Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z groźbą strajku mam kilka pytań. Czy dyrektor ma prawo nie wpuścić uczniów do szkoły? Czy w szkole od 8.00 do 16.00 przebywa tylko komitet strajkowy czy wszyscy strajkujący? Czy nauczyciel strajkujący od 8 kwietnia ma prawo przerwać strajk w dowolnym terminie (np. po dwóch dniach)? Czy nauczyciele niepełnozatrudnieni, którzy przystąpili do strajku strajkują tyle godzin ile w danym dniu mają w szkole? Czy w dniach 18,19 kwietnia (czwartek, piątek- są to dni wolne dla ucznia) nauczyciele też powinni strajkować?
Dyrektor nie jest uprawniony do zawieszenia zajęć w czasie strajku nauczycieli, nie może więc odmówić uczniom wstępu do szkoły, ponieważ ma obowiązek organizacji doraźnych zastępstw, w tym poprowadzenia zajęć edukacyjnych lub opiekuńczych w sposób uzgodniony z organem prowadzącym - § 18 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm.), art. 35 ust. 2a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm., art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Tak postępując dyrektor będący nauczycielem naraża się na odpowiedzialność dyscyplinarną - art. 6 pkt 1 KN.
Żadna z osób biorących udział w strajku nie ma obowiązku przebywania w zakładzie pracy, ponieważ takiego wymogu nie nakłada na nią żaden przepis ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, Dz.U. z 2019 r., poz. 174. Prawo do udziału w strajku jest dobrowolne, a więc każdy strajkujący pracownik (zarówno pełnoetatowy, jak i niepełnoetatowy) samodzielnie decyduje, w jakim momencie przyłączy się do strajku lub zrezygnuje z udziału w nim, a więc może brać udział w całym strajku, w niektóre dni strajku lub przez części dni strajku, bez względu na okoliczność, czy w danym dniu uczniowie mają zajęcia dydaktyczne, czy też nie – art. 18 ww. ustawy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mianowany miał dokonaną ocenę dorobku zawodowego z datą 22 czerwca 2018 roku. Ocenę pracy może mieć po upływie roku. Czy może na niej widnieć data np. 24 czerwca 2019 r. mimo, że zakończenie roku szkolnego wypada 21 czerwca 2019 r. ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są zasady przyjmowania ucznia z innej szkoły oraz ucznia powracającego z zagranicy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy śródroczna opisowa ocena klasyfikacyjna w klasach I-III powinna być wpisywana do dziennika, czy może zostać wydrukowana i złożona w dokumentach u dyrektora? Proszę o odpowiedź i podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo dziękuję za odpowiedź dotyczącą nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych.
Niestety odpowiedź owa nie rozwiała moich wątpliwości, postaram się więc zadać pytanie inaczej.
Wyobraźmy sobie, że uczeń A kończy gimnazjum ucząc się języka angielskim na poziomie IIIO, w świetle przepisów (tak to zrozumiałam) w LO kontynuuje naukę na poziomie IV1 poziom podstawowy (co to znaczy poziom podstawowy? treści zawarte w podstawie programowej na poziomie podstawowym?) czy liczba godzin przeznaczona do nauki języka obcego na poziomie podstawowym a treści mogą być z wyższego poziomu?). Czy uczeń A nawet jeżeli jest bardzo dobry z języka, musi być na poziomie podstawowym? Czy może jednak realizować rozszerzenie? Co zrobić z uczniem B, który ukończył angielski w gimnazjum na poziomie III1 jednak jego umiejętności nie pozwalają kontynuować nauki na poziomie rozszerzonym? Bardzo proszę o interpretacje tych konkretnych przykładów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka prowadzi indywidualne zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze w przedszkolu z dzieckiem upośledzonym w stopniu głębokim. Czy należy się jej dodatek za trudne warunki pracy? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Przedszkole jest ogólnodostępne. Godziny prowadzonych zajęć są godzinami ponadwymiarowymi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe