Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uzupełniam dane dotyczące ZFSŚ. Osoba, która zwolniła się i przeszła na utrzymanie męża wróciła do pracy na gospodarstwie rolnym wielohektarowym, które prowadził jej mąż. O ile nie zataiła danych to rolnictwo było ich (jej i męża) podstawowym źródłem dochodów. Taki powód zwolnienia podała w podaniu o rozwiązanie z nią stosunku pracy. Było to dokładnie w kwietniu 1988 r., a teraz chce, aby ponownie objąć ją funduszem socjalnym.
Na mocy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych do korzystania ze środków funduszu uprawnione są dwie grupy osób, tj.: pracownicy danego zakładu pracy i ich rodziny oraz emeryci i renciści - byli pracownicy zakładu pracy wraz z członkami ich rodzin. Prawo korzystania ze środków funduszu może zostać przyznane w regulaminie gospodarowania funduszem także innym osobom. Odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, funkcjonujący w szkole, dokonuje się na podstawie następujących przepisów: 1) dla nauczycieli na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy - Karta Nauczyciela; 2) dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela; 3) dla pracowników niebędących nauczycielami na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Art. 53 ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela stanowi, że dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Biorąc pod uwagę brzmienie ww. przepisu, logiczne wydaje się, że dla prawidłowej realizacji tej zasady oraz poprawnego określenia ogólnej puli środków na ten cel w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, informacje służące skalkulowaniu wysokości emerytur, rent i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych nauczycielskich powinny opierać się na faktycznych danych. W związku z powyższym dane niezbędne do prawidłowego naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinny być zbierane i weryfikowane przez poszczególne szkoły (placówki), w których nauczyciele będący emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi świadczenie kompensacyjne korzystają ze świadczenia Funduszu. W Karcie Nauczyciela ustawodawca pośrednio wskazał, że pozyskanie tych danych należy do dyrektora szkoły, ponieważ wskazuje szkołę jako jednostkę właściwą do dokonania odpisu. Powyższe potwierdzają także przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, do której odwołuje się art. 53 ust. 5 ustawy - Karta Nauczyciela. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej, są ustalone przez pracodawcę w regulaminie, w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Wysokość dofinansowania z Funduszu powinno być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej. Przedstawiając powyższe wyjaśnienie, uprzejmie informuję, że opinie Ministerstwa Edukacji Narodowej nie stanowią wiążącej wykładni prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor szkoły gwarantuje pracującym przy monitorach okulary korygujące wzrok, w sytuacji gdy badania okulistyczne prowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania. Aby otrzymać dofinansowanie do okularów korygujących wzrok, trzeba spełniać dwa warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Czy nauczyciela języka polskiego (zatrudnienie na pełen etat 18/18), dyrektora, sekretarkę można zaliczyć do osób, którym te okulary korygujące wzrok przysługują ?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie świadectwo należy dać nieklasyfikowanej uczennicy III klasy gimnazjum, skoro nie kończy szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły poprosił mnie (nauczyciela) o przygotowanie prezentacji multimedialnej z j. niemieckiego. Prezentacja ma zostać umieszczona na stronie urzędu miasta. W jaki sposób mogę wykorzystać w mojej pracy informacje od innego autora? Czy mogę w ogóle powołać się na innego autora danego zagadnienia? Przywłaszczenie materiału innego autora jest karalne.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka pracująca w przedszkolu złożyła w lutym plan urlopu na 2016 rok. Zaplanowała sobie część urlopu wypoczynkowego od 19 września do 30 września 2016 roku- w trakcie trwania roku szkolnego. Organizacyjne wiąże się to z zastępstwem za nieobecnego nauczyciela i pociąga skutki finansowe. Chciałabym zapytać czy nauczyciel przedszkola może planować urlop wypoczynkowy w trakcie roku szkolnego i czy pracodawca jest zobowiązany mu go udzielić?
- Czy dyrektor szkoły może być zobowiązany do pokrycia faktur, rachunków z tytułu zaciągnięcia zobowiązań przez Radę Rodziców. Na umowach które są podstawą do wezwań do zapłaty jest pieczątka szkoły i podpis byłej Pani przewodniczącej Rady Rodziców a faktury wystawione na Rade Rodziców przy szkole?. Czy dyrektor powinien złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez była Panią przewodnicząca, która nie stawia się na wezwania dyrektora i obecnej rady rodziców W celu wyjaśnienia sprawy?. Dodam, że ta sytuacja miała miejsce przed kadencja obecnego dyrektora i czy w takiej sytuacji nowa Rada Rodziców i nowy dyrektor mogą być wzywanie do zapłaty?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe