Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z powodu małej liczebności klas organ prowadzący dał mi wytyczne, abym połączyła 3 klasy (4 roczniki). Łącznie grupa nie przekraczałaby 26 uczniów. Niestety w klasie V mam 2 uczniów z orzeczeniem (niepełnosprawność sprzężona i niepełnosprawność ruchowa), w klasie VII - 1 (niedostosowanie społeczne). Dostałam wytyczne od organu prowadzącego, aby połączyć klasy V, VI i VII. Opracowałam arkusz, w którym połączyłam dwa oddziały VI - VII, natomiast nie łączyłam kl. V z uwagi na uczniów którzy wymagają szczególnych dostosowań . Otrzymałam pozytywną opinię związków zawodowych. Wysłałam arkusz do organu prowadzącego i otrzymałam uwagi do ww. arkusza z uwzględnieniem łączeń tych 3 klas. Wiem, że to wpłynie na jakość nauczania i jest zagrożona realizacja podstawy programowej, poza tym nie będę w stanie zapewnić odpowiednich warunków uczniom ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z orzeczenia. Co mogę w tej sprawie zrobić?
Na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., w szkołach podstawowych działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Zgodnie z art. 110 ust. 3 PO arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. W sytuacji, gdy dyrektor szkoły nie dojdzie do porozumienia z organem prowadzącym i arkusz organizacji szkoły nie zostanie zatwierdzony, szkoła nie będzie miała podstaw do legalnego działania od dnia 1 września 2020 r. z powodu braku zapewnienia warunków działalności (art. 10 ust. 1 PO). W związku z tym należy szczegółowo wyjaśnić organowi prowadzącemu przyczyny leżące u podstawy treści arkusza organizacji, wpływające na brak możliwości zapewnienia odpowiednich warunków nauki uczniom z specjalnymi potrzebami wynikającymi z orzeczenia i brak możliwości wywiązania się z podstawowych zadań dyrektora wobec tych uczniów (art. 68 ust. 1 pkt 10 PO). Akt PO nie przewiduje żadnego szczególnego trybu postępowania przez dyrektora w związku z ustalaniem treści arkusza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest jakieś rozporządzenie regulujące liczbę uczniów w klasach I - III, IV-VIII ? i czy jest określony metraż przypadający na ucznia w szkole np. sali lekcyjnej na ucznia i w przedszkolu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile czasu należy przeznaczyć na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego od roku szkolnego 2017/2018 (wrzesień), poprzednio było 5 godzin, obecnie po zmianie przepisów trudno jest wyczytać ile będzie od września, z jakich aktów prawnych to wynika ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej prowadzona jest rekrutacja do kl.I zapisano dziecko z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazje (dziecięce porażenie). Do tej klasy dwójka rodziców chce zapisać dzieci z poza obwodu (jedno dziecko uczęszczało do oddziału przedszkolnego w szkole). Czy dyrektor może odmówić przyjęcia dzieci? Czy wójt może nakazać dyrektorowi przyjęcie dzieci? Czy rodzic powinien skierować wniosek do dyrektora, czy do wójta? Dzieci z innego obwodu mieszkają w tej samej gminie. Obecnie zapisano 20 uczniów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o ocenę sytuacji: właściciel przedszkola niepublicznego i jednocześnie dyrektor dzierżawi lokal od spółki, której jest właścicielem i prezesem? Czyli podmioty tu występujące, to spółka i jednoosobowa działalność? Czy nie ma tu sprzeczności prawnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przydział godzin wspomagania w klasie integracyjnej liceum 6 nauczycielom, posiadającym kwalifikacje przedmiotowe oraz z oligofrenopedagogiki jest zgodny z prawem? Dzięki kwalifikacjom z poszczególnych przedmiotów mogą oni lepiej wspomóc niepełnosprawnych uczniów, często nieobecnych w szkole ze względu na problemy zdrowotne. Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe