Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Na podstawie treści pytania nie można jednoznacznie stwierdzić, że uwagi lub wnioski dyrektora do niesformalizowanych opinii specjalistów naruszają dobro dziecka lub rodzica, statut placówki czy jakieś wewnętrzne procedury obowiązujące w danej placówce. Nie ma również powszechnych regulacji określających szczegółowy tryb ich wydawania. W związku z tym w razie wątpliwości co do prawidłowości postępowania dyrektora, najlepiej zawiadomić kuratora oświaty, który może przeprowadzić doraźną kontrolę zasad sporządzania niesformalizowanych opinii w danej placówce – art. 51 ust. 1 pkt 1, art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Ewentualnie można na zebraniu rady pedagogicznej zgłosić wniosek o zaopiniowanie dotychczasowych zasad organizacji placówki w zakresie sporządzania tego typu opinii – art. 70 ust. 1 pkt 2 PO, co może także stanowić podstawę zmiany zasad określonych w tym zakresie w statucie przez organy placówki i doprecyzowanie obowiązków dyrektora i specjalistów – art. 72 ust. 1 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy organ prowadzący powołując się na pełniony nadzór może prosić od dyrektora informacje: w jaki sposób będą organizowane lekcje w poszczególnych klasach za wyjeżdżającą nauczycielkę? Czy uczniowie pozostałych klas zrealizują wszystkie zaplanowane godziny w ramach podstawy programowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w kilku szkołach na takim samym lub podobnym stanowisku musi mieć wydane orzeczenie lekarskie i badania do celów sanitarno -epidemiologicznych do każdej szkoły oddzielnie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń zaprojektował i wykonał logo szkoły, chcemy wykorzystać jego pracę na papierze firmowy, stronie internetowej i na sztandarze szkoły.Jak taki działanie przeprowadzić zgodnie z prawem autorskim?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń po diagnozie w poradni psychologiczno-pedagogicznej otrzymał opinię, w której ZALECENIEM są zajęcia korekcyjno - kompensacyjne. Czy takie zajęcia może prowadzić nauczyciel po oligofrenopedagogice oraz wczesnym wspomaganiu rozwoju i pracy z dzieckiem autystycznym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego, który ukończył studia podyplomowe z wczesnego wspomagania rozwoju może być nauczycielem wspomagającym?
Czy ukończone studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki też dają kwalifikacje na stanowisko nauczyciela wspomagającego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe