Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile dni (i godzin) urlopu wypoczynkowego przysługuje nauczycielowi dyplomowanemu zatrudnionemu w przedszkolu nieferyjnym na 0,5 etatu (12,5/25), pracującemu cztery dni w tygodniu? Zakładając, że nauczyciel rozpoczyna urlop 01.07.2014 - kiedy powinien wrócić z urlopu do pracy? (do wykorzystania wszystkie przysługujące dni urlopu)
W przypadku nauczycieli przedszkoli zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin, wymiar urlopu wypoczynkowego oblicza się zgodnie z zasadami określonymi w kodeksie pracy.
Obliczenia należy dokonać w poniższy sposób:
12,5/25 = 0,5
0,5 x 35 dni = 17,5, co po zaokrągleniu daje 18 dni
(Art. 1553. § 1. Przy ustalaniu wymiaru urlopu na podstawie art. 1551 i 1552 niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia)
18 x 8 h = 144 godzin
(Art. 1542. § 1. Urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, w wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika w danym dniu, z zastrzeżeniem § 4.
§ 2. Przy udzielaniu urlopu zgodnie z § 1, jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom pracy.)
Nauczycielowi przysługuje więc 18 dni urlopu udzielanego w wymiarze 144 godzin.
Skoro urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy w wymiarze godzinowym odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika, kolejnym krokiem jest ustalenie tego właśnie dobowego wymiaru czasu pracy.
Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze wynosi nie więcej niż 40 godzin tygodniowo, na które składają się zajecia dydaktyczne, opiekuńcze lub wychowawcze, inne zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły oraz samokształcenie i doskonalenie.
W przypadku nauczyciela zatrudnionego w niepełnym wymiarze, czas pracy należy przeliczyć:
0,5 etatu x 40 h = 20 godzin na tydzień (w tym 12,5 godzin zajęć dydaktycznych i 7,5 na pozostałe czynności). Nauczyciel pracuje 4 dni w tygodniu, zatem 20 godzin dzielimy przez 4, co daje 5 godzin za każdy dzień pracy. Taki sposób obliczania urlopu nauczycieli niepełnozatrudnionych w placówkach nieferyjnych przyjął Generalny Inspektor Pracy w piśmie z 14 stycznia 2010 r., GPP -118-4560-92/09/PE/RP.
Od puli 144 godzin należy zatem odliczać po 5 godzin za każdy dzień urlopu. W pytaniu nie podano, które dni tygodnia są dla nauczyciela dniami pracy, a tylko w te dni należy udzielić urlopu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel od przedmiotów zawodowych w technikum, przedmioty ekonomiczne, zatrudniony od 1 września 2020 r., staż pracy 16 lat, ostatnie 5 lat w księgowości w urzędzie miasta, może być zatrudniony jako nauczyciel kontraktowy z art. 9a ust. 3 KN, czy musi zacząć jako stażysta? Jeśli można zatrudnić go jako nauczyciela kontraktowego, to kto wydaje mu akt nadania stopnia awansu zawodowego i jakie powinien mieć uzasadnienie ten akt? Kiedy ten nauczyciel może rozpocząć kolejny staż na stopień nauczyciela mianowanego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o opinię w następującej sprawie. Jej kontekst to zmiany organizacyjne wynikające z faktu 'utraty' przez szkołę trzech klas zerowych, które uchwałą Rady Miasta przeniesione zostały w naszym mieście do przedszkoli. A teraz do rzeczy. Jest nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego, która, mając kwalifikacje logopedyczne, a nie mając godzin w klasach 1-3, pełni właśnie obowiązki logopedy, a etat uzupełnia pracując w świetlicy szkolnej. W chwili obecnej jestem zmuszony do pozbawienia jej możliwości pracy w świetlicy i ograniczenia etatu do 11/20 (jako logopedzie). Owe godziny w świetlicy są mi bowiem niezbędne do zapewnienia choćby części etatu (16/26) jednej z nauczycielek, która straciłaby pracę wskutek wspomnianego ‘wyprowadzenia' klas zerowych ze szkoły. Czy takie posunięcie względem tej Pani jest zgodne z zasadami opisanymi w art. 20 KN? Czy może jeszcze inne przepisy mają tu zastosowanie? Czy mogę w pierwszej kolejności starać się zapewnić pracę tym osobom, które są zagrożone jej utratą wskutek 'utraty' przez szkołę 'zerówek'? Będę wdzięczny za rozjaśnienie mi spojrzenia na tę kwestię.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy gmina musi się zgodzić na zatrudnienie w szkole podstawowej logopedy, jeśli są dzieci, które trzeba objąć zajęciami logopedycznymi? Ilu uczniów może być w grupie na tych 45 minutowych zajęciach ?
- Bardzo proszę o przygotowanie zakresu obowiązków wicedyrektora.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma określony czas pracy w tygodniowym rozkładzie zajęć /godziny dydaktyczne/. Czy dyrektor ma prawo bez uzgodnienia z nauczycielem ustalić mu w tym dniu dodatkowe godzin pracy?
Czy może nakazać nauczycielom pozostanie w szkole do czasu pracy szkoły np. godz.15? Proszę o podstawę prawną.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe