Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel uczący w gimnazjum nie zrealizował minimalnej liczby godzin wynikającej z ramowych planów nauczania przedmiotu. Do pełnej realizacji zabrakło mu dwóch godzin. Klasa już wyszła ze szkoły. Jakie konsekwencje może ponieść od dyrektora, a jakie konsekwencje i kiedy mogą spotkać dyrektora. Co robić, by uniknąć takich sytuacji w przyszłości? Dziękuję
Pisaliśmy już o takim problemie. Prawo oświatowe nie reguluje takich sytuacji wprost. Podstawowym obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z przepisami prawa (Uso art. 33. 2.).
W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi (pedagogicznemu) podlega w szczególności: 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania.
W razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności szkoły lub placówki, organ sprawujący nadzór pedagogiczny niezależnie od środków, o których mowa w ust. 4, zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ prowadzący szkołę. Jeżeli szkoła funkcjonuje z naruszeniem prawa, dyrektor może być odwołany ze stanowiska. W obecnej sytuacji dyrektor powinien przede wszystkim skontrolować z należytą starannością zarówno tematy dokumentowane w dzienniku jak i ilość godzin przepracowanych na rzecz danego przedmiotu. Zdarzało się w praktyce szkolnej, że do obowiązujących godzin nie zaliczano powtórek z przedmiotu, sprawdzianów bądź nawet uroczystości szkolnych związanych m. in. z rocznicami ważnych zdarzeń (j. polski, historia, plastyka, muzyka), historycznych (lekcje: historii, WOS, j. polskiego), sportowych rozgrywek (wf,) konkursów (przedmioty artystyczne, edukacja dla bezpieczeństwa), wycieczek przedmiotowych, (geografia, chemia, historia, fizyka a nawet godzina „wychowawcza”) – w zależności od celu dydaktycznego danej uroczystości, czy wycieczki, które także są realizacją tzw. „ramówki” oraz podstaw programowych. Np. udział szkoły w akcji „Sprzątanie Świata”, wycieczki krajoznawcze, turystyczne to także realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych i podstaw programowych (geografia).
Poza tym proponuję opracować procedury obowiązujące przy realizacji planów ramowych, podstaw programowych, wydać zarządzenie, by zapobiegać takim sytuacjom, natomiast w planie nadzoru pedagogicznego - zawrzeć treści odnoszące się do systematycznego kontrolowania realizowanych godzin, nawet – co miesiąc.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek informowania nauczyciela o planowanym terminie obserwacji jego lekcji - hospitacji zajęć?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej decyzji dyrektora szkoły w sprawie odroczenia ucznia w roku szkolnym 2016/2017 (na które artykuły ustawy o systemie oświaty należy się powołać?). Dziecko urodzone w roku 2009. W roku szkolnym 2015/16 było już odroczone do 31.08.2016 r. Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z 2013 r. ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (autyzm dziecięcy i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim) wydane na czas wychowania przedszkolnego oraz opinię poradni z kwietnia 2016 r. w sprawie odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jak poprawnie powinno być Przedmiotowe zasady oceniania czy przedmiotowy system oceniania?
2.W ramach zespołu mam technikum i LO.
W technikum nauczyciele ujednolicili dla wszystkich przedmiotów jedną skalę ocen. Natomiast w LO nauczyciele nie chcą ujednolicić skali ocen i jeszcze wprowadzić + i -. Z praktyki ujednolicona skala ocen bardzo ułatwia pracę np. przy egzaminach klasyfikacyjnych, poprawkowych, ponadto zapisy w statucie są w jednej tabeli a nie w 7. W jaki sposób mogę przekonać nauczyieli o zasadności wprowadzenia jednej skali dla LO?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przepisach prawa oświatowego występuje obowiązek opiniowania arkusza organizacji z radą pedagogiczną? Kompetencje rady określa art. 70 ustawy Prawo oświatowego. Czy zgodnie z art. 70 ust. 2 pkt 1 opiniowanie organizacji pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych, oraz – zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 – zatwierdzanie planów pracy jest równoznaczne z opiniowaniem arkusza organizacji?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy placówką oświatowo-wychowawczą i prowadzimy zajęcia pozaszkolne. Czy nasi nauczyciele prowadzący różne zajęcia (turystyczne, sportowe-nauka pływania) muszą mieć program tych zajęć? Jaka postawa prawna nas obowiązuje? Czy te programy zatwierdzamy na Radzie pedagogicznej co roku?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe