Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uprzejmie proszę o odpowiedz na pytania: 1 .Jaka jest różnica między pojęciami „wychowanie przedszkolne” a „roczne przygotowanie przedszkolne”, oprócz tego, że roczne przygotowanie przedszkolne realizują 6-latki, a wychowanie przedszkolne dzieci młodsze? Czy można więc przyjąć do szkoły 6-latka, który nie odbył rocznego przygotowania przedszkolnego, tylko realizował wychowanie przedszkolne? Jaki dokument powinien to poświadczać?; 2. Przedszkole niepubliczne - na każde dziecko uczęszczające do placówki otrzymuję dotację z budżetu miasta. W związku ze zmianami w przepisach z dotacji wykluczone zostały dzieci w wieku 6 lat, uczęszczające do przedszkoli. Co to oznacza dla przedszkoli? Czy gmina ma obowiązek przekazać subwencję do przedszkola, w którym dziecko realizuje wychowanie przedszkolne?; 3. Proszę o określenie kwalifikacji nauczyciela rytmiki od 1.09.2017; 4. Czy osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z j. angielskim ma kwalifikacje do nauczania j. angielskiego w przedszkolach? A ten kierunek , ale w nazwie rewalidacją lub terapią pedagogiczną daje nauczycielowi dodatkowe uprawnienia?; 5 .Jaka powinna być liczba dzieci w grupie ogólnodostępnej i integracyjnej w przedszkolu niepublicznym od września 2017 r.? Jeżeli statut określa 25, to musi zostać zmieniony?; 6.Czy w przedszkolu niepublicznym tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego jest obowiązkowe?
1. Wychowaniem przedszkolnym objęte są wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola – w wieku od 3 (w uzasadnionych przypadkach mające ukończone 2,5 roku) do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat (art. 14 ust. 1 i 1b UoSO). Natomiast obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne obejmuje najstarsze dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym przed rozpoczęciem nauki w szkole Zgodnie z art. 14 ust. 3a UoSO obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat, a dziecko jest przyjmowane do grupy realizującej przygotowanie bez obowiązku przedstawiania przez rodzica jakichkolwiek dokumentów.
2. Subwencja na sześciolatki przysługuje jedynie gminom i miastom. Natomiast niepubliczne przedszkole nie otrzymuje subwencji, a dotację z budżetu gminy w wysokości nie niższej niż 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielenia dotacji informację o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji (art. 90 ust. 2b UoSO).
3. W przedszkolu zajęcia z rytmiki powinien prowadzić nauczyciel wychowania przedszkolnego, ponieważ w podstawie programowej nie wyodrębniono ich jako zajęcia prowadzone przez nauczyciela z innymi kwalifikacjami (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356). Zaś kwalifikacje nauczycieli wychowania przedszkolnego określają przepisy § 4 w zw. z § 2 ust. 1 i § rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.) oraz analogicznie zostały określone w § 4 ust. 1 w zw. z § 3 ust. 1 projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12295107).
4. Na dzień dzisiejszy nauczyciel nie posiada kwalifikacji do nauczania języka angielskiego, ponieważ nie spełnia wymogów kwalifikacyjnych z § 11 i 28a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.). Natomiast jeśli z dniem 1 września 2017 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie, które w § 12 ust. 3 pkt 1 projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12295107) zawiera nieco odmienne wymogi, nauczyciel ze specjalnością językową na studiach z edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej będzie mógł także prowadzić zajęcia z języka obcego. Specjalność z zakresu rewalidacji lub terapii pedagogicznej daje kwalifikacje odpowiednio do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych (w tym w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej) lub zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego, pracującego z dziećmi bez niepełnosprawności intelektualnej (§ 4 ust. 1 pkt 1 w zw. § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia MEN z dnia 12 marca 2009 r.; § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113).
5. O liczbie uczniów w grupie przedszkolnej w placówce niepublicznej decyduje organ prowadzący, określając tę liczebność w statucie, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu, w tym z uwzględnieniem możliwości lokalowych i kadrowych (art. 84 ust. 2 pkt 4 UoSO, art. 172 ust. w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 9 PO). W niepublicznych przedszkolach nie obowiązuje § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz. U. z 2017 r., poz. 649, ustalający liczebność grupy dzieci zdrowych na poziomie 25 osób.
6. W niepublicznym przedszkolu nie ma obowiązku opracowania i wdrożenia programu profilaktyczno – wychowawczego, ponieważ nie wynika on z podstawy programowej (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szkoła zamierza stworzyć profil mundurowy z zakresu pożarnictwa. Organ prowadzący wyraził zgodę na wprowadzenie profilu. Czy w planie nauczania zajęcia z zakresu pożarnictwa mogą być obowiązkowe, tj. uczniowie będą oceniani, ocena będzie wliczana do średniej, czy też mają być przedmiotami dodatkowymi gdzie uczniowie nie będą oceniani lub ocena nie będzie wliczała się do średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jest koniecznym warunkiem uzyskania dotacji. W przypadku Ośrodków Rewalidacyjno-Wychowawczych jest to zadanie powiatów. Czy jest możliwość, aby gmina była organem dotującym zamiast powiatu? Czy jest możliwe ewentualne porozumienie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1. Czy uczniowie klasy I sp, którzy na wniosek rodziców w roku szkolnym 2016/2017 kontynuują naukę powinni być ponownie wpisani w Księgę Uczniów (mieć nadane nowe numery)? 2. Czy tym uczniom zakłada się nowe arkusze ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można drukować arkusze ocen w klasach IV-VI?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń posiadający orzeczenie o kształceniu specjalnym lub nauczaniu indywidualnym, może również chodzić do klasy terapeutycznej? Mamy chłopca, który posiada upośledzenie w stopniu lekkim, rodzice nie wyrażają zgody na szkołę specjalną, uczniowi o wiele łatwiej przychodzi nauka, koncentracja i nabywanie umiejętności w klasie terapeutycznej (10-15 uczniów), niż w zespole klasowym liczącym 27 osób.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe