Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych na końcu dokumentu należy wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa. Co w sytuacji, kiedy nie wiadomo, kto złożył podpis? Świadectwo kilka lat temu zostało wydane uczniowi, a placówka nie przechowuje kopii świadectw.
W przypadku braku dokumentacji przebiegu nauczania lub gdy nie jest ona wystarczająca do wystawienia duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa może nastąpić w drodze postępowania sądowego na podstawie odrębnych przepisów.
Co zawiera prawidłowo sporządzony duplikat świadectwa?
Zgodnie z § 22 ust. 3 rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych duplikat świadectwa wystawia się na oryginalnym druku i według wzoru obowiązującego w dniu wystawienia oryginału.
Na duplikacie świadectwa u góry umieszcza się wyraz „Duplikat”, a pod tekstem dodaje się formułę „oryginał podpisali”, pod którą wymienia się nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa lub stwierdza się nieczytelność podpisu. Świadectwo opatruje się pieczęcią urzędową szkoły i wstawia aktualną datę.
Szkoła może wydać zaświadczenie o niemożności wydania duplikatu świadectwa
Jeżeli nie jest możliwe ustalenie osób, które podpisały świadectwo, to szkoła może wydać zaświadczenie stwierdzające, że wystawienie duplikatu nie jest możliwe.
W jaki sposób można ustalić, kto złożył podpis?
Na podstawie posiadanej dokumentacji można ustalić, kto wówczas, czyli w okresie, kiedy uczeń uczęszczał do szkoły, był wychowawcą i dyrektorem. W związku z tym, że na drukach świadectw szkolnych zostało wskazane miejsce na podpis dyrektora szkoły i wychowawcy klasy – i tak samo było to uregulowane w poprzednim rozporządzeniu z 2005 r. – w ten sposób można próbować zidentyfikować przez kogo został złożony podpis na świadectwie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń nauczania indywidualnego jest 3 tygodnie nieobecny na zajęciach z powodu wyjazdu.
1. Czy w tym czasie muszę przydzielić inne zajęcia nauczycielowi?
2. Czy za ten okres wypłacam nauczycielowi wypłatę za stałe godziny nadliczbowe?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy prowadzenie zajęć z języka obcego można powierzyć na zasadzie umowy szkole językowej, a zajęć z muzyki komercyjnej szkole muzycznej? Jeśli tak, czy osoby prowadzące takie zajęcia muszą mieć uprawnienia pedagogiczne do prowadzenia zajęć w danym typie szkoły?
- Czy jako punkt przedszkolny zobowiązani jesteśmy przeprowadzać ewaluację wewnętrzną?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W nawiązaniu do sprawy cyt. "Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych zwróciło się o udzielenie informacji dotyczącej nauki i ukończenia szkoły przez naszego absolwenta z roku 89. Proszą o informacje oraz kserokopie dokumentacji w tej sprawie. Jako podstawę wniosku wskazują ustawę o dostępie do informacji publicznej. Czy szkoła musi odpowiedzieć na wniosek i czy ma udostępnić te informacje o absolwencie naszej szkoły? A co z ustawą o ochronie danych osobowych?
Absolwent szkoły nie jest organem szkoły, ani funkcjonariuszem publicznym, a w związku z tym należy odmówić udzielenia informacji o absolwencie, gdyż nie stanowią informacji publicznej. Ponadto przekazanie informacji o nim bez uprzedniego uzyskania jego zgody naruszyłoby jego dane osobowe i dobra osobiste. (art. 6 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Dz.U. z 2016 r., poz. 1764; art. 23 i art. 24 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz.U. z 2017 r., poz. 459; art. 23 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. z 2016 r., poz. 922 z późn. zm.). "
W jakiej formie powinna nastąpić odpowiedź.
1. zwykłym pismem - gdyż sprawa nie dotyczy informacji publicznej;
2. czy odmowa udzielenia odpowiedzi decyzją administracyjną.
Jaką należy podać podstawę prawną
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole ma obowiązek udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jeżeli tak to na jakiej podstawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe