Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób można zrealizować praktyki zawodowe w szkole policealnej w zawodzie Opiekun medyczny? Placówki, w których do tej pory odbywały się praktyki odmówiły przyjęcia słuchaczy na praktykę. W czerwcu koniec nauki (nauka trwa 1 rok) i egzamin zawodowy. Co z klasyfikacją i ukończeniem szkoły?
W szkole policealnej praktyczna nauka zawodu może być organizowana w formie zajęć praktycznych w szkole lub placówce prowadzącej kształcenie ustawiczne albo praktyk u pracodawców. W tym ostatnim przypadku obowiązkiem szkoły jest zawarcie umowy z pracodawcą – § 4 i 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2017 r., poz. 1644). Z kolei do innych placówek swoich uczniów również kieruje szkoła, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 652). Z uwagi na przewidywane znoszenie ograniczenia funkcjonowania szkół, prawdopodobnie możliwe będzie skorzystanie z regulacji § 5 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.), zgodnie z którymi w przypadku kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych kształcenie praktyczne niezrealizowane w okresie ograniczenia funkcjonowania jednostki systemu oświaty uzupełnia się po zakończeniu tego ograniczenia, a ponadto słuchaczowi lub uczestnikowi danej formy pozaszkolnej, który posiada doświadczenie w danym zawodzie lub realizował działania w zakresie wolontariatu, można zaliczyć to doświadczenie lub wolontariat na poczet realizacji kształcenia praktycznego. Szkoła policealna powinna poszukiwać placówki, która umożliwi zrealizowanie praktycznej nauki zawodu po zakończeniu ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, a przed zakończeniem roku szkolnego, gdy poszczególnym osobom nie można dokonać ww. zaliczeń doświadczenia lub wolontariatu. Gdyby okazało się to nie możliwe i słuchacze nie zrealizują praktyk do końca roku szkolnego, będącego ostatnim semestrem nauki to jeśli nie zostaną wprowadzone dodatkowe regulacje prawne, słuchacze nie będą mogli przystąpić do egzaminu semestralnego i zostać objęci klasyfikacją końcową, a w konsekwencji nie ukończą nauki w szkole; ewentualne przystąpienie do egzaminu zewnętrznego nie będzie powodowało ukończenia szkoły z powodu braku możliwości podlegania klasyfikacji końcowej – art. 44w ust. 1, 2 i 6 oraz art. 44za ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin może być religii w zerówce dla oddziału dzieci 3,4, i 5 letnich. Jeśli dwa razy po 30 min. - to za ile godzin płacimy nauczycielowi ( zważywszy , ze godziny pracy w zerówce są 60 minutowe)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizował nauczanie domowe do lutego br. Następnie przeszedł do innej szkoły i nie ma klasyfikacji śródrocznej. Czy uczeń powinien mieć egzaminy klasyfikacyjne po tych kilku miesiącach nauczania domowego w pierwszej szkole? Czy można przyjąć ucznia do nowej szkoły bez tych egzaminów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wychowawca odmawia wyjazdu na jednodniową wycieczkę szkolną podając złe samopoczucie lub opiekę nad chorym mężem jakie konsekwencje mogę wyciągnąć? Jak zareagować na celowe zwolnienie lekarskie przyniesione na dzień przed wyjazdem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor sprawdzając 24 czerwca dokumentację wychowawcy kl.III, w tym dziennik i dokument zawierający ilość godzin danego przedmiotu zrealizowanych w cyklu trzyletnim zobaczył, że nauczyciel historii wykazał jako zrealizowane 188 godzin tego przedmiotu. Jakie kroki wobec nauczyciela powinien podjąć dyrektor? Jest już oczywiście po radzie klasyfikacyjnej. Nauczyciele na radzie w kwietniu otrzymali informację przypominającą o monitorowaniu ilości godzin. W razie zagrożenia braku wymaganych godzin, mieli zgłosić dyrektorowi, aby sytuację naprawić. Informacja wisiała także w pokoju nauczycielskim. Istnieje podejrzenie, że nauczyciel nawet nie wie ile wynosi minimum godzin z jego przedmiotu, skoro tak wykazał i potwierdził własnoręcznym podpisem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Egzamin klasyfikacyjny. Uczeń publicznej szkoły podstawowej nieklasyfikowany z 2 przedmiotów, a z 4 z roczna oceną niedostateczną. Czy w takiej sytuacji należy zorganizować dla tego ucznia egzamin klasyfikacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe