresem stażu wymaganym do ubiegania się o stopień nauczyciela dyplomowanego. Czy w związku z tym mogę złożyć wniosek o ocenę mojej pracy do organu prowadzącego i Kuratorium w dniu 1 września 2022 r., aby ubiegać się o postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel 1 września 2019 r. rozpoczął awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego. W 2020 r. był na dodatkowym urlopie opiekuńczym (COVID-19). Dodatkowy urlop opiekuńczy wykorzystywał od poniedziałku do piątku, od 12 marca do 30 kwietnia. Dopiero od 1 maja wykorzystywał opiekę ciągłą do 24 maja, a następnie od 25 maja do 14 czerwca. Czy wydłużenie liczę mu od 1 maja do 14 czerwca, czyli 45 dni? Czy biorę pod uwagę nieobecności od 12 marca do 14 czerwca (w praktyce nauczyciela nie było od 12 marca, ale to nie jest ciągła nieobecność)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka otrzymała stopień nauczyciela mianowanego 25 sierpnia 2020 roku, w 2021 roku przebywała na urlopie macierzyńskim. Czy staż na dyplomowanego rozpoczyna w 2023 (wrzesień) czy w 2024 roku?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe