Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z rozwojem szkoły ponadgimnazjalnej chciałabym prężnie działającą pracownię gastronomiczną przekształcić w warsztaty szkolne. W związku z powyższym mam kilka pytań: W jaki sposób należy to zrobić? Jaka jest podstawa prawna? Czy potrawy sporządzone na warsztatach mogą być odsprzedane uczniom na długiej przerwie w szkolnym bistro? Jak dokonać rozliczeń księgowych? Co z przychodami ze sprzedaży?
Zgodnie z załącznikiem nr 5e do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.), statut szkoły policealnej określa organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych, dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli szkoła policealna takie pracownie i warsztaty posiada. Jeżeli statut nie przewiduje możliwości prowadzenia warsztatów, należy dokonać zmiany polegającej na wprowadzeniu zapisu umożliwiającego utworzenie warsztatów do realizacji celów statutowych szkoły. Te same zasady dotyczą szkoły niepublicznej, w której organizację określa statut (art. 84 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu określa warunki i tryb organizowania nauki w warsztatach szkolnych i pracowniach szkolnych, nie przesądza natomiast kiedy, kto i na jakich warunkach tworzy pracownie lub warsztaty. Regulacji takiej nie zawiera także art. 70 u.s.o.
W związku z tym należy uznać, że kompetencja w zakresie przekształcenia pracowni w warsztaty należy do dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej (ponieważ zagadnienie to należy do kwestii organizacji pracy w szkole), o ile nic innego nie zostało zastrzeżone w statucie szkoły publicznej (art. 39 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 2 pkt 1 u.s.o.) lub niepublicznej (art. 84 ust. 2 pkt 3 u.s.o.). Jest ono dokonywane zarządzeniem dyrektora w oparciu o art. 39 ust. 1 pkt 1 u.s.o. w związku ze stosownym zapisem statutu.
Jeśli uczniowie zamierzają sprzedawać przygotowywane przez siebie wyroby gastronomiczne, musi być zapewnione przestrzeganie przez nich prawa żywnościowego w zakresie bezpieczeństwa żywność i wymogów sanitarnych, nad czym powinni czuwać nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz dyrektor. Organem powołanym do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego jest Państwowa Inspekcja Sanitarna, która w szczególności sprawuje nadzór nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku (art. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Dz. U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.). SANEPiD może skontrolować m.in. sposób dostarczania, pochodzenie i przechowywanie produktów oraz gotowych wyrobów, procesy technologiczne i warunki przygotowywania dań (w tym stan pomieszczeń, wyposażenia i sprzętów), występowanie sytuacji mogących doprowadzić do wtórnego zakażenia żywności, czy uczniowie posiadają aktualne badania do celów sanitarno-epidemiologicznych, dbają o higienę osobistą oraz znają i stosują zasady higieny, stosują odpowiednią odzież ochronną, itp.
Szkoła prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego lub niepubliczna posiadająca odrębność organizacyjną, podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.). Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 u.p.d.p.f. jednostka budżetowa podlega zwolnieniu podmiotowemu. Oznacza to, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie to ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości i źródła uzyskania (np. na cele statutowe lub inne). Dodatkowo w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 45 u.p.d.o.f. wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w części przeznaczonej na cele szkoły (zwolnienie to dotyczy także szkół niepublicznych).
Odrębną kwestią jest dokonywanie rozliczeń księgowych. Na podstawie art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. obowiązki szkół będących jednostkami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia ewidencji rachunkowej określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Szkoła jako jednostka organizacyjna, odzwierciedla w swojej dokumentacji księgowej zdarzenia gospodarcze związane z funkcjonowaniem warsztatów w zakresie ewidencjonowania kosztów i przychodów z tytułu sprzedaży produktów. Warsztaty nie będą prowadziły swojej odrębnej księgowości.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź na pytania: 1. Czy stosowanie wagi ocen w WSO jest zgodne z prawem?; 2. Czy wpisywanie oceny negatywnej(1) za poprawę semestru, poprawę sprawdzianów i przewidywanej oceny rocznej jest zgodne z prawem.; 3. Czy przepisywanie oceny rocznej z pierwszego semestru na drugi jako oceny cząstkowej jest zgodne z prawem. Proszę o podstawę prawną tych decyzji.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy sposobu informowania rodziców o ocenach przewidywanych.
Czy wysyłanie informacji o przewidywanej ocenie niedostatecznej z zajęć edukacyjnych poprzez dziennik elektroniczny uważa się za skuteczne powiadomienie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykład arkusza kontroli np dyżury szkolne
- Przeniesienie karne ucznia do innej klasy na podstawie statutu szkoły - Jaka dokumentacja powinna być podstawą do takiego przeniesienia? Czy rodzice mają możliwość odwołać się od tej decyzji?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Placówka, którą zarządzam to zespół szkół, w skład którego wchodzą szkoła podstawowa i gimnazjum. Moje pytanie dotyczy statutu szkoły. Czy w placówce, którą kieruję może być jeden statut, w którym zawarte są wszelkie uregulowania dotyczące funkcjonowania szkoły podstawowej i gimnazjum? Czy jednak placówka powinna mieć trzy statuty - oddzielnie dla szkoły podstawowej, dla gimnazjum i dla zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe