Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy VII z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim nie uczęszcza na j. niemiecki. Uczeń uczęszcza na jedną lekcję techniki. Czy może być to jedna lekcja (uczeń ma dwie rewalidacje, jest zmęczony dużą ilością zajęć)? Czy zwolniony uczeń z afazją możne być objęty opieką na technice? Czy uczniowie są oceniani? Co wpisujemy na świadectwo? Czy należy opracować program nauczania i wpisać go do szkolnego zestawu?
Na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373 z późn. zm.) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (w tym przypadku języka niemieckiego) do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego.
Natomiast jeżeli uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, to zwolnienie może nastąpić na podstawie tego orzeczenia i w tej sytuacji uczeń ten nie potrzebuje dodatkowo opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania (także na świadectwie) zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zgodnie z art. 44zr. ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) przepisów o ocenianiu nie stosuje się tylko do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim zatem oceniamy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim kierując się ustaleniami zawartymi w przygotowanym dla tego ucznia indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET). Na podstawie art. 22a ust. 8 ustawy o systemie oświaty IPET-u nie wpisujemy do szkolnego zestawu programów nauczania.
Zgodnie z zapisem w zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 z późn. zm.) jeżeli uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki. W rozporządzeniu ustalono, że zajęcia z techniki odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) wynika, że w szkole podstawowej ogólnodostępnej, w której kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm (tak jak uczeń wskazany w pytaniu), w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo (mając na uwadze realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia):
1) nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, lub
2) specjalistę, lub
3) pomoc nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w czasie wakacji należy się dotacja na dziecko z orzeczeniem - autyzmem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 16 stycznia br. rodzice uczennicy przepisali dziecko do innej placówki nie informując nas o tym wcześniej. Zebranie klasyfikacyjne w naszej szkole odbyło się 19 stycznia tego roku i w tym właśnie dniu matka poinformowała o dacie przeniesienia dziecka. Wystawianie ocen w naszej szkole było zaplanowane na dzień 16.01. Proszę o udzielenie pilnej odpowiedzi, czy uczennica owa podlega klasyfikacji w naszej szkole? (oceny semestralne są wpisane w dziennikach zajęć).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda procedura powołania i odwołania wicedyrektora szkoły na podstawie obowiązujących przepisów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Muszę ograniczyć etat nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania ze względu na brak godzin. W szkole nie działają żadne związki zawodowe. Czy muszę zasięgnąć opinii ZZ, a jeżeli tak to gdzie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który: 1) nie ma stałego zameldowania (rodzice wynajmują mieszkanie), 2) zamieszkujący w obwodzie szkoły, 3) odległość z domu do szkoły wynosi 3km, przysługuje dofinansowanie do dowozu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe