Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W Zespole Szkół istnieją szkoły: liceum ogólnokształcące, technikum, branżowa szkoła. Czy należy opracować cztery statuty czy tylko jeden statut Zespołu?
Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Z kolei przepis art. 91 ust. 6 Prawa oświatowego stanowi, że w zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek. Z powyższych przepisów wynika, że szkoły i placówki wchodzące w skład zespołu mają swoje własne statuty. Po drugie należy również opracować statut zespołu, który ma charakter nadrzędny w stosunku do statutów szkół i placówek tworzących zespół. W razie niezgodności pomiędzy treścią statutu zespołu a treścią statutów szkół i placówek, pierwszeństwo przysługuje regulacji statutu zespołu przed statutami połączonych szkół i placówek.
W statucie każdej ze szkół i placówek wchodzących w skład zespołu powinny się znaleźć zapisy, które konkretnie regulują funkcjonowanie tego danego, specjalnego podmiotu. Podkreślenia wymaga, że z chwilą rozwiązania zespołu, szkoły i placówki wchodzące w skład zespołu powinny zacząć normalnie funkcjonować jako indywidualne podmioty na podstawie dotychczasowych statutów. Z kolei w statucie zespołu należy regulować sprawy dotyczące funkcjonowania całości zespołu, takie jak organy zespołu i ich uprawnienia.
Reasumując, każda z placówek wchodzących w skład zespołu powinna mieć własny statut. Należy również opracować statut zespołu szkół i placówek.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie procedur zamiany drugiego języka w szkole podstawowej i gimnazjum. Zamiana ta dotyczy stopniowego wycofywania języka rosyjskiego a wprowadzenia języka niemieckiego w klasie IV szkoły podstawowej i w klasie I gimnazjum. Dziekuję
- W szkole niepublicznej specjalnej funkcjonują niewielkie klasy złożone z uczniów z tą samą niepełnosprawnością. Czy istnieje możliwość dokonania zmiany w trakcie roku szkolnego i utworzenia klasy łączonej I i II złożonej z dzieci z autyzmem, której liczebność nie przekracza 4 dzieci? Czy potrzebna jest uchwała rady czy zarządzenie dyrektora do tworzenia klasy? Czy należy zgłosić do kuratorium fakt połączenia oddziałów? Czy nadal prowadzone są dzienniki osobno dla każdego z oddziałów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń technikum może odbyć praktyki zawodowe za granicą. Czy szkoła może nie wyrazić zgodny argumentując iż nie może za granicą dokonać sprawdzenia przebiegu praktyk.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry. Chciałam dopytać o procedurę zwalniania uczniów w szkole podstawowej. Czy w przypadku jeśli nie ma możliwości zgłoszenia się po dziecko rodzica/ prawnego opiekuna lub innej osoby upoważnionej, podczas rozmowy telefonicznej na wyraźną prośbę rodzica/ opiekuna prawnego – uczeń może sam (jeśli pozwala mu na to stan zdrowia) opuścić budynek placówki. Rodzic/ prawny opiekun zobowiązany jest do natychmiastowego przesłania następującej informacji do wychowawcy klasy treści:
Od chwili opuszczenia budynku szkoły przez moje dziecko, biorę pełną odpowiedzialność za samodzielny powrót do domu oraz za jego bezpieczeństwo w drodze do domu, jak i w godzinach, kiedy powinno być w szkole zgodnie z rozkładem zajęć? W tym ostatnim zdaniu chodzi nam głównie o odpowiedzialność rodzica za dziecko podczas drogi do domu ale i pobyt bez opieki w domu.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób i kiedy można wprowadzić protokołowanie rad pedagogicznych w formie elektronicznej. Jaka jest procedura, jak powinna być napisana uchwała RP o tej zmianie.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe