Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje możliwość przydzielenia godzin fizyki nauczycielowi wychowania technicznego, który w trakcie studiów miał odpowiednio dużą godzin fizyki ogólnej, poszczególnych działów działów np. termodynamiki, mechaniki, mechaniki technicznej i laboratorium (pracowni)? Czy istnieje możliwość uznania kwalifikacji do szkoły podstawowej?
Aby zakwalifikować wychowanie techniczne, jako kierunek studiów, którego efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu, musiałby obejmować treści nauczania fizyki określone w Rozporządzeniu MEN z 14.02.2017 r. w sprawie podstawy programowej (...), które określa wymagania szczegółowe dla przedmiotu fizyka w następujących działach:
I. Wymagania przekrojowe.
II. Ruch i siły.
III. Energia.
IV. Zjawiska cieplne.
V. Właściwości materii.
VI. Elektryczność.
VII. Magnetyzm.
VIII. Ruch drgający i fale.
IX. Optyka.
Porównania treści nauczanego przedmiotu z efektami kształcenia na ukończonym kierunku dokonuje dyrektor szkoły. W opisanym przypadku raczej trudno będzie stwierdzić taką zgodność. Jeżeli jednak dyrektor uważa, że na podstawie posiadanych dokumentów nauczyciela możliwe jest uznanie kwalifikacji, najlepiej zasięgnąć w tej kwestii opinii odpowiedniego kuratorium oświaty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia od 29 stycznia 2018 roku do 28 stycznia 2019 roku (nie korzystała z urlopu wypoczynkowego w czasie ferii zimowych w 2018 roku i w czasie wakacji 2018 r). 14 grudnia 2018 roku składa podanie o przyznanie jej urlopu uzupełniającego od 29 stycznia do 8 kwietnia 2019 roku – po odliczeniu ferii zimowych za 2019 r – 56 dni ( od 11 lutego do 24 lutego 2019 roku przypadają ferie zimowe). 18 stycznia 2019 roku nauczycielka dostaje decyzję o udzieleniu urlopu uzupełniającego od 29 stycznia do 25 marca 2019 roku (urlop uzupełniający został udzielony na okres bieżących ferii zimowych 2019 roku). W związku z tym, że urlopu nie udziela się na okres ferii letnich i zimowych, ponieważ w tym samym czasie nauczyciel nie może przebywać na dwóch urlopach jednocześnie, nauczycielka 01 lutego 2019 roku, składa odwołanie od tej decyzji. „W związku z otrzymaniem decyzji z dnia 18 stycznia 2019 roku, dotyczącej udzielenia mi urlopu uzupełniającego ( z powodu niewykorzystania urlopu wypoczynkowego, z racji przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia od dnia 29 stycznia 2018roku do 28 stycznia 2019 roku), chciałam odwołać się od terminu urlopu uzupełniającego, ustalonego od dnia 29 stycznia 2019 roku do dnia 25 marca 2019 roku. Wymiar tego urlopu zgodnie z prawem obejmuje 56 dni, ale jest on udzielony w czasie ferii zimowych za 2019 rok, przypadających na okres od 11 lutego – 24 lutego 2019 roku. W świetle obowiązujących rozwiązań prawnych, należy uznać, że nabyłam prawo do urlopu uzupełniającego za rok 2018 w wymiarze 8 tygodni, a jednocześnie z dniem 01 stycznia 2019 roku nabyłam uprawnienia do kolejnego urlopu wypoczynkowego, który będę miała prawo wykorzystać w okresie ferii zimowych i letnich w 2019 roku. W związku z niewykorzystaniem urlopu wypoczynkowego za 2018 rok, na podstawie art.66 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, ponownie wnioskuję o udzielenie tego urlopu w okresie od dnia 29 stycznia 2019 roku do dnia 8 kwietnia 2019 roku (od 29 stycznia do 10 lutego 2019 roku – 13 dni i od dnia 25 lutego do 08 kwietnia 2019 roku – 43 dni) w wymiarze 56 dni (od 11 – 24 lutego 2019 roku są ferie zimowe). 26 lutego 2019 roku dostaje decyzję: „W odpowiedzi na wniosek z dnia 01.02.2019 r. udzielam Pani urlopu wypoczynkowego za 2019 rok w wymiarze 14 dni ( tj. 2 tygodnie) w okresie od dnia 26 marca 2019 r. do 08 kwietnia 2019 r”. Nauczycielka stała na stanowisku, że prawo do urlopu uzupełniającego może zostać ustalone dopiero po zakończeniu w danym roku szkolnym ferii zimowych i letnich, tj. po 31 sierpnia 2019 roku, (niemożliwym jest wcześniejsze ustalenie prawa i wymiaru urlopu uzupełniającego. Przed zakończeniem ferii nie istnieje bowiem możliwość stwierdzenia, czy nauczyciel korzystał z urlopu wypoczynkowego i w jakim wymiarze) Pytanie: Biorąc pod uwagę fakt, że nauczycielka nie starała się o zaległy urlop wypoczynkowy za 2019 rok, tylko o urlop uzupełniający za 2018 rok, czy nauczycielka ta powinna złożyć kolejne odwołanie od decyzji pani dyrektor?
- Czy nauczyciel pedagogiki religijnej (teolog) plus kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki może uczyć innego przedmiotu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy zatrudniania nauczycieli pracujących w szkole prowadzonej przez stowarzyszenie, które jest partnerem gminy w realizacji projektu unijnego. W projekcie uczestniczą szkoły prowadzone przez gminę i jedna przez stowarzyszenie. Nauczyciele szkół prowadzonych przez gminę będą zatrudnieni na podstawie KN (godziny ponadwymiarowe wg stawki nauczyciela dyplomowanego z pp). Nauczyciele szkoły stowarzyszeniowej zatrudnieni są na podstawie Kodeksu Pracy. Moje pytanie brzmi: jakie zasady wynagradzania powinny być stosowane wobec nauczycieli szkoły stowarzyszeniowej realizujących projekt? (wg zaleceń Urzędu Marszałkowskiego niedopuszczalne są umowy-zlecenia). Czy realizowane przez tych nauczycieli godziny powinny być wynagradzane wg. ich stawek zaszeregowania (2000 zł. miesięcznie podstawy + dodatek za wysługę lat)? Czy możliwe jest wynagradzanie tych nauczycieli wg odrębnego regulaminu wynagradzania za realizację projektów z udziałem środków unijnych, gdzie zapisane byłyby godzinowe stawki wynagrodzenia takie, które wynikają dla nauczycieli szkół prowadzonych przez gminę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Adopcja a urlop macierzyński/rodzicielski. Bardzo proszę o wszelkie informacje dotyczące praw pracownika (nauczycielka oddziału przedszkolnego) oraz obowiązków pracodawcy w związku z adopcją dziecka przez pracownika (dziecko w wieku do 1 roku). Jakich dokumentów należy wymagać od pracownika, jaki jest wymiar urlopu, jakie terminy obligują strony?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pracownika, który w latach 2007 - 2010 był zatrudniony w Domu Dziecka. Od 2010 roku pracuje w szkole. Czy okres pracy w Domu Dziecka wlicza się do stażu pracy? Jeśli tak, a nie był on wliczany, to czy pracownikowi należy się wyrównanie za te lata?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe