Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy godziny nauczania języka obcego w grupie 5 - latków w przedszkolu wchodzą do podstawy programowej w ramach tych 25 godzin, czy będzie to 26 godzin do realizacji dla przedszkolaka? Jakie pensum będzie miał nauczyciel w tej grupie, gdy języka będzie uczył ktoś inny?
Język angielski jest realizowany w ramach podstawy programowej od dnia 1 września 2015 r.(zajęcia z języka obcego są obowiązkowe dla 5 – latków), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2014 r. poz. 803). Zajęcia językowe są prowadzone przez nauczycieli w ramach pensum oraz w ramach 25 godzin obowiązkowych, jeśli organ prowadzący nie przewidział większej liczby godzin bezpłatnej nauki. Przy tym liczbę godzin zajęć z języka obcego ustalają samodzielnie przedszkola, co ma wpływ na ustalenie wymiaru pensum nauczyciela języka angielskiego oraz wychowawcy grupy przedszkolnej. Podstawa programowa nie określa tygodniowej, ani rocznej liczby godzin potrzebnych na realizację poszczególnych obszarów zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w tym z języka obcego. Wszystkie rodzaje zajęć, uwzględniając język angielski, tygodniowo mogą zajmować najwyżej 1/5 czasu przebywania dzieci w przedszkolu.
Liczba godzin przydzielonych wychowawcy grupy przedszkolnej zależy od potrzeb przedszkola (organizacyjnych i kadrowych), w tym m.in. od tego, ile godzin dziennie jest przeznaczanych na realizację podstawy programowej, ponieważ w zależności od uchwały organu prowadzącego może ona przekraczać 5 godzin dziennie, a także od tego, jakie zajęcia dodatkowe i w jakim wymiarze są realizowane w przedszkolu i czy zostaną przydzielone wychowawcy. W przedszkolach dysponujących większą liczbą godzin dla nauczycieli niż tylko na realizację podstawy programowej w minimalnym zakresie, wprowadzenie języka angielskiego realizowane przez dodatkowego nauczyciela nie musi skutkować obniżeniem wymiaru pensum wychowawcy grupy przedszkolnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Fundacja jest organem prowadzącym dla niepublicznego ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego. Powiat przekazuje dotację w całości na konto bankowe ośrodka. Fundacja jako organ prowadzący ma określone zadania, które są finansowane z dotacji. Pytanie:
1. Jaką dokumentację powinna prowadzić fundacja żeby realizować zadania organu prowadzącego?
2. W jaki sposób rozliczać środki finansowe w tym zakresie? Czy wystarczy pismo wyrażające zgodę na np. przeprowadzenie remontu?
3. W art 10 ust.1 pkt 3 Prawa Oświatowego jest mowa o zadaniach inwestycyjnych - czego dotyczą i w jakiej kwocie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy program edukacyjny dla dzieci uzdolnionych matematycznie, opracowany i realizowany przez nauczyciela powinien być wpisany do szkolnego zestawu programów? Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej. Od 25 marca br. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Moje wątpliwości dotyczą dwóch paragrafów:
§ 1, podpunkt 3) dyrektor ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania ….
oraz
§7.1. i 2. -zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość …, nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych …
Moje pytania:
1. Czy dyrektor może, w kontekście tych dwóch wyżej wymienionych paragrafów, zmniejszyć nauczycielowi tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych (np. z 18 na 16 godzin w tygodniu pracy zdalnej z uczniem) w celu równomiernego obciążenia uczniów nauką zdalną w poszczególnych dniach tygodnia, od 25 marca do 10 kwietnia i dłużej , jeśli minister przedłuży czas zdalnego nauczania ?
2. Czy nauczyciele powinni zapisywać w dzienniku elektronicznym tylko te tematy, które realizują wg zmodyfikowanego (skróconego ilościowo na dany tydzień) planu nauczania od 25 marca do 10 kwietnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy psycholog szkolny dokonujący obserwacji zachowania ucznia ma prawo uczestniczyć w lekcji tego ucznia bez uzyskania zgody nauczyciela prowadzącego wówczas lekcję?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie zagadnień, które powinny się znaleźć w uzasadnieniu i koncepcji rozwoju szkoły kandydata ubiegającego się o stanowisko dyrektora zespołu szkół (szkoła podstawowa i gimnazjum). Czy mają Państwo jakieś przykłady?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe