Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. W naszej placówce został wprowadzony kodeks etyczny pracowników w ramach kontroli zarządczej. Wszyscy pracownicy zarówno pedagogiczni jak i administracyjno- obsługowi podpisali oświadczenia o zapoznaniu się z jego treścią i zobowiązali się do przestrzegania . Związki zawodowe twierdzą, że kodeksy etyczne nie powinny być wprowadzone a w szczególności dla nauczycieli. Co mówią na ten temat przepisy prawa ?
Pisaliśmy już o tym dnia 2.01. br.
Jeśli dyrektor wprowadził kodeks etyki na podstawie obowiązującej kontroli zarządczej posługując się już obowiązującymi przepisami w szkole (np. Karta Nauczyciela, ustawa o systemie oświaty, statut bądź inne regulacje prawne) nie przekracza swoich uprawnień. Kodeks jest wówczas zbiorem przepisów w jednym dokumencie. Wiele szkół wprowadza kodeks etyki m. in. w celu ułatwienia pracy, nauczyciel nie musi doszukiwać się treści prawa znajdujących się w różnych aktach prawnych.
USTAWA z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (ze zm.).
Art. 68. 1. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
2. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania;
3) wiarygodności sprawozdań;
4) ochrony zasobów;
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) zarządzania ryzykiem.
Art. 69. 1. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków:
1) ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, zwanego dalej "ministrem kierującym działem", z zastrzeżeniem ust. 2;
2) wójta, burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego;
3) kierownika jednostki.
(…)
3. Minister Finansów określi w formie komunikatu i ogłosi, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami.
4. Minister Finansów może określić w formie komunikatu i ogłosić, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
KOMUNIKAT Nr 23 MINISTRA FINANSÓW z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
Na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) ogłasza się, co następuje:
§ 1. Określa się standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
§ 2. Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych stanowią załącznik do komunikatu.
MINISTER FINANSÓW w z. Elżbieta Suchocka-Roguska
Załącznik do komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. (poz. 84)
STANDARDY KONTROLI ZARZĄDCZEJ DLA SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
II. Standardy kontroli zarządczej
A. Środowisko wewnętrzne
Właściwe środowisko wewnętrzne w sposób zasadniczy wpływa na jakość kontroli zarządczej.
1. Przestrzeganie wartości etycznych
Osoby zarządzające i pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.
Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w uchwale dotyczącej nowego statutu wystarczy zapis że traci moc statut uchwalony uchwałą nr... (ostatnia nowelizacja statutu), czy powinna być uchwała, która wprowadzała pierwszy statut szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może wkleić do dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć świetlicy, pedagoga kartkę z np. podstawowymi zajęciami w 1 semestrze, planem dnia, celami itp.czy też ma obowiązek pisać odręcznie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- O czym należy pamiętać podczas zmiany w statucie szkoły zapisów dotyczących oceniania? Kiedy można mówić o sytuacji, że ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Po wprowadzeniu dużych zmian do statutu szkoły, chcę opracować nowy statut szkoły podstawowej. Jakie procedury muszę zachować (krok po kroku).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może poprosić nauczycieli o podanie form doskonalenia zawodowego na liście wywieszonej w pokoju nauczycielskim? Nauczyciele sami wpisują rodzaj szkolenia. Ilość szkoleń należy wykazać w ankiecie z kontroli zarządczej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe