Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rozliczanie dotacji z jst dla przedszkola niepublicznego. Jesteśmy przedszkolem niepublicznym tzw. złotówkowym. W tej chwili jesteśmy po kontroli problemowej z Urzędu Miasta która miała na celu ocenić prawidłowość wykorzystania dotacji za rok 2013 kiedy nasza placówka była jeszcze punktem przedszkolnym. Kontroler stwierdził że faktury za miesiąc grudzień 2013 zostały zapłacone w styczniu 2014 i te kwoty trzeba będzie zwrócić bo dotację trzeba wykorzystać w danym roku. Moje pytanie brzmi: 1. Na jakich zasadach mają zostać zwrócone środki niewykorzystane, w jaki sposób oblicza się ewentualne odsetki karne i od kiedy. 2. Koszty poniesione w 2013 roku znacznie przewyższają kwotę dotacji z jst, nie wszystkie zostały wykazane w rocznym sprawozdaniu ponieważ poinformowano nas że nie ma takiej potrzeby, w związku z tym czy w chwili obecnej można przedstawić je jako koszty kwalifikujące się do uznania ich, jako koszty poniesione z dotacji za rok 2013 (czy te faktury które wystawiono w 2013 a opłacono w 2014, można zastąpić innymi fakturami opłaconymi w roku 2013)?
Od roku 2009 obowiązują przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Dotacje podmiotowe, którymi są dotacje dla niepublicznych placówek oświatowych, przewidziane są w art. 131 tej ustawy. Natomiast art. 251 stanowi o obowiązku zwrotu dotacji, niewykorzystanych w terminie. Zatem zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o finansach publicznych, dotacje podmiotowe dla niepublicznych placówek oświatowych należy wykorzystać do końca roku budżetowego, w którym zostały udzielone.
Orzecznictwo sądów administracyjnych w takich sprawach przynosi dosyć jednoznaczne rozumienie przepisów oraz wykładnię ich stosowania. Zgodnie z tym, wydatek, aby mógł być uznany za dotyczący danego roku, musi zostać faktycznie dokonany w trakcie tego samego roku. Może to być w formie przelewu, wypłaty gotówkowej etc., lecz dotyczyć musi faktycznego wyjścia określonej kwoty z majątku tego podmiotu.
W takim kontekście najwięcej problemów stwarzają wydatki, dokumentowane i dekretowane pod koniec roku, a faktycznie zapłacone już na początku roku następnego, jak np. składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy, a także faktury otrzymane na początku roku, lecz dotyczące okresu poprzedniego (np. rozliczenie energii). W takich sytuacjach, wydatek dokonany na początku roku budżetowego, nawet jeśli dotyczy zdarzeń mających miejsce w roku poprzednim, winien być zaliczony do wydatków bieżącego roku.
Wobec powyższego, kwoty zapłacone w roku 2014, jeśli dotyczą roku 2013, winny być zaliczone do wydatków dokonanych w roku 2014. Niestety, wnioski kontrolne są w tym zakresie słuszne i faktycznie wydatki te nie zostały poniesione w roku 2013, zatem nie mogą być pokryte z dotacji za rok 2013.
Przepis art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku. Od kwot dotacji zwróconych po tym terminie, nalicza się odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od dnia następującego po upływie terminu, czyli od 1 lutego. Obecnie wysokość odsetek ustawowych za zaległości podatkowe wynosi od 9.10.2014 r 8% rocznie, natomiast do 8.10.2014 (od lipca 2013) było to 10% rocznie.
Odnośnie pytania 2, to oczywiście istnieje możliwość dokonania korekty rozliczeń poprzednich lat, w tym przypadku roku 2013. Przepisy nie zabraniają takich korekt, a sądownictwo i praktyka od dawna taką możliwość potwierdzają. W Państwa sytuacji należy zatem sporządzić i złożyć korektę rozliczenia za rok 2013, wskazując w nim inne wydatki (inne faktury), dotyczące roku 2013 i faktycznie zapłacone w roku 2013. Urząd zgodnie z przepisami, nie ma prawa odmówić przyjęcia takiej korekty. Warto przy tym pamiętać, ze celem dotacji jest dofinansowanie działalności placówek oświatowych, a nie ich całkowite sfinansowanie lub też wskazywanie przez organ dotujący, na co konkretnie mogą być wydane dotacje, zatem to placówka ma swobodę wyboru kosztów, które współfinansuje z otrzymanej dotacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko 6 letnie było w roku szkolnym 2015/2016 odroczone przez poradnie psych-pedagogiczną od obowiązku szkolnego w kl I. Nadal nie jest gotowy do podjęcia nauki w kl I , czy może być ponownie odroczony od obowiązku szkolnego w kl I w roku szkolnym 2016/2017?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak obliczyć ilość godzin do dyspozycji dyrektora uwzględniając zapis rozporządzenia: Rozporządzenia MEN z dnia 2lutego 2012 w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. W załączniku nr 3 ust.3 zawiera algorytm obliczenia wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora. praktyczne zastosowanie tego algorytmu budzi wiele wątpliwości wśród dyrektorów szkół, szczególnie zapis:" faktyczną liczbę tygodni" nie jest jednoznaczny. Firmy szkoleniowe traktują faktyczną liczbę tygodni różnie, np 32? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem - Elżbieta Smyk
- Czy do niepublicznego ośrodka rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczego może uczęszczać dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną u którego jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim oraz od którego roku życia można przyjmować wychowanków do ww. placówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przepraszam, ale chciałbym doprecyzować pytanie. 19 letni chłopiec jest upośledzony w stopniu głębokim. Posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno -wychowawczych wydaną w 2013 r. obowiązującą do 08.2018 r, rodzice w 2013 zwrócili się do szkoły o objęcie chłopca zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, które zostały zorganizowane i są realizowane w wymiarze 10 godzin tygodniowo. Czy rodzice mogą zrezygnować z tych zajęć? Pracownicy Kuratorium Oświaty i dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej twierdzą , że do końca czasu trwania orzeczenia chłopiec musi być objęty zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi. Ponawiam swoje pytanie: czy wobec powyższego rodzice mogą zwrócić się z wnioskiem do dyrektora szkoły, do którego wnioskowali o objęcie dziecka zajęciami, o rezygnację z tych zajęć? Czy dyrektor szkoły może zrezygnować z organizacji tych zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna do promowania w ciągu roku ucznia klasy II gimnazjum do klasy III gimnazjum? Czy w tym przypadku można zastosować zapisy art. 44o UoSO czy może jeszcze coś innego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe