Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole publicznej w 2006 r. wprowadzono regulamin pracy, który funkcjonuje do dzisiaj. Szkoła liczy ok. 30 pracowników – nie ma zbiorowego układu pracy. Czy zgodnie z obecnymi przepisami, które mówią, że "pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego wprowadzenie", ten regulamin nadal ma moc obowiązującą? Jeśli tak, jakie kroki należy podjąć, aby go zaktualizować?
Regulamin wynagradzania nadal obowiązuje, ponieważ pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników może mieć wdrożony taki regulamin – art. 772 § 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320. Zmiana przepisów nie uchyliła regulaminu. Jeśli treść regulaminu zdezaktualizowała się, a u pracodawcy nie działa organizacja związkowa to pracodawca opracowuje projekt zmian regulaminu, ogłasza zmiany oraz zmiany te wejdą w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 4 i 6 KP). Jeśli natomiast u pracodawcy działa jedna organizacja związkowa to najpierw projekt zmian (przed ogłoszeniem) musi zostać uzgodniony z organizacją związkową, a więc jego treść musi zostać zaakceptowana przez tę organizację (art. 772 § 4 KP). Gdyby u pracodawcy działały co najmniej 2 organizacje – należy do nich skierować projekt zmian oraz organizacje te przedstawiają wspólnie uzgodnione stanowisko (pracodawca jest nim związany i może albo nie może znowelizować regulaminu wynagradzania), a gdy organizacje związkowe nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni od dnia przekazania im przez pracodawcę tego dokumentu, decyzje w sprawie jego ustalenia samodzielnie podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych (art. 30 ust. 5 i ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 263). Również w tych przypadkach regulamin wejdzie w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, chyba że jedyna organizacja albo wszystkie organizacje w 30 – dniowym terminie nie zgodzą się na nowelizację regulaminu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1 września 2015 r. zatrudniłam nauczyciela na czas nieokreślony z art. 10 ust. 7 KN, wymiar czasu pracy niepełny, nie mniejszy niż pół etatu z pensum 18 godzin w średniorocznym wymiarze czasu pracy godzin tygodniowo zgodnie z art. 32 KN. W zawiązku z reorganizacją szkoły czy mogę wypowiedzieć umowę unikając wypłacenia odprawy? Naszym zamiarem jest wypowiedzenie umowy, ponieważ nie zawsze jesteśmy w stanie zapewnić pół etatu. Chcielibyśmy tego nauczyciela zatrudniać jak resztę na umowę o pracę na czas określony.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rada pedagogiczna podjęła uchwałę w sprawie zmian w statucie przedszkola. W uchwale są błędy uniemożliwiające dyrektorowi wykonanie uchwały (błędna numeracja w uchwale, brak możliwości wprowadzenia zmian w statucie). Czy dyrektor może wstrzymać wykonanie takiej uchwały? Jeśli nie, to jak należy postąpić?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest tryb wdrażania w szkole regulaminu oceny pracy nauczyciela?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy Dyrektor może zwolnić z obecności na pierwszych i ostatnich lekcjach ucznia, jeżeli są to lekcje WF-u z których uczeń jest zwolniony na podstawie opinii lekarskiej. Czy zmieniły się regulacje prawne odnośnie zwolnienia z lekcji WF-u ? Jeżeli tak, proszę o podstawę prawną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu jednoodziałowym musi być powołana Rada Rodziców? Jeśli tak to ilu minimum członków musi liczyć?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe