Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W roku szkolnym 2020/2021 uczeń klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. otrzymał z przedmiotu usługi dodatkowe w hotelarstwie ocenę niedostateczną. Nie była to jedyna ocena niedostateczna, w związku z tym uczeń powtarza klasę. Przedmiot ten wg wcześniejszego planu nauczania miał kontynuować w klasie IV. Teraz uczeń realizuje nową podstawę programową z 2019 r., a w jego planie nauczania przedmiot usługi dodatkowe zakończył się w klasie I. Czy w związku z tym uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny, ponieważ nie zrealizował całej podstawy programowej? Miał umożliwione przez nauczyciela uzupełnienie materiału.
Przepis art. 156 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60) reguluje kwestię niepromowania uczniów techników oraz problemu różnic programowych. Stosownie do ust. 2 wskazanego przepisu uczeń klasy II dotychczasowego czteroletniego technikum, który w roku szkolnym 2020/2021 nie otrzymał promocji do klasy III, z dniem 1 września 2021 r. staje się uczniem klasy II pięcioletniego technikum. Jednakże z treści pytania wynika, że uczeń w roku szkolnym 2020/2021 uczęszczał do klasy III technikum i nie uzyskał promocji do klasy IV. Aktualnie w roku szkolnym 2021/2022 uczeń powtarza klasę III, ale realizuje już nową podstawę programową.
Z opisu pytania wynika, że nie można do ucznia zastosować przepisu art. 156 ww. ustawy. Należy więc się posługiwać ogólnymi zasadami stosowanymi w przypadku, gdy uczeń zmienia szkołę – w praktyce doszło do takiego przypadku z uwagi na zmianę podstawy programowej. Ogólną zasadą jest, że na świadectwie ukończenia szkoły uczeń powinien mieć oceny ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania szkoły, którą ukończy.
Podstawą prawną będzie w tym wypadku § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2019 r., poz. 1641). W przypadku ucznia (przechodzącego ze szkoły jednego typu do szkoły tego samego typu lub szkoły innego typu), który w poprzedniej szkole nie realizował obowiązkowych zajęć edukacyjnych właściwych dla jego „nowego” oddziału szkoły, dyrektor szkoły zapewnia uczniowi warunki do zrealizowania treści nauczania z tych zajęć, do końca danego etapu edukacyjnego.
Jeżeli z powodu rozkładu zajęć edukacyjnych lub innych ważnych przyczyn nie można zapewnić takiemu uczniowi warunków do zrealizowania treści nauczania z obowiązkowych zajęć edukacyjnych zrealizowanych w oddziale szkoły, do której przeszedł, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny z tych zajęć. W pierwszej kolejności należy zatem umożliwić uczniowi uczęszczanie na te zajęcia z inną klasą lub uzupełnienie treści nauczania z przedmiotu w inny sposób, tak aby możliwe było jego sklasyfikowanie. Jeśli nie ma takiej możliwości, to można przeprowadzić egzamin klasyfikacyjny z przedmiotu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki dokument powinien otrzymać uczeń klasy VI, który nie kończy szkoły i będzie powtarzał klasę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w gimnazjum realizował język niemiecki na poziomie III.1 i język angielski na poziomie III.0 (odpowiednie zapisy na świadectwie szkolnym). Po przyjęciu go do technikum został przypisany do grupy, w której realizuje, zgodnie z zapisami podstawy programowej, język niemiecki na poziomie IV.1 i język angielski na poziomie IV.0. Mama ucznia wystąpiła z prośbą o przeniesienie go do innych grup tzn. język niemiecki ma mieć na poziomie IV.0 a język angielski na poziomie IV.1. Czy taka zamiana jest zgodna z obowiązującymi przepisami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego w tym roku kalendarzowym ukończyło 5 lat. Odległość z domu do przedszkola przekracza 3km. Rodzice złożyli wniosek o korzystanie z dowozu autobusem szkolnym. Czy Gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny dowóz dla opisanego dziecka ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób powinno się dzielić godziny dyrektorskie w gimnazjum, tzn. czy każda klasa powinna mieć po 1 godz. dyrektorskiej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przedszkole niepubliczne posiada rachunek bankowy, na który wpływa dotacja z Urzędu Miasta oraz wpłaty czesnego od rodziców dzieci. Czy z tego rachunku mogą być dokonywane zakupy prywatne organu prowadzącego (osoby fizycznej, która jest dyrektorem przedszkola)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe