Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Chciałabym uzyskać informacje na temat wykazu opinii wydawanych przez niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne wraz z podstawą prawną (rodzaj opinii - jej podstawa)? Do wydawania, których opinii placówka niepubliczna w postaci PPP nie ma uprawnień?
Niepubliczne poradnie nie prowadzą działalności orzeczniczej. Przepisy Prawa oświatowego stanowią, że orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a także opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydają wyłącznie zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych.
Niepubliczne poradnie mogą wydawać opinie w sprawach, które są określone w odrębnych przepisach. Niepubliczna poradnia psychologiczno – pedagogiczna założona zgodnie z art. 168 Prawa oświatowego oraz zatrudniająca pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych może wydawać opinie:
1) o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej przez dziecko 6-letnie (art.36 ust.2 pkt 2 Prawa oświatowego),
2) o potrzebie odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku
(art.36 ust.6 Prawa oświatowego),
3) w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom (art. 127 ust.11 Prawa oświatowego).
W oparciu o przepisy rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym specjalistyczna może wydawać opinie:
1) o specyficznych trudnościach w uczeniu się (§ 4.1. rozporządzenia z 2015r./ § 3.1 rozporządzenia z 2017r.),
2) wskazujące na potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (§ 3 pkt 3 rozporządzenia z 2015r./ §3 pkt 3 rozporządzenia z 2017r.),
3) o potrzebie zwolnienia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (§ 7.1. rozporządzenia z 2015r./ § 6.1. rozporządzenia z 2017r.),
4) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
5) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
6) przyjęcia ucznia szkoły podstawowej (i gimnazjum) do oddziału przysposabiającego do pracy (w przypadku kandydatów uzupełniających kształcenie ogólne w gimnazjum, szkole podstawowej z oddziałami przysposabiającymi do pracy, szkole podstawowej dla dorosłych),
7) przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: branżowej szkoły pierwszego stopnia, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
8) przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,
9) innych, określonych w odrębnych przepisach.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia Prawo oświatowe (Dz.U.z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015r. poz.843, oraz z 2016r. poz.1278).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w publicznych szkołach (Dz.U.z 2017r. poz.1534).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, mam pytanie dotyczące wyboru podręcznika do klas I-III, którego nie ma na obecnej liście dopuszczonych do użytku w szkole przez MEN. Natomiast był na poprzedniej, dopuszczony w 1999 r. Zwrócił się do mnie z propozycją przekazania podręczników wraz z obudową programową oferując też pomoc i współpracę autor tego podręcznika. Wiem, że można modyfikować program do podstawy programowej oraz warunków szkoły, a co z podręcznikami? Proszę o wyjaśnienie. Z poważaniem Maria G.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli uczeń nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego (rocznego)to w jakim terminie może przystąpić ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje w szkole 17 lat. Nie miał dokonywanej oceny pracy, tylko do awansu ocenę dorobku zawodowego. Za jaki okres należy dokonać oceny? Wniosek został złożony w październiku 2019 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można głosować nad wnioskiem nauczyciela na radzie pedagogicznej. Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1. Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady; 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg. rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?) Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy godziny nauczania języka obcego w grupie 5 - latków w przedszkolu wchodzą do podstawy programowej w ramach tych 25 godzin, czy będzie to 26 godzin do realizacji dla przedszkolaka? Jakie pensum będzie miał nauczyciel w tej grupie, gdy języka będzie uczył ktoś inny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe