Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy czwartej technikum, który w szkolnym planie nauczania m. in. ma przedmioty: język niemiecki, język angielski oraz język niemiecki w budownictwie, uzyskał opinię z poradni PP o zwolnieniu z języka niemieckiego. Powstały wątpliwości, co z językiem niemieckim w budownictwie. Stanowisko poradni PP jest akie, że uczeń powinien być zwolniony z języka niemieckiego oraz języka niemieckiego w budownictwie. Jako dyrektor szkoły jestem jednak w stanie zapewnić uczniowi udział w zajęciach z języka angielskiego w budownictwie w zamian za język niemiecki w budownictwie. Jaka jest wykładnia prawna w sprawie? Jak należy postąpić? Jaki dokument skierowany do ucznia jako dyrektor muszę przygotować?
W pytaniu nie podano, czy uczeń spełnia wymogi do zwolnienia z zajęć, a mianowicie, czy uczeń ma wadę słuchu, głęboką dysleksję rozwojową, afazję, niepełnosprawnościami sprzężone, autyzm, w tym zespół Aspergera, a także czy język niemiecki jest dla niego drugim językiem nowożytnym – po spełnieniu tych warunków, na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor ma obowiązek zwolnienia ucznia do końca danego etapu edukacyjnego z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (niemieckiego i niemieckiego w budownictwie) oraz nie może w to miejsce zaproponować języka angielskiego w budownictwie (§ 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843 z późn. zm. w zw. z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60). Jeśli natomiast język niemiecki jest dla ucznia językiem obowiązkowym, nawet gdy uczeń posiada ww. schorzenia lub zaburzenia, dyrektor nie zwalnia go z nauki języka. Zwolnienie nie następuje również, gdy uczeń nie posiada jednego z ww. schorzeń lub zaburzeń – wówczas istnieje jedynie możliwość dokonania zmiany drugiego języka obcego na inny, w tym np. na język angielski w budowie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z prokuratury otrzymałem informację, że wszczęto dochodzenie przeciwko nauczycielowi podejrzanemu o czyn z art. 226 § 1 k.k. w zb. z art. 224 § 2 k.k. z art. 11 § 2 k.k. oraz o czyn z art. 222 § 1 k.k. w zb. z art. 224 § 2 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k. Prawdopodobnie nauczyciel przebywa w zamkniętym szpitalu psychiatrycznym. Zamierzam zawiesić nauczyciela w obowiązkach oraz zwrócić się do komisji dyscyplinarnej o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego z powodu naruszenia godności zawodu nauczyciela. Nauczyciel sam mieszka w swoim domu. Jak doręczyć zawieszenie w obowiązkach i czy moje planowane działania są prawidłowe? Dodam, że z informacji z prokuratury wynika, że czyn miał miejsce 13 sierpnia, a informację otrzymałem 26 sierpnia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w Naszej szkole był zatrudniony do 31.08.2018 r.
Z dniem 1 września 2018 r. został przeniesiony do innej szkoły w innej miejscowości i tam jest zatrudniony na podstawie mianowania na pełny etat.
W dniu 07.12.2018 roku nauczyciel zwrócił się do Naszej szkoły (nie jest już naszym pracownikiem) z wnioskiem o wypłatę świadczenia finansowego z ZFŚS za okres zatrudnienia w roku szkolnym 2017/2018.
Czy nauczyciel ma prawo do otrzymania świadczenia z Naszego ZFŚS skoro nie jest już Naszym pracownikiem.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic mieszkający za granicą złożył do dyrektora szkoły wniosek o przyjęcie dziecka do IV klasy szkoły podstawowej razem z wnioskiem o wydanie decyzji na nauczanie domowe tego dziecka. Dołączył opinię niepublicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej i oświadczenie, że będzie przywoził dziecko na swój koszt na egzamin klasyfikacyjny. w załączonych dokumentach brak zgody drugiego rodzica (ojca). Czy w tej sytuacji dyrektor powinien wydać zgodę w formie decyzji na nauczanie domowe tego dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik obsługi (np. opiekun z autobusu lub inna osoba) może mieć zlecone przez dyrektora przeprowadzanie uczniów między budynkami szkoły na zajęcia lekcyjne? W jaki sposób to uregulować? Proszę o podstawę prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam zapytanie dotyczące rozporządzenia o indywidualnym nauczaniu. Uczeń posiada orzeczenie wydane ze względu na stan zdrowia uniemożliwiający uczęszczanie do szkoły. Czy dyrektor może takiemu uczniowi zapewnić w jakiś sposób kontakt z rówieśnikami, czy forma orzeczenia to wyklucza? Czy taki uczeń może brać udział w uroczystościach, konkursach, spotkaniach klasowych w celu utrzymania relacji z klasą, rówieśnikami? W art. 10 pkt. 2 jest zapis, że "Dyrektor szkoły, uwzględniając aktualny stan zdrowia ucznia oraz wnioski nauczycieli z obserwacji, o której mowa w ust. 1, w uzgodnieniu z rodzicami ucznia albo z pełnoletnim uczniem, podejmuje działania umożliwiające kontakt ucznia objętego indywidualnym nauczaniem z uczniami w oddziale szkolnym". W tym samym artykule pkt. 3 już mówi o tym, że jest to możliwe tylko jeśli stan zdrowia ucznia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły tj: "W jaki sposób zatem zapewnić uczniowi, którego stan zdrowia uniemożliwia uczęszczanie do szkoły możliwość podtrzymywania relacji, uczestnictwa w konkursach albo uroczystościach?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe