Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o odpowiedź na pytanie czy do przedszkola masowego może uczęszczać dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności? W naszym mieście jest przedszkole specjalne - czy dyrektor może skierować to dziecko do tego przedszkola.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
§ 2. Do przedszkola i oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci w wieku 6 lat odbywające roczne przygotowanie przedszkolne. W następnej kolejności przyjmowane są dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych.
W myśl art. 71b ust.1 ustawy o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.) kształceniem specjalnym obejmuje się niepełnosprawne, w tym z upośledzeniem umysłowym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki zarówno w szkołach jak i w przedszkolach ogólnodostępnych.
Kształcenie specjalne dzieci niepełnosprawnych (także z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym) jest organizowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zespół ten określa i zaleca formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym. Natomiast decyzję co do formy i miejsca kształcenia podejmują rodzice.
Z analizy przepisów wynika, że dziecko z upośledzeniem umysłowym może być objęte wychowaniem przedszkolnym w każdym typie przedszkola, nie ma zatem możliwości odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola ogólnodostępnego z powodu jego niepełnosprawności, o ile w orzeczeniu nie ma przeciwwskazań.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Szkoła otrzymała od swojego absolwenta wniosek o wydanie duplikatu ukończenia 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej ukończonej w 1988 r. Szkoła dysponuje arkuszami ocen i jest w nich zawarta informacja, że szkoła została ukończona. Nie ma jednak adnotacji o zdanym egzaminie z przygotowania zawodowego. Absolwent stwierdził, że w roku ukończenia szkoły nie zdał tego egzaminu, ale zdał go rok lub dwa później w cechu (szkoła takiej informacji nie posiada). Do arkusza ocen są dołączone 2 zaświadczenia o uczęszczaniu na turnusy dokształcania zawodowego z adnotacją, że zaświadczenie upoważnia dyrekcję szkoły do wydania świadectwa ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej. Czy dobrze rozumiem, że brak adnotacji o zdaniu egzaminu nie jest równoznaczne z nieukończeniem szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do dyrektora szkoły wpłynęła skarga dotycząca nagannego zachowania nauczyciela wobec dzieci (ośmieszanie, poniżanie, komentowanie sytuacji rodzinnych itp). Dyrektor przeprowadził rozmowę z nauczycielem, pomimo ustnego upomnienia sytuacja nie uległa poprawie. Jakie procedury powinien podjąć dyrektor w celu załatwienia tej sprawy? Proszę o zajęcie stanowiska.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z nowym rozporządzeniem z dnia 25 maja 2018 r.(poz 1055) dotyczącym wycieczek szkolnych proszę o informację, czy rodzic ucznia może być nadal opiekunem na wycieczce szkolnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do grupy zerowej uczęszcza chłopiec (6 lat) objęty obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego. Rodzice są w trakcie rozwodu i walczą o prawa do dziecka. Chłopiec jeden tydzień przebywa u ojca i w tym czasie uczęszcza do naszego przedszkola, drugi tydzień przebywa u matki w innym mieście i nie uczęszcza tam do przedszkola i tak jest na okrągło. Proszę o informację czy dziecko w takim przypadku spełni obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego nie uzyskując 50% frekwencji. Jakie kroki powinnam podjąć jako dyrektor przedszkola. Rozmowy z rodzicami nie przynoszą żadnych efektów.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wygrywa konkurs na stanowisko dyrektora w innej szkole. jak powinno wyglądać jego przejście? (nauczyciel dyplomowany, umowa na czas nieokreślony).jakie obowiązują procedury? Szczególnie, jak rozwiązać stosunek pracy z tym nauczycielem? Czy na zasadzie przeniesienia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe