Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole. Nie posiadam wykształcenia pedagogicznego. Czy mogę pobierać wynagrodzenie rozliczane z dotacji np. jako pracownik administracji lub np. dyrektor zarządzający? Czy można rozliczać z dotacji posiłki z cateringu? Rodzic płaci tylko czesne (nie ma rozbitego czesnego na posiłki i czesne, więc za przedszkole jest do zapłaty jedna kwota).
Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2082 z późn. zm.) dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:
1) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:
a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy - w wysokości nieprzekraczającej:
– 250% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 1, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, o których mowa w art. 19 ust. 1, i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 21 ust. 1,
– 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego – w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w tiret pierwszym, oraz niepublicznych szkół i placówek,
2) pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących:
a) książki i inne zbiory biblioteczne,
b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
c) sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
d) meble,
e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.
Dotacje dla niepublicznych szkół mogą być wykorzystane min. na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną szkołę, jeżeli pełni funkcję dyrektora szkoły prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego. Innych przypadków, w których można pokryć z dotacji wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną szkołę, przepisu ustawy nie wskazują. Należy zatem stwierdzić, że w opisanej w pytaniu sytuacji wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną szkołę może być pokryte z dotacji dla niepublicznej szkoły, jeśli będzie dyrektorem placówki.
Jeśli chodzi o drugie pytanie – ustawodawca nie konkretyzuje jakie wydatki mogą zostać zaliczone do wydatków bieżących, poprzestając jedynie na egzemplifikacji. Jednakże analiza powołanego przepisu wskazuje, że z dotacji można pokryć wszelkie wydatki bieżące szkoły, jeżeli są one bezpośrednio związane z jej działalnością w zakresie kształcenia, wychowania i opieki.
W przypadku wydatków ponoszonych na zakup produktów żywnościowych przeznaczonych do przygotowania bezpłatnych posiłków dla uczniów, związek taki niewątpliwie występuje. Zapewnienie możliwości korzystania z wyżywienia jest bowiem wyrazem realizacji opiekuńczej funkcji szkoły. W konsekwencji stwierdzić należy, że wydatki przeznaczone na ten cel można sfinansować z otrzymanej dotacji.
Należy jednocześnie zastrzec, że przedstawiona interpretacja ulega dezaktualizacji w przypadku, gdy rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola uiszczają dodatkową opłatę za wyżywienie dziecka. W takich sytuacjach wykorzystanie środków z dotacji na pokrycie kosztów zakupu produktów spożywczych doprowadziłoby do podwójnego finansowania szkoły. Środki publiczne, jakie stanowi dotacja, nie mogą bowiem stanowić zysku przedsiębiorcy prowadzącego szkołę.
Sposób finansowania, uwzględniający ewentualne wpłaty rodziców może obejmować zarówno wsad do kotła, jak też koszt przygotowania posiłku (jeżeli rodzice nie wnoszą opłat za posiłki) lub tylko koszt przygotowania posiłku (jeżeli rodzice opłacają koszty "wsadu do kotła").
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dot. godzin dyrektorskich wg nowej podstawy programowej, podpisanej w marcu 2017r. Czy godziny do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczone na dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania typu np: szachy są obowiązkowe dla wszystkich uczniów w klasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń kl.6 SP uczył się języka niemieckiego na poziomie III.1 i języka angielskiego na poziomie III.0. Rodzic podczas rekrutacji do gimnazjum złożył podanie o przydzielenie ucznia do grupy z języka angielskiego na poziomie III.1 (dziecko uczyło się prywatnie i biegle się tym językiem posługuje). Czy mogę przydzielić ucznia do takiej grupy i jakie czynności powinnam wykonać - test diagnozujący, egzamin? Jakie prawo będzie miał taki uczeń podczas egzaminu gimnazjalnego, skoro nie kontynuuje nauczania języka (będzie musiał zdawać język rozszerzony?)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za udzielenie odpowiedzi na pytanie, jednak odpowiedź wydaje się nie wyczerpująca więc ponawiam moje pytanie: czy nauczyciel stażysta zatrudniony na czas określony (01.09.2018-31.08.2018) może rozpocząć staż na kolejny stopień awansu zawodowego? Drugie moje pytanie: czy nauczyciel stażysta zatrudniony w szkole na czas 01.09.2018-31.08.2020 r. może zmienić szkołę od 1.09.2019 i w drugiej szkole kontynuować staż?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy konieczna jest decyzja dyrektora o przyznaniu indywidualnego nauczania dla ucznia
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej ogólnodostępnej mamy ucznia (obecnie w klasie V), który posiada orzeczenie o indywidualnym nauczaniu oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną ze względu na niepełnosprawność sprzężoną: niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niepełnosprawność ruchową (mózgowe porażenie dziecięce czterokończynowe). Chłopiec potrzebuje nieustannie pomocy innej osoby, nie potrafi samodzielnie się przemieszczać, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych, nie pisze samodzielnie, ma niewyraźną mowę. Jak wynika z orzeczenia, wiele zdiagnozowanych funkcji osiągnęło poziom niepełnosprawności stopnia umiarkowanego.
Przez wiele lat przyjeżdżała do dziecka nauczycielka ze szkoły specjalnej. Obecnie przydzieliłam nauczanie indywidualne jednej nauczycielce naszej szkoły, która ukończyła oligofrenopedagogikę (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U.2008.175.1086) - paragraf 3 (szczególne punkt 2).
Przydzielając jedną osobę przychyliłam się do prośby rodziców chłopca, którzy pisali, że „syn bardzo trudno przyzwyczaja się do nowych osób, źle znosi obecność nieznanych sobie osób, w związku z czym ogromnie się stresuje. Znacznie lepiej byłoby dla chłopca, żeby przyzwyczaił się do metod pracy i osobowości jednego nauczyciela. Jedna osoba jest również w stanie zmieniać i dostosowywać treści z różnych przedmiotów do samopoczucia syna i jego chęci pracy w danym dniu”.
Pracująca z uczniem nauczycielka opracowała indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowując treści programowe do możliwości intelektualnych dziecka. Uczy wszystkich podstawowych przedmiotów przewidzianych ramowym planem nauczania. Ma możliwość modyfikowania, dostosowywania treści poszczególnych przedmiotów do samopoczucia dziecka i jego chęci pracy danego dnia.
Pytania:
- Czy wobec powyższej sytuacji dyrektor może przydzielić uczniowi klasy V nauczanie indywidualne jednemu nauczycielowi czy też muszą to być nauczyciele przedmiotowcy?
- Czy ze względu na bardzo ograniczone możliwości intelektualne chłopca na świadectwie końcoworocznym/arkuszu ocen powinny zostać wystawione oceny z poszczególnych przedmiotów czy tez może to być ocena opisowa - wspierająca?
- Jeżeli uczeń pozostaje w tej samej klasie, to czy w arkuszu wpisuje się adnotację „niepromowany do następnej klasy” czy też można zapisać „wydłużono etap edukacyjny”?
- Czy w pracy z uczniem należy korzystać z podręczników wybranych w szkole dla danej klasy czy tez mogą to być podręczniki dostosowane do możliwości dziecka? (takie podręczniki opracowuje wydawnictwo WSiP)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe