Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rada rodziców szkoły podstawowej zwróciła się do organu prowadzącego (gmina) z zapytaniem, czy wyrazi zgodę, aby uczniowie już od klasy 6 mogli uczyć się drugiego języka obcego, a nie jak przewiduje prawo oświatowe od klasy 7, w liczbie 2 godzin tygodniowo. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Proszę o podanie podstawy prawnej. Co w sytuacji gdy ok. 90% rodziców jest zainteresowana takim rozwiązaniem? Jak powinno się rozwiązać sprawę zakupu podręczników i ćwiczeń?
Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może dodatkowo przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału (grupy międzyoddziałowej lub grupy międzyklasowej) w danym roku szkolnym, a w przypadku szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich – od 6 do 12 godzin, na:
1) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych;
3) realizację zajęć języka migowego;
4) naukę geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.
W przypadku wprowadzenia do rozkładu zajęć dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w nich jest obowiązkowy.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, w szczególności § 3, 4.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel miał zawartą umowę na czas określony od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. Brał udział w strajku od 8 kwietnia do 18 kwietnia 2019 r.oraz 23 kwietnia 2019 do 26.04.2019 r. Czy nabył on prawo do trzynastki za 2019 r. w tej szkole?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy budynek przedszkola i plac, na którym prowadzona jest działalność przedszkolna i dzienna opieka nad dziećmi jest zwolniona z podatku od gruntów i budynków? Czy zarejestrowanie działalności gospodarczej z przeważającym zakresem działalności PKD 85.10.Z może wpłynąć na cofnięcie zwolnienia z w/w opodatkowania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w niepublicznej szkole podstawowej z uprawnieniami szkoły publicznej. Od tego roku należy rozliczać osobno wydatkowanie części subwencji na dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności. Cy zakup tablicy interaktywnej wraz z odpowiednimi programami terapeutycznymi możemy zakwalifikować jako zakup pomocy dydaktycznej do pracy z uczniem z zespołem Aspergera?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły przy zakładzie karnym. Jednocześnie założyłem stowarzyszenie w celu poszerzenia możliwości edukacyjnych dla uczniów/skazanych, ale także po to by móc pozyskiwać środki finansowe ze źródeł zewnętrznych na szkolenia dla nauczycieli mojej szkoły.
Ostatnio pozyskałem finanse z programu Erasmus+ i mam w planach wysłanie kilku grup nauczycieli na tygodniowe staże do jednostek penitencjarnych w Europie w celu wymiany doświadczeń i być może podejrzenia nowych metod pracy stosowanych w podobnych szkołach za granicą. Chcąc, by całość była oficjalna, zwróciłem się do Organu Prowadzącego o wyrażenie zgody na wspomniane działania. Organ Prowadzący odmówił argumentując, że nie ma podstawy prawnej na to, by nauczyciele zostali oddelegowani na takie wyjazdy. Jednocześnie nie powołano się na żadne przepisy, które by to uniemożliwiały. Nie podano żadnego przepisu, w którym byłoby wyraźnie napisane, że nauczyciele nie mogą być wysyłani na tego typu wyjazdy.
Jeśli chodzi o mnie jako dyrektora szkoły, to powiedzmy, że rozumiem - Organ Prowadzący ma prawo odmówić mi wyjazdu. Są moimi zwierzchnikami i nie mam wiele do dyskusji w tym temacie. Choć też uważam, że jakaś podstawa prawna w kwestii odmowy powinna być podana, co nie miało miejsca.
Zawsze wydawało mi się, że ja jako dyrektor szkoły mam prawo wysyłać swoich nauczycieli na szkolenia dowolnego typu, tym bardziej, że moją rolą jest umożliwianie rozwoju zawodowego i stwarzanie takich warunków, by nauczyciele mogli się rozwijać. Uważałem, że to ode mnie i TYLKO ode mnie zależy, czy nauczyciel będzie się mógł szkolić czy też nie.
I tu jest prośba - czy są Państwo w stanie podać mi jakiekolwiek prawne przepisy, które regulują tego typu sytuacje? Chciałbym w przyszłości mimo wszystko korzystać z takich działań i bardzo mnie ciekawi czy Organ Prowadzący nie łamie przypadkiem prawa odmawiając mi działań na rzecz rozwoju szkoły i nauczycieli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W ramach działań profilaktycznych i wychowawczych chcemy zaprosić osoby uzależnione kiedyś od narkotyków i alkoholu do szkoły. Osoby te obecnie od wielu lat są "czyste" i działają aktywnie w organizacjach abstynenckich i grupach wsparcia. Czy istnieje przepis prawny, który nie zezwalałby na zaproszenie takich osób, aby przeprowadziły z młodzieżą pogadankę/warsztaty na temat uzależnień? W jakiej formie ewentualnie możliwe jest uczestnictwo takich osób w zajęciach z młodzieżą gimnazjalną?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe