Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie czynności i kroki powinny być podjęte przez dyrektora w chwili rozwiązania klasy sportowej?
Postępowanie jest uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, których nie podano w treści pytania. Jeśli oddział sportowy od początku nowego roku szkolnego zostanie przekształcony w oddział ogólnodostępny, w jego organizacji nie będą już miały zastosowania przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. (Dz.U. z2017 r., poz. 671). Może to wymagać uwzględnienia w arkuszu organizacji szkoły braku godzin dla nauczycieli zajęć sportowych, co może wiązać się w szczególności ze zwolnieniem lub zmniejszeniem wymiaru ich zatrudnienia na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 i art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Jeśli oddział zostanie całkowicie zlikwidowany, organ prowadzący najpierw powinien przeprowadzić zmniejszenie likwidacji oddziałów, z czym również wiążą się obowiązki dyrektora związane z ruchem kadrowym, przeniesienie uczniów do innych istniejących klas, jeśli organ prowadzący nie wskazał uczniom możliwości kontynuacji nauki w innej szkole sportowej. Jeżeli zlikwidowany zostanie jedyny oddział sportowy w szkole, konieczne będzie zainicjowanie zmiany statutu szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.), a ponadto – w zależności od dotychczasowej nazwy szkoły – organ prowadzący może być zobowiązany do jej zmiany przez usunięcie sformułowania „z oddziałami sportowymi”, co również należy uwzględnić w statucie (§ 1 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. z 2019 r., poz. 502).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W których klasach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami obowiązuje tzw. stara i nowa podstawa programowa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy wydać duplikat świadectwa dla ucznia, który ukończył szkołę w roku szkolnym 2015/2016 wiem, że na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz „Duplikat”, a na końcu dokumentu dodać wyrazy „oryginał podpisali” i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa . Czy na druku seryjnym na pierwszej stronie gdzie jest miejsce na pieczątkę dyrektora i podpis oraz na pieczęć urzędową należy to uzupełnić podczas wydawania duplikatu? skoro na końcu piszemy „oryginał podpisali”? Czy zostawić pierwszą stronę bez podpisu dyrektora i pieczęci urzędowej i tylko na ostatniej stronie podpis dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przedszkola jest obowiązany do dostępności w przedszkolu od 1 września 2022 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wobec uczenia, który dopuścił się cyberprzemocy, szkoła zastosowała procedury cyberprzemocy, agresji. W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zaproponowano rodzicom kontrakt współpracy, prosząc o ewentualne uwagi i propozycje. Rodzic uważa, że nie ma podstaw zawierania kontraktu, wystosował pismo dotyczące „wezwania do zaniechania naruszeń dóbr osobistych, udostępnianie danych osobowych”. Rodzic uważa, że „w sposób bezprawny dyrektor narusza dobra osobiste rodziny i dziecka”. Jest to roszczeniowy rodzic i odmawia współpracy. Rodzic już składał skargę do KO (zbadano sprawę, nie wydano zaleceń, dyrektor działał prawidłowo). Teraz matka straszy dyrektora odpowiedzialnością cywilną i karną oraz zadośćuczynieniem za wyrządzaną krzywdę. Jak mam postępować? Proszę o podstawę prawą.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej."
i otrzymałem odpowiedz:
"Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym.
Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
Nie dotyczy to strefy zamieszkania.
2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych.
Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka.
§ 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo.
§ 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica."
Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice.
Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody?
Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe