Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń wraca do Polski z Francji. Tam ma zaliczone 10 lat nauki. Matka wnioskuje jednak o przyjęcie go do klasy pierwszej liceum ze względu na różnice programowe. Czy można go przyjąć do klasy pierwszej czy trzeba do drugiej zgodnie z liczbą lat nauki?
Jeśli uczeń posiada odpowiednie dokumenty, należy go przyjąć do szkoły zgodnie z liczbą lat nauki.
Szczegółowe zasady przyjmowania cudzoziemców do polskiej szkoły określa Rozporządzenie z 1.04.2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół (…) oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.
Zgodnie z art. 94a ust. 1 u.s.o. cudzoziemcy, którzy podlegają obowiązkowi szkolnemu, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, publicznych szkołach artystycznych oraz w placówkach, w tym placówkach artystycznych – na warunkach dotyczących obywateli polskich.
Ustawa gwarantuje cudzoziemcom prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, które przysługuje uczniom podlegającym obowiązkowi szkolnemu, a także tym, którzy realizują obowiązek nauki.
Zapewnienie lekcji polskiego to obowiązek gminy, która jest miejscem zamieszkania ucznia. Zajęcia powinny być prowadzone w takim wymiarze, by umożliwiły opanowanie języka polskiego w stopniu pozwalającym na uczestnictwo cudzoziemca w procesie edukacji. Przepisy wykonawcze jako minimum określają 2 godziny tygodniowo, ale gmina – w miarę potrzeb i posiadanych środków – może przydzielić więcej godzin.
Dla uczniów tych organ prowadzący może także zorganizować dodatkowe zajęcia wyrównawcze przez okres maksymalnie 12 miesięcy, w celu nadrobienia różnic programowych lub opóźnień w nauce. Zajęcia te obejmują przedmioty nauczane w danej szkole na danym etapie kształcenia.
Podstawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r.(ze zm.).
2. Rozporządzenie z 1.04.2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół (…) oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole ogólnodostępnej można odtworzyć oddział specjalny dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
do naszego przedszkola uczęszcza dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię o wczesnym wspomaganiu.
Organizujemy zajęcia zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy powinniśmy również organizować dodatkowe godziny zajęć indywidualnych (WWR)? Czy nasza placówka otrzyma dodatkowe środki na realizację zajęć WWR?
Proszę o odpowiedź.
Pozdrawiam,
Ilona Kowalska
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ukończenie kursu kwalifikacyjnego z terapii pedagogicznej uprawnia do prowadzenia zajęć z rewalidacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka prowadzi indywidualne zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze w przedszkolu z dzieckiem upośledzonym w stopniu głębokim. Czy należy się jej dodatek za trudne warunki pracy? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Przedszkole jest ogólnodostępne. Godziny prowadzonych zajęć są godzinami ponadwymiarowymi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i dostarczoną szkole opinii ma następujące wskazanie: "dyktanda i prace pisemne oceniać opisowo przez wskazanie błędów". Jak zatem odnotować ocenę w dzienniku? Czy może odnotowywać tylko fakt zaliczenia dyktanda wpisując np. "zal". Proszę o odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe