Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczące procedury awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego. Kontekst: Szkoła jest placówką niepubliczną (prywatną) o uprawnieniach szkoły publicznej. Organem prowadzącym jest osoba fizyczna, która jednocześnie pełni funkcję dyrektora szkoły. W szkole ponadto zatrudniony jest dyrektor ds. pedagogicznych. Nadmieniam, iż dyrektor główny i dyrektor ds. pedagogicznych są małżeństwem. Dyrektor główny prowadzi własną działalność gospodarczą, a dyrektor ds. pedagogicznych zatrudniony jest na etacie. Pytania: 1. Do kogo nauczyciel składa wniosek o rozpoczęcie stażu (do dyrektora głównego, czyli jednocześnie organu prowadzącego szkołę, czy do dyrektora ds. pedagogicznych)? 2. Kto pisze ocenę dorobku zawodowego (dyrektor główny, czyli jednocześnie organ prowadzący szkołę, czy dyrektor ds. pedagogicznych)? 3. Do kogo zwraca się nauczyciel o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego (do dyrektora głównego, czyli jednocześnie organu prowadzącego szkołę, czy do dyrektora ds. pedagogicznych)? 4. Jak interpretować skład komisji? 4a. Organ prowadzący (czyli osoba fizyczna, która jest jednocześnie głównym dyrektorem); 4b. Dyrektor – dyrektor ds. pedagogicznych czy dyrektor główny (i jednocześnie organ prowadzący) 5. Czy dyrektor główny może występować jednocześnie jako organ prowadzący szkołę i jako dyrektor w komisji? Czy zasadne jest przekazanie uprawnień do prowadzenia awansu zawodowego nauczycieli dyrektorowi ds. pedagogicznych? Wówczas dyrektor główny występowałby jako organ prowadzący szkołę. Proszę również o informację, który wzór aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego należy wykorzystać – 4A, 5, 6 czy 8?
Ponieważ w treści pytania nie przytoczono postanowień statutu niepublicznej szkoły, który określa obowiązki dyrektora „głównego” i dyrektora ds. pedagogicznych, zgodnie z art. 172 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), udzielenie jednoznacznych odpowiedzi jest niemożliwe. W związku z tym jedynie ogólnie można wskazać, co następuje:
Ad 1. Na podstawie art. 9d ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762) nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły, z tym że nauczyciel stażysta rozpoczyna staż bez złożenia wniosku. Skoro wniosek jest składany do dyrektora to jeśli ze statutu nie wynika, że zadania związane z awansem wykonuje jedynie dyrektor „główny” albo dyrektor ds. pedagogicznych (wówczas zgodnie ze statutem nauczyciel składa wniosek do jednego z tych dyrektorów), to nauczyciel może złożyć wniosek do każdego z tych dyrektorów.
Ad 2. Zgodnie z art. 9c ust. 5a KN, ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, dyrektor szkoły. Skoro ocenę dorobku zawodowego ustala dyrektor, to jeśli ze statutu nie wynika, że zadania związane z awansem wykonuje jedynie dyrektor „główny” albo dyrektor ds. pedagogicznych, to ocenę dorobku zawodowego może ustalić każdy z tych dyrektorów.
Ad 3. Stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego nadaje organ prowadzący szkołę, zgodnie z art. 9b ust. 4 pkt 2 KN. W związku z tym wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego nauczyciel składa do organu prowadzącego, a więc do osoby fizycznej, która tę szkołę prowadzi; wniosku nie adresuje do żadnego z dyrektorów szkoły.
Ad 4. W pytaniu nie wskazano, o jaką komisję chodzi. W komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego uczestniczy dyrektor jako przewodniczący (art. 9g ust. 1 pkt 1 KN). Jeśli ze statutu nie wynika, że zadania związane z awansem wykonuje jedynie dyrektor „główny” albo dyrektor ds. pedagogicznych, to do komisji może zostać powołany każdy z tych dyrektorów. Problematyczna byłaby natomiast kwestia, który z nich powinien powołać tę komisję, jeśli każdy z dyrektorów według statutu ma kompetencje do wykonywania zadań związanych z awansem nauczycieli.
Z kolei komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący szkołę (art. 9g ust. 2 KN). W skład komisji wchodzi m.in. przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący, oraz dyrektor szkoły. Do komisji wszedłby więc organ prowadzący, a jeśli ze statutu nie wynika, że zadania związane z awansem wykonuje jedynie dyrektor „główny” albo dyrektor ds. pedagogicznych, to do komisji może zostać powołany każdy z tych dyrektorów.
Ad 5. W sytuacji gdy zgodnie ze statutem danej szkoły w komisji egzaminacyjnej ta sama osoba fizyczna działałaby jako organ prowadzący i dyrektor „główny”, to komisja działałaby w dopuszczalnym składzie 2/3 członków (§ 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz. U. z 2020 r., poz. 2200).
Do decyzji organu prowadzącego, który nadaje statut szkole niepublicznej na podstawie art. 172 ust. 1 PO, należy kwestia, czy dyrektor ds. pedagogicznych będzie uprawniony do prowadzenia awansu zawodowego nauczycieli. Wówczas osoba fizyczna występowałaby w sprawach awansu tylko jako organ prowadzący szkołę. Organ prowadzący we własnym zakresie musi rozstrzygnąć, czy jest to „zasadne”, ponieważ tej kwestii nie rozstrzygają obowiązujące przepisy. Wzór aktu nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego nauczycielowi, który nie jest nauczycielem akademickim oraz odbył staż, zawiera załącznik nr 4a do ww. rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel odbywa staż na nauczyciela dyplomowanego w okresie od 1.09.2017 r. do 31.05.2020 r. na podstawie jakiej podstawy prawnej dyrektor ma dokonać oceny?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nieobecność nauczyciela w trakcie stażu (36 dni nieprzerwanie) z powodu choroby (który przedłożył zwolnienie lekarskie), ale w czasie wakacji, tj. od 26 lipca do 31 sierpnia, przedłuża staż?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka, zatrudniona w oddziale przedszkolnym w SP, 01.09.2017 r. rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego. Od 12.02.2019 r. do 30.07.2019 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. Od 31.07.2019 r. do 28.07.2020 r. przebywa na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Za 2019 r. nie wykorzystała urlopu wypoczynkowego. Moje pytania: - Czy po urlopie macierzyńskim i rodzicielskim musi od razu wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy za 2019 r. i 2020 r.? Od kiedy będzie miała możliwość kontynuacji rozpoczętego stażu i na kiedy przypada jego zakończenie?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego w 2018 roku, przepracował 2 lata. Nie podjął stażu na nauczyciela dyplomowanego, ponieważ przebywał na urlopie rodzicielskim. Potem był przez 1 miesiąc na urlopie bezpłatnym, następnie pół roku na urlopie wychowawczym. Od 1 września 2022 r. wrócił do pracy. Na jakich zasadach może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego? Czy nieobecność nauczyciela w pracy ma wpływ na rozpoczęcie stażu? Według mnie, nauczyciel nie może rozpocząć stażu na dotychczasowych zasadach, może uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego już na podstawie nowych przepisów. Oznacza to, że musi przepracować w szkole 3 lata i 9 miesięcy od dnia uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Do tego okresu nie wlicza się jednak okresów nieobecności w pracy trwających nieprzerwanie dłużej niż 30 dni. Absencja nauczyciela w okresie od 14 lutego 2020 r. do 17 września 2020 . wyniosła w sumie 217 dni na podstawie czternastu zwolnień lekarskich. W okresie od 18 września 2020 r. do 31 sierpnia 2022 r. nauczycielka była nieobecna w sumie 828 dni (140 dni urlopu macierzyńskiego, 224 dni urlopu rodzicielskiego, 28 dni urlopu bezpłatnego i 219 dni urlopu wychowawczego), nie licząc okresu urlopu wypoczynkowego pomiędzy 17 września 2021 r. a 27 grudnia 2021 r. Według moich obliczeń nauczyciel kończy staż 5 września 2024 r. Proszę o weryfikację i wyrażenie opinii. Moje wątpliwości budzi nieobecność w pracy, gdy nauczyciel przebywał na urlopie wypoczynkowym, którego nie wliczyłam zgodnie z przepisami prawa.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jak w obecnej sytuacji wygląda sprawa z awansem zawodowym i jego zakończeniem w tym roku ? Czy nie zmieniają się terminy? Jakie zmiany powinien wprowadzić nauczyciel w planie rozwoju zawodowego w związku z nauką zdalną?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe