Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka zatrudniona jest na pełny etat w przedszkolu i ma dodatek wychowawczy (14h w świetlicy i 14h w przedszkolu). Czy należy jej się dodatek za wychowawstwo, jeśli wykonuje te same czynności co nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze (różnicą jest, że w przedszkolu ma mniej godzin)? Realizuje również podstawę programową. Jest to oddział 9-godzinny i koniecznością było zatrudnienie drugiego nauczyciela w niepełnym wymiarze.
Wymiar etatu i wykonywanych zajęć nie ma znaczenia dla dodatku funkcyjnego jakim jest dodatek za wychowawstwo. Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2009 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz. U. z 2009 r., poz. 494 z późn. zm.) nauczycielowi, któremu powierzono sprawowanie funkcji wychowawcy klasy, doradcy metodycznego, mentora lub nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym, przysługuje dodatek funkcyjny w łącznej wysokości do 20% minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela, ustalonej dla tego nauczyciela na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 z późn. zm.), z uwzględnieniem art. 34a tej ustawy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka była zatrudniona na zastępstwo (placówka nieferyjna) od 1.09.2014-03.02.2015 r. (kolejna umowa u tego samego pracodawcy), 04.02.-18.08.2015 r., 01.09.2015-30.06.2016 r. Proszę o podanie ile przysługiwało dni urlopu w umowie, która trwała od 04.02-18.08.2015 (początek umowy jest kontynuacją pracy u tego samego pracodawcy) oraz 01.09.2015-30.06.2016 r. (pracownica wykorzystała do sierpnia 2015 r. 35 dni urlopu a w 2016 r. 9 dni urlopu). Czy 35 dni urlopu to rok kalendarzowy czy rok szkolny.
Zarówno w placówce publicznej prowadzonej przez j.s.t., jak i niepublicznej, urlop jest rozliczany wyłącznie w dniach roboczych w roku kalendarzowym, a nie szkolnym (art. 153 KP). Za 2014 r. nauczycielka nabyła praw do urlopu w wymiarze 12 dni (4/12 * 35 dni) w placówce samorządowej lub 9 dni (4/12 * 26 dni) w niepublicznej; w 2015 r. w pełnym wymiarze 35 dni w placówce samorządowej lub 26 dni w placówce niepublicznej, ponieważ częściowo przepracowany sierpień traktuje się jak miesiąc przepracowany w całości; w 2016 r. - w placówce samorządowej 18 dni, a w niepublicznej 13 dni (art. 1551 – art. 1553 KP, art. 64 ust. 3 KN).
W odpowiedzi dostałam, że za 2015 r. należy się nauczycielce w sumie 35 dni urlopu. Czy prawidłowe jest wyliczenie dni urlopu:
Zatrudniona od 01.09.2014-03.02.2015 r. oraz 04.02.2015-18.08.2015 r. -
4/12*35=12 dni za 2014 r.
8/12*35=24 dni za 2015 r.
w sumie 36 dni - wykorzystała w sierpniu 35 dni, ponieważ tylko do tylu dni można wykorzystać urlop wypoczynku
czy przy umowie od 01.09.2015-30.06.2016 r. należy policzyć w następujący sposób dni urlopu?
4/12*35=12 dni
6/12*35=18 dni z czego 9 dni urlopu wykorzystano w 2016 r.
Ekwiwalent należy wypłacić za 21 dni?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany z dniem 29.09.2020 r. przeszedł na emeryturę. Od 30.09.2020 roku został ponownie zatrudniony w szkole na czas określony (od 30.09.2020 do 31.08.2021) w niepełnym wymiarze etatu.
Aktualnie emeryt domaga się aby od 01.09.2021 zawrzeć z nim umowę na czas nieokreślony.
1. Czy z nauczycielem, który posiada uprawnienia emeryta można zawrzeć umowę na czas nieokreślony?
2. Jaki musi być minimalny wymiar etatu na umowie na czas nieokreślony? (czy są jakieś wytyczne dla emerytów.)
3. Czy w związku z rozwiązaniem umowy na czas nieokreślony nauczycielowi z uprawnieniami emeryta przysługuje jakaś odprawa?
4. Nauczyciel odchodząc pobrał nagrodę jubileuszową (35 lecie). Czy pracując w szkole jeszcze pięć lat w niepełnym wymiarze będzie mu się należała nagroda jubileuszowa – 40 lecie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielom w szkole ogólnodostępnej, w szkole podstawowej, pracującym w jednym oddziale (kl. III, wychowawca, katecheta i język obcy, ed. muzyczna) z dwojgiem dzieci upośledzonych w stopniu lekkim i dzieckiem upośledzonym w stopniu umiarkowanym ( inny program nauczania) i dzieckiem oczekującym na orzeczenie z poradni, dyrektor może przyznać dodatek za uciążliwe warunki pracy. Nadmieniam, że nauczyciele nie mają wsparcia w osobie nauczyciela wspomagającego? Proszę o komentarz.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Biorąc pod uwagę zapisy Art. 220 ust. 1 pkt 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe: „4) liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w roku szkolnym 2016/2017”, czy można powstałą zwyżkę godzin przeznaczyć na realizację zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przykładowo: Szkoła w roku szkolnym 2016/17 na 290 uczniów; w roku szkolonym 2017/18 - 340 uczniów co daje zwiększenie etatu pedagoga i psychologa do 1,18 etatu, co w przeliczeniu na godziny daje zwyżkę 4 godzin. Pytanie: Czy: 1. Zwyżkę 4 godzin pedagoga szkolnego można przeznaczyć np. na realizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z takim zaleceniem wynikającym z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań edukacyjnych (pedagog posiada stosowne kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). 2. Zwyżkę godzin psychologa szkolnego przeznaczyć na zajęcia logopedyczne. W tym przypadku psycholog nie posiada stosownych kwalifikacji. Zajęcia byłyby powierzone innemu nauczycielowi, który posiada kwalifikacje do prowadzenia logopedii (studia podyplomowe). 3. Zajęcia logopedyczne, o których mowa w pkt. 2 realizowane przez nauczyciela np. edukacji wczesnoszkolnej byłyby jego godzinami ponadwymiarowymi. Z jakiego pensum należy w takim wypadku rozliczać godziny ponadwymiarowe: 18- godzinnego (pensum nauczyciela) czy 20-godzinnego (pensum psychologa)?
- Jaką podstawę prawną należy wpisać w świadectwie pracy nauczycielowi, który dał wypowiedzenie za porozumieniem stron w związku z nabyciem uprawnień emerytalnych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe