Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy sytuacji, w której nauczyciel jest zatrudniony w szkole na pełny etat, a jednocześnie ma odrębną umowę w innej szkole(np. na 6/18 etatu). Czy nauczyciel ten może żądać od dyrektora szkoły ułożenia planu lekcji tak, aby dostosować plan lekcji w szkole macierzystej do planu lekcji w II pracy? Czy nauczyciel ten może również tłumaczyć fakt nieuczestniczenia w szkoleniu, albo notoryczne spóźnianie się na posiedzenie Rady Pedagogicznej, zajęciami w innej szkole?
Na wszystkie pytania odpowiedź brzmi: nie.
Nauczyciel pracuje w szkole macierzystej w wymiarze tygodniowym nieprzekraczającym 40 godzin (art. 42 KN) - w tym zajęcia dydaktyczne - tzw. pensum w zależności od tego, czy jest nauczycielem przedmiotu, czy nauczycielem pedagogiem, czy nauczycielem/wychowawcą świetlicy itp. Poza zajęciami dydaktycznymi realizuje i wykonuje inne czynności do których zobowiązuje go statut szkoły, rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa (np. dyżury szkolne), ustawa - Karta Nauczyciela, rozporządzenie w sprawie oceniania pracy nauczyciela.
Karta Nauczyciela - ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.).
Rozdział 2
Obowiązki nauczycieli
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (ze zm.).
§ 2. 6. Kryterium oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań określonych w art. 6 Karty Nauczyciela i art. 4 ustawy, zadań statutowych szkoły oraz obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela - ustalony w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
(…)
8. Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności:
1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych
wynikających ze statutu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach,
2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami),
3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym,
4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia,
z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb,
5) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na jakiej podstawie mogę przyjąć do szkoły podstawowej dziecko, które uczęszczało do szkoły w Anglii, od nowego roku szkolnego będzie należało do obwodu mojej szkoły, w Anglii ukończy klasę I (rocznik 2007)? Jakich dokumentów powinnam wymagać od rodzica i do której klasy skierować dziecko?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor po otrzymaniu negatywnej opinii do arkusza organizacyjnego szkoły od związku zawodowego ma prawo zmienić zapisy w arkuszu przed oddaniem go do organu prowadzącego nie wykazując błędów? /arkusze różnią się zapisami/? Proszę o podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej.
1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ...
z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ...
z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły?
2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor?
3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedmiot podstawy przedsiębiorczości w liceum może być realizowany blokowo i okresowo? Gdzie znajdę informacje o tym, jakie przedmioty w gimnazjum i liceum można realizować blokowo i okresowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jako dyrektor szkoły mam nadal obowiązek pilnować realizacji obowiązku szkolnego przez ucznia (lat 17, rocznik 2004)? Został zgłoszony do klasy 7, jest w moim obwodzie, nie realizuje obowiązku szkolnego, nie pojawił się w szkole (był obecny tylko 1 dzień), wcześniej realizował obowiązek w młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Czy mam prowadzić postępowanie egzekucyjne? Czy wystarczy, że złożyłem zawiadomienie do sądu rodzinnego? Powiadomienia i upomnienia pocztą zostały wysłane do matki tego ucznia – nie odbiera korespondencji, brak innej formy kontaktu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe