Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o informację jak należy interpretować & 7 ust.5 Rozporządzenia MEN z 24.07.2015r. w sprawie warunków organizowania kształcenia(...) dzieci niepełnosprawnych(...). Co oznacza zapis, że dyrektor szkoły wyznacza zajęcia realizowane wspólnie z nauczycielami przez nauczyciela wspomagającego? W jakim wymiarze powinien być taki nauczyciel wspomagający zatrudniony? Zaznaczam, że dotyczy to ucznia z autyzmem, a w jego orzeczeniu o kształceniu specjalnym nie ma żadnych informacji, które byłyby podstawą do takiego "wyznaczenia".
Podstawą do wyznaczania odpowiednich zajęć, które będą realizowane przez specjalistę lub nauczyciela wspomagającego wspólnie z innymi nauczycielami zawsze są informacje zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Należy wnikliwie przeanalizować zapisy w nim zawarte i wraz z analizą indywidualnych potrzeb ucznia wskazać te formy wsparcia ze strony w/w nauczyciela, którego przygotowanie w danej dziedzinie będzie mieć kluczowe znaczenie we wsparciu tego konkretnego ucznia w codziennym funkcjonowaniu w szkole. Zatrudnienie takiego nauczyciela/specjalisty może być również niezbędne do zaplanowania np. realizacji zajęć rewalidacyjnych lub innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia oraz jego możliwości psychofizyczne. Nie może być utożsamiane wyłącznie z asystowaniem uczniowi podczas zajęć. Dlatego we wspomnianym rozporządzeniu jasno określono, że ci nauczyciele we współpracy z pozostałymi nauczycielami:
• prowadzą zintegrowane działania i zajęcia określone dla ucznia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET)
• uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPET, realizowanych przez innych nauczycieli i specjalistów;
Wymiar godzin, w jakim powinien być zatrudniony specjalista lub nauczyciel wspomagający zależy więc od rodzaju wyznaczonych przez dyrektora zajęć. Jeśli będą to wyłącznie zajęcia rewalidacyjne – to wymiar wynosi 2 godz. tygodniowo. Jeśli będą to wybrane konkretne zajęcia lekcyjne np. matematyka, język polski czy też inne – to wymiar będzie wynosił tyle, ile lekcji z danego przedmiotu/przedmiotów jest tygodniowo. O tym wszystkim decyduje wyłącznie dyrektor szkoły – dlatego też poradnia nie wypowiada się w tej kwestii w wydanym uczniowi orzeczeniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam!
Mam nauczyciela nauczyciela nauczania indywidualnego na całym etacie, czyli 18 godzin 60 minutowych. Jako godziny kartowe otrzymał jedną godzinę nauczania indywidualnego, czyli 60 minut i jedną godzinę zdw.
-Czy godzina kartowa zdw powinna być 60 minutowa czy 45 minutowa.
-Czy godziny kartowe odnoszą się do etatu czy do rodzaju zajęć.
Skoro nauczyciel ma nauczanie indywidualne cały etat 18 godzin 60 minutowych to powinien mieć 2x60 minut godzin kartowych.
Podobną sytuację mam z nauczycielem w świetlicy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak w roku szkolnym 2017/2018 interpretować przypisy o dniach wolnych w szkole, a konkretnie czy 2 dni rekolekcji (w naszej szkole jest Msza, a później warsztaty prowadzone z animatorami) wlicza się w te 8 dni wolnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący szkołę (gmina) może mieć wgląd w dokumentację rekrutacyjną do szkoły? Rodzic w procesie rekrutacji wpisuje w karcie zgłoszenia adres zamieszkania dziecka i potwierdza to swoim podpisem. W regulaminie rekrutacji nie są wymagane dokumenty potwierdzające adres zamieszkania. Czy organ prowadzący może wymagać od dyrektora szkoły sprawdzenie czy ten adres jest tożsamy z adresem figurującym np. w ewidencji opieki społecznej, czy pod tym adresem odprowadzane są śmieci za dziecko ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic nie zgłosił w szkole informacji o dokonaniu zmiany nazwiska dla dziecka otrzymując wyrok sądu w tej sprawie. Uczeń otrzymał świadectwo ukończenia szkoły w roku szkolnym 2018/19 na obowiązujące w danej chwili nazwisko. Szkoła, do której obecnie uczęszcza zwróciła się o wydanie duplikatu ze względu na otrzymane informacje z ZUS. Według rozporządzenia w sprawie świadectw szkoła powinna wydać nowy dokument. Jaki dokument powinna wydać szkoła, z jaką datą i kto podbija wydane świadectwo? Czy podstawę prawną będzie stanowiło rozporządzenie z 2018 r. czy z 2019 r.? Stanowisko dyrektora szkoły, który powinien wydać właściwe świadectwo, objęłam od września 2020 r. Proszę o pomoc w rozwiązaniu tej dość zawiłej sytuacji pod względem prawnym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie nauczyciela współorganizującego kształcenie. Uczeń posiada orzeczenie o niedosłuchu (z klucza nie otrzyma nauczyciela wspomagającego- brak sprzężenia lub autyzmu). Na etapie diagnozy nie wskazano potrzeby zatrudnienia dodatkowego nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia ucznia z niedosłuchem. Szkoła po około roku widzi taką potrzebę. Zwróciła się do poradni o modyfikację orzeczenia oraz wpisanie nauczyciela wspomagającego, aby dyrektor szkoły mógł o niego zawnioskować do organu prowadzącego. Czy konieczne jest uchylanie orzeczenia, czy dyrektor po uprzednim dokonaniu przez specjalistów wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia może sam zawnioskować o nauczyciela wspomagającego? Czy trzeba ująć taki zapis w orzeczeniu? Jak to prawnie wygląda? Dzieciom z niedosłuchem nauczyciel wspomagający nie przysługuje z klucza, jedynie za zgodą OP.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe