Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację co może podlegać innowacji? Jaka jest procedura zgłaszania innowacji do kuratorium oświaty przez placówki niepubliczne?
Zgodnie z § 1 ust. 1 i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy przedszkola, które mogą objąć wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całe przedszkole, oddział lub grupę. W niepublicznych przedszkolach innowacje są przygotowywane (m. in. w zakresie wymaganej dokumentacji) oraz wprowadzane w trybie i na zasadach określonych w statucie (art. 84 ust. 2 pkt 3 i 5 UoSO), a także nie wymagają uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez kuratora oświaty, ponieważ taki sformalizowany tryb dotyczy jedynie przedszkoli publicznych w bieżącym roku szkolnym, a od dnia 1 września 2017 r. pod rządem ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59 obowiązek zgłaszania innowacji zostanie całkowicie dla nich zniesiony.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do 31 grudnia 2015 funkcjonowaliśmy jako Niepubliczny Punkt Przedszkolny. Z dniem 1 stycznia 2015 został on przekształcony w Niepubliczne Przedszkole. Czy składając SIO na dzień 31 marca 2015 mamy składać dane jako Punkt czy jako Przedszkole? Jeśli tak to jak to wykonać?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły przy zakładzie karnym. Jednocześnie założyłem stowarzyszenie w celu poszerzenia możliwości edukacyjnych dla uczniów/skazanych, ale także po to by móc pozyskiwać środki finansowe ze źródeł zewnętrznych na szkolenia dla nauczycieli mojej szkoły.
Ostatnio pozyskałem finanse z programu Erasmus+ i mam w planach wysłanie kilku grup nauczycieli na tygodniowe staże do jednostek penitencjarnych w Europie w celu wymiany doświadczeń i być może podejrzenia nowych metod pracy stosowanych w podobnych szkołach za granicą. Chcąc, by całość była oficjalna, zwróciłem się do Organu Prowadzącego o wyrażenie zgody na wspomniane działania. Organ Prowadzący odmówił argumentując, że nie ma podstawy prawnej na to, by nauczyciele zostali oddelegowani na takie wyjazdy. Jednocześnie nie powołano się na żadne przepisy, które by to uniemożliwiały. Nie podano żadnego przepisu, w którym byłoby wyraźnie napisane, że nauczyciele nie mogą być wysyłani na tego typu wyjazdy.
Jeśli chodzi o mnie jako dyrektora szkoły, to powiedzmy, że rozumiem - Organ Prowadzący ma prawo odmówić mi wyjazdu. Są moimi zwierzchnikami i nie mam wiele do dyskusji w tym temacie. Choć też uważam, że jakaś podstawa prawna w kwestii odmowy powinna być podana, co nie miało miejsca.
Zawsze wydawało mi się, że ja jako dyrektor szkoły mam prawo wysyłać swoich nauczycieli na szkolenia dowolnego typu, tym bardziej, że moją rolą jest umożliwianie rozwoju zawodowego i stwarzanie takich warunków, by nauczyciele mogli się rozwijać. Uważałem, że to ode mnie i TYLKO ode mnie zależy, czy nauczyciel będzie się mógł szkolić czy też nie.
I tu jest prośba - czy są Państwo w stanie podać mi jakiekolwiek prawne przepisy, które regulują tego typu sytuacje? Chciałbym w przyszłości mimo wszystko korzystać z takich działań i bardzo mnie ciekawi czy Organ Prowadzący nie łamie przypadkiem prawa odmawiając mi działań na rzecz rozwoju szkoły i nauczycieli.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rada rodziców szkoły podstawowej zwróciła się do organu prowadzącego (gmina) z zapytaniem, czy wyrazi zgodę, aby uczniowie już od klasy 6 mogli uczyć się drugiego języka obcego, a nie jak przewiduje prawo oświatowe od klasy 7, w liczbie 2 godzin tygodniowo.
Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Co w sytuacji gdy ok. 90% rodziców jest zainteresowana takim rozwiązaniem?
Jak powinno się rozwiązać sprawę zakupu podręczników i ćwiczeń?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który prowadzi zajęcia rewalidacyjne z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym powinien otrzymywać dodatek specjalny?
- Proszę o wzór statutu niepublicznego przedszkola integracyjnego oraz regulamin pracy.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe