Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przegląd instalacji centralnego ogrzewania i stanu innych mediów
Przed okresem zimowym dyrektor szkoły powinien pomyśleć jak najszybciej o zorganizowaniu przeglądu instalacji centralnego ogrzewania i stanu wszystkich innych mediów. Właściwy stan techniczny szkoły to gwarancja nie tylko bezpieczeństwa i właściwej pracy szkoły w okresie zimowym, ale również ważny element oszczędności, co w dzisiejszych czasach nie może umknąć żadnemu dyrektorowi.
Czas na przegląd techniczny
Co prawda zimy jeszcze nie widać, jednakże dyrektor szkoły, wraz z pracownikiem odpowiedzialnym za sprawy administracyjne, powinien pomyśleć o sezonowym przeglądzie budynku szkolnego. Ważny, szczególnie w okresie zimy, jest stan techniczny okien, drzwi, kominów dymowych i wentylacyjnych. Istotny jest też stan instalacji wodnych, gazowych, kanalizacyjnych i grzewczych oraz dróg, chodników, dachu i systemu odprowadzania z niego wody.
Przez okna i drzwi zazwyczaj traci się najwięcej ciepła, dlatego należy uważnie przyjrzeć się tym elementom. Przykładowo należy sprawdzić, czy uszczelki dobrze przylegają do powierzchni okien, czy nie są spękane lub wybrakowane.
Konieczne jest sprawdzenie stanu kominów (dymowych, wentylacyjnych). Przed okresem zimowym trzeba wezwać kominiarza, by dokonał ich przeglądu. Tej sprawy nie można bagatelizować. Niewydolność systemu wentylacyjnego i dymowego może prowadzić np. do zaczadzenia.
Sprawdzenie systemu ogrzewania
Kolejnym elementem, na który należy zwrócić szczególną uwagę przed zbliżającą się zimą, jest system ogrzewania. Jeżeli szkoła jest odbiorcą energii cieplnej z centralnej sieci grzewczej, wystarczy przed zimą sprawdzić szczelność grzejników oraz je odpowietrzyć.
Jeżeli szkoła posiada własną kotłownię, należy pamiętać o sezonowym przeglądzie pieca. Przegląd taki powinien zostać wykonany przez wyspecjalizowanego specjalistę (serwisanta). Usługa taka nie jest droga, a pomoże ustalić ewentualne usterki przed okresem grzewczym. Ponadto ustawienie pieca na optymalną wydajność może znacząco wpłynąć na koszty eksploatacji.
Nowoczesne kaloryfery są wyposażone w zawór umożliwiający odpowietrzanie. Czynność tę bez problemu można wykonać samemu, jeżeli kaloryfer nagrzewa się na przykład tylko częściowo. W bardzo starych instalacjach grzewczych może się zdarzyć, że w rurach i grzejnikach osiadł kamień. W takiej sytuacji warto zamówić płukanie grzejników pod ciśnieniem. Możliwe jest także usunięcie kamienia, który nagromadził się przez lata w rurach i kaloryferach. Stosuje się do tego specjalne roztwory rozpuszczające kamień.
Instalacja elektryczna i gazowa
Jeśli chodzi o instalację elektryczną i gazową, należy się upewnić, że czy zostały przeprowadzone i czy posiadamy aktualne badania i pomiary ochrony przeciwporażeniowej urządzeń i instalacji elektrycznych. Trzeba sprawdzić wszelkiego rodzaju zabezpieczenia tablic rozdzielczych prądu elektrycznego, czy są one opisane i oznakowane. Ponadto, z uwagi na krótkie i ciemne zimowe dni, należy sprawdzić stan oświetlenia w szkole (np. wymiana zużytych żarówek).
Przy instalacji gazowej, standardowo jak przy innych instalacjach, sprawdza się, czy jest prawidłowe oznakowanie, czy jest dobry dostęp do zaworów. Ponadto trzeba sprawdzić wentylację w pomieszczeniach, gdzie są używane urządzenia zasilane gazem.
Dach budynku
Podczas przedsezonowego przeglądu należy także zwrócić uwagę na stan techniczny dachu. Okres zimowy to zazwyczaj czas zawiei i zamieci śnieżnych, dlatego też, nawet jeżeli w czasie opadów w okresie innych pór roku nie wykryto przecieków w dachu, w zimie podczas chwilowych odwilży może się okazać, że powstało sporo dziur z uwagi na rozpieranie warstw dachu przez lód lub nawiewany śnieg.
Sprawdzając dach, dodatkowo należy zwrócić uwagę na drożność systemu rynnowego i znaleźć ewentualne nieszczelności. Aby uniknąć powstania lodowiska na chodniku lub przed wejściem do budynku, rynny powinny być skierowane np. w stronę trawników. Przed sezonem zimowym należy też pamiętać o sprawdzeniu sprzętu do odśnieżania oraz o zmagazynowaniu suchego piasku do posypywania chodników i ścieżek.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pełnię funkcję dyrektora niepedagogicznego w szkole podstawowej, dla którego organem prowadzącym jest organizacja pozarządowa. Mam wicedyrektora ds.pedagogicznych. Chciałabym abyście Państwo opracowali rozdział dot. praw i obowiązków, zakresu czynności tych dwóch stanowisk w taki sposób abyśmy mogli to zapisać w nowo tworzonym statucie szkoły 8 -letniej. Z góry dziękuje za pomoc.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty powinna mieć szkoła w zakresie ochrony danych osobowych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki wzór arkusza obowiązuje dla uczniów kl. 3 gimnazjum a jaki dla kl. 8 szkoły podstawowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Oto 4 problemy: 1. Pracownik niepedagogiczny przedszkola został zatrudniony, zgodnie z poniższym schematem (przy zatrudnieniu z tym samym pracodawcą):
I umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. (pomoc kuchenna);
II umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 24 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (szatniarka);
III umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 29 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (pomoc kuchenna).
Czy prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi z każdej z tych umów? Czy przy ustalaniu prawa do „trzynastki” ma znaczenie fakt, że są to umowy na różne stanowiska?
2. Pracownik niepedagogiczny przedszkola miał zawarte dwie umowy o pracę z jednym pracodawcą:
I umowa o pracę (pełny etat) na okres: od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia
31 grudnia 2016 r. na stanowisku starszy woźny;
II umowa o pracę (1/4 etatu) na okres: od dnia 01.03.2016 r. do dnia 31 lipca 2016 r. na stanowisku szatniarz.
Czy pracownikowi będzie należało się dodatkowe wynagrodzenie roczne
za rok 2016 z obu umów o pracę? Czy może jednak dla tej drugiej umowy pracownik nabywa prawo do „trzynastki” od nowa, czyli po przepracowaniu 6 miesięcy?
3. Pracownik niepedagogiczny przedszkola miał zawarte dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą:
I umowa o pracę (1/4 etatu): od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na stanowisku szatniarza;
II umowa o pracę (3/4 etatu): od dnia 8 października do dnia 9 października 2016 r. na stanowisku dozorcy nocnego.
Czy za rok 2016 będzie należało się dodatkowe wynagrodzenie roczne
z dwóch umów o pracę? Czy dla tej drugiej umowy pracownik nabywa prawo od nowa, czyli po przepracowaniu 6 miesięcy?
4. Okres świadczenia pracy pracownicy zatrudnionej w szkole na podstawie umowy o pracę (pracownik niepedagogiczny) przedstawia się następująco:
- od 1 stycznia 2016 r. do 24 stycznia 2016 r. – pracowała;
- od 25 stycznia 2016 r. do 31 stycznia 2016 r. – przebywała na zwolnieniu lekarskim /kod B/;
- od 1 lutego 2016 r. do 14 lutego 2016 r. - przebywała na urlopie wypoczynkowym;
- od 15 lutego 2016 r. do 7 września 2016 r. - przebywała na zwolnieniu lekarskim /kod B/;
- od 8 września 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. – przebywała na urlopie macierzyńskim.
Czy ww. pracownik jest uprawniony do dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Jak należy w takiej sytuacji interpretować art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1080 ze zm.)? Czy ma tu znaczenie okres korzystania z urlopu macierzyńskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Otrzymałam wniosek od rodzica o zwolnienie ucznia kl. VII z niepełnosprawnoscią intelektualną w stopniu lekkim z nauki 2 języka obcego. Proszę o wyjaśnienie rozporządzenia MEN z marca 2017 o zamianie nauki j. obcego na nauke techniki. Klasa VII nie realizuje lekcji techniki i co ona ma wspólnego z nauką drugiego języka obcego.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe