Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W rozporządzeniu MEN w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 29 grudnia 2014 r . ma na celu odstąpienie od obowiązkowego wyboru przez ucznia technikum co najmniej jednego z przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym wymienionych w obowiązkowych ramowych planach nauczania. Natomiast czytając to rozporządzenie widnieje zapis, że w załączniku nr 8 ust.4 otrzymuje brzmienie:"Dyrektor technikum po zasięgnięciu opinii RP, RR i samorządu uczniowskiego ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 przedmioty. Proszę o interpretację tego zapisu, bo do tej pory szkoła mogła wybrać jeden przedmiot, a drugi wybierał uczeń, a z tego zapisu wynika,że wybiera oba. Z góry dziękuję za odpowiedź.
W celu zrozumienia różnicy pomiędzy zapisami ust. 4 w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204), a zapisami ust. 4 w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych Dz. U. z 2014 r., poz. 1993) należy zestawić je obok siebie.
Rozporządzenie z 2012 r.: Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, a jeżeli rada technikum nie została powołana – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci technikum, zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 przedmioty, z tym że jednym z tych przedmiotów powinna być: geografia, biologia, chemia, fizyka lub matematyka.
Rozporządzenie z 2014 r.: Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, a jeżeli rada technikum nie została powołana – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci technikum, zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 przedmioty.
Z powyższego porównania wynika, że w rozporządzeniu z 2014 r. usunięty został zapis, który ograniczał uczniowi technikum wybór przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym. Na podstawie przepisów rozporządzenia z 2012 r. uczeń technikum nie mógł realizować w zakresie rozszerzonym 2 przedmiotów humanistycznych (np. j. polskiego i historii, historii i WOS), miał obowiązek realizować w zakresie rozszerzonym chociaż jeden z wymienionych przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, drugi z przedmiotów mógł wybrać bez ograniczeń. Z przepisów obydwu rozporządzeń wynika, że uczeń wybierał i nadal wybiera 2 przedmioty do realizowania w zakresie rozszerzonym. Natomiast wybór tych przedmiotów przez ucznia może następować w czasie nauki w szkole albo wcześniej, już na etapie rekrutacji do szkoły. Rozwiązanie przyjęte przez szkołę powinien określać statut szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy śródroczna opisowa ocena klasyfikacyjna w klasach I-III powinna być wpisywana do dziennika, czy może zostać wydrukowana i złożona w dokumentach u dyrektora? Proszę o odpowiedź i podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kilka lat temu zostałam wpisana na liste ekspertow od spraw awansu zawodowego,nie otrzymałam powiadomienia,że zostałam skreślona z listy.Jadnocześnie rozporządzenie zaleca uaktualnianie danych.Gdzie znajdę taką listę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką ocenę wystawia się uczniowi na świadectwie ukończenia gimnazjum jeśli realizował on w klasie I zajęcia artystyczne np. dziewiarstwo, a w drugiej czy trzeciej np. garncarstwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem, nauczycielka złożyła wniosek o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia. Proszę o instrukcję krok po kroku i wzory pism po nowemu od 1 stycznia 2018 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wzory arkuszy i świadectw w roku szkolnym 2021/2022 są takie same jak w roku poprzednim, czy była w międzyczasie aktualizacja przepisów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe