Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedstawiciel związku zawodowego nauczycieli może zgłosić się do dyrektora placówki i oskarżać nauczycieli bez podawania ich imion, ale sugerując o kogo chodzi oraz żądać wyciągnięcia konsekwencji. W opinii dyrektora placówki dany nauczyciel nie robi nic złego, zadania wykonuje poprawnie. Co w danej sytuacji powinien zrobić dyrektor i oskarżony nauczyciel? Czy dyrektor może wyciągnąć konsekwencje na podstawie ustnego oskarżenia przedstawiciela związku?
Nikt nie może bezpodstawnie oskarżać nauczyciela (zwłaszcza przedstawiciel związku zawodowego nauczycieli), jest to bowiem przestępstwo (pomówienie, zniesławienie) z art. 212 K.k.Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, dlatego nauczycielowi niesłusznie oskarżonemu przysługuje ochrona z urzędu. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone. W związku z tym, proponuję przede wszystkim sporządzić notatkę służbową z rozmowy z nauczycielem, który oskarża. Z notatką należy zapoznać skarżącego, dopytać, czy ma uwagi do treści, jeśli tak – może je dopisać własnoręcznie oraz złożyć podpis z datą poświadczający z zapoznanie się z jej treścią. Następnie dyrektor może przeprowadzić rozmowę ze skarżącym wyjaśniając swoje stanowisko w tej sprawie. Jeśli nadal podtrzymuje swoje oskarżenia, należy sporządzić notatkę podczas rozmowy (podpisują: dyrektor oraz nauczyciel), nadać bieg sprawie (rozpocząć od rozmowy z obu nauczycielami, powiadamiając ich o dalszych planach i skutkach – jak wyżej).Z każdej rozmowy należy sporządzać notatki na bieżąco, zawsze podpisują obecni.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 63.; 2. USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. (ze zm.) Kodeks karny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor gimnazjum zwalnia ucznia z wf na podstawie zwolnienia pisemnego rodzica (zwol.z jednej lekcji) i jak reagować po 1.09.2015 na zwolnienia całoroczne wystawione przez lekarzy bez wskazania powodu ani wskazań możliwych ćwiczeń ucznia na lekcji wf? Jak interpretować nowe rozporządzenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o informację na temat nagród i odznaczeń dla nauczycieli. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przed mającymi się odbyć rekolekcjami rozdaliśmy uczniom druki zgody na wyjazd do kościoła. Ksiądz, który jest również katechetą w szkole nazwał to łamaniem prawa i przestępstwem. Rodzice wyrażają zgodę na każdy wyjazd i tak potraktowaliśmy wyjazd do kościoła. Czy postąpiliśmy słusznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Skąd wynika, że Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe będą dopiero od 2019 r. odbywały się według nowej podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 26 marca 2012 r. zadałem następujące pytanie:
"Czy tygodniowy wymiar godzin dla klasy określony w zał. nr 3 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oznacza maksymalny wymiar, czy może on zostać przekroczony?"
Chciałbym je doprecyzować. Nie chodziło mi o zwiększenie związane z decyzją organu prowadzącego. Chodzi o wymiar 29, 30 i 31 godzin odpowiednio w klasie I, II i III gimnazjum. Czy te godziny można przesunąć w takim sensie, że w planie nauczania klasy ustawimy np. godzinę chemii z klasy II w klasie I i wówczas będzie układ: 30, 29, 31?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe